In 1996 richtten de Nationale federatie der kamers voor handel en nijverheid van België en het Leuvense Internet-beveiligingsbedrijf NetVision met hun tweetjes BelSign op, de eerste uitreiker van digitale certificaten in Europa. Transacties over Internet waren onveilig, heette het. Je wist nooit met wie je zaken deed. Digitale certificaten van een betrouwbare derde partij zoals BelSign moesten bewijzen wie je was.
...

In 1996 richtten de Nationale federatie der kamers voor handel en nijverheid van België en het Leuvense Internet-beveiligingsbedrijf NetVision met hun tweetjes BelSign op, de eerste uitreiker van digitale certificaten in Europa. Transacties over Internet waren onveilig, heette het. Je wist nooit met wie je zaken deed. Digitale certificaten van een betrouwbare derde partij zoals BelSign moesten bewijzen wie je was. Het leek een maatschappelijk relevante functie, die bovendien erg lucratief kon wezen. Alleen loopt het allemaal wat trager dan gewenst. Anno 1999 worden digitale certificaten wel in het Dimona-systeem van tewerkstellingsaangiften gebruikt of bij Honda om de bestellingen van wisselstukken te authentificeren, maar de gewone internaut surft lekker zonder. Het slimme Secure Electronic Transaction-systeem (SET), dat de machtige kredietkaartmaatschappijen in de markt wilden duwen (zie Trends, 21 augustus 1997), is in zijn testfase blijven steken. De consument blijft bij SSL, een versleutelingssysteem dat in alle browsers is ingebouwd, maar geen authentificatie biedt. GROEI.Het alleenstaande BelSign heeft zich intussen omgevormd tot GlobalSign, een netwerk van certificatie-authoriteiten met affiliaties in Groot-Brittannië, Luxemburg, Oostenrijk, Italië, Griekenland, Turkije en Libanon. "Een beetje zoals Visa werkt met nationale clearing houses," zegt gedelegeerd bestuurder Anthony Belpaire (29 j.). Hij ziet digitale certificaten eerst bij grote ondernemingen, dan bij kmo's en pas dan bij de consument ingeburgerd raken. Maar ook zonder de consument groeide GlobalSign in één jaar van 5 tot 25 werknemers (45 als de affiliaties worden meegerekend). "Zeventig procent van onze inkomsten is business-to-business," zegt Belpaire. Twee contracten met de Europese Commissie, één voor een beveiligd netwerk met Alcatel, een ander in het kader van het Vijfde Raamprogramma met PricewaterhouseCoopers en Baltimore Technologies zullen de groei dit jaar nog versterken. "Het geeft ons direct een activiteit in alle lidstaten," zegt Belpaire. De 70 miljoen frank kapitaal van GlobalSign zit bij de drie regionale investeringsmaatschappijen Gimv, Bruficom en CD Technicom ( SRIW, samen bijna 54%), bij NetVision (36%) en, sinds november 1998, bij KBC Bank (8%). Het management en de kamers van koophandel delen de rest. GlobalSign boekte vorig jaar volgens Anthony Belpaire ruim 35 miljoen frank omzet (tegen 2,7 miljoen in 1997), maar ook een bedrijfsverlies van 4 miljoen frank. "We zullen nog twaalf tot veertien maanden een negatieve cashflow hebben," stelt hij. Met de uitgifte van nauwelijks 120.000 certificaten in 1998 - 8% is Belgisch - denkt GlobalSign Europees marktleider te zijn. Vergelijk dat met de volgens Datamonitor 12,5 miljoen Internet-abonnees en u begrijpt hoe pril de branche wel is. "Analisten als Forrester verwachten 350% groei per jaar. Het komt erop aan marktaandeel te houden. Return on investment is voor over vier-vijf jaar," stelt Belpaire. CONCURRENTIE.Wie volhoudt, kan hopen op een stabiele stroom inkomsten. GlobalSign put uit drie bronnen: de eenmalige aansluitingsvergoeding voor registratie-autoriteiten, een vergoeding van 300.000 à 400.000 frank voor de jaarlijkse doorlichting, verzekeringspremie enzovoort en royalty's op ieder co-branded-certificaat (20% tot 50%, in functie van de grootte van de markt), dat regelmatig moet worden vernieuwd.Maar ook anderen zien goud blinken. Acht van de grootste banken, waaronder ABN Amro Bank, Bankers Trust, Chase Manhattan, Barclays Bank, Citibank en Deutsche Bank, zijn gaan samenwerken in Certco om een wereldwijde certificatie-autoriteit voor bedrijven op te zetten. National Westminster Bank ( NatWest), specialist in transactieverwerking voor elektronische handel, organiseert een internationaal forum. Elk land heeft lokale kampioenen. In Nederland is er operator KPN, in Duitsland Deutsche Telekom, in Groot-Brittannië de British Postal Service. "In deze sector ligt nog niets vast," zegt algemeen directeur Philippe Dubois van het bancaire netwerk Isabel, dat net als GlobalSign/BelSign door de Kruispuntbank is erkend. Andere Belgen zijn E-Trust ( Belgacom) en Publilink ( Gemeentekrediet). Anthony Belpaire wil de lokale spelers geen concurrenten noemen: "Elke nieuwkomer is een opportuniteit voor GlobalSign. Wij willen aan co-branding doen en de certificatie-autoriteiten interoperabel maken, onder meer door eenzelfde garantiemodel doorheen Europa aan te bieden." Zijn geloofwaardigheid blijft GlobalSign ontwikkelen vanuit zijn roots: de kamers voor handel en nijverheid en hun wereldwijde organisatie. "We hebben meer personeel en meer groeifinanciering nodig. Het is duidelijk dat we naar een meer internationaal aandeelhouderschap toe moeten," stelt Anthony Belpaire.Toonzetter blijft de lokale Amerikaanse certificatie-autoriteit VeriSign, die dit jaar voor het eerst een kwartaal zonder verlies voorspelt. De beurs is vooruitgespurt: het aandeel stond in oktober 20, nu meer dan 130 dollar. BNL