De Belg Alain Visser kwam met het idee, toen hij nog vice president voor marketing en sales bij Volvo was: een efficiënte en vooral wendbare huurformule voor auto's. Geen klassiek leasecontract, maar een overeenkomst die maandelijks opzegbaar is. Met bovendien de mogelijkheid om de auto door te verhuren, op heel tijdelijke basis, aan andere consumenten die de app van Lynk&Co op hun smartphone hebben, waarmee dan een autodeelformule ontstaat.
...

De Belg Alain Visser kwam met het idee, toen hij nog vice president voor marketing en sales bij Volvo was: een efficiënte en vooral wendbare huurformule voor auto's. Geen klassiek leasecontract, maar een overeenkomst die maandelijks opzegbaar is. Met bovendien de mogelijkheid om de auto door te verhuren, op heel tijdelijke basis, aan andere consumenten die de app van Lynk&Co op hun smartphone hebben, waarmee dan een autodeelformule ontstaat. Het was geen makkelijk concept om verkocht te krijgen bij de Chinese bazen van de Geely-groep, de eigenaar van Volvo. Met zijn nieuwe concept rijdt Visser tegen de stroom in: hij stelde zijn bazen in wezen voor om minder auto's te bouwen - precies het omgekeerde van het klassieke businessmodel in de autowereld. Maar het lukte, en ondertussen tekenden al meer dan 30.000 huurders een contract. Een succesvolle start, want Lync&Co rekende op 9.500 verhuurde auto's tegen eind 2021. Het is trouwens vooral de huurformule die aanslaat, want amper iets minder dan drie op de tien klanten maken gebruik van de mogelijkheid om de auto te kopen. Volgend jaar komt er een volledig elektrisch model bij, maar voorlopig biedt Lynk&Co op die manier maar één model aan: de 01, een plugin-hybride die een benzinemotor combineert met een elektromotor. Kiezen uit een optielijst hoeft niet, want er is maar één - heel volledig uitgeruste - versie van de 01, die te krijgen is in het blauw of het zwart. Technisch heeft de Lynk&Co geen geheimen voor ons: hij is gebouwd op hetzelfde platform als de XC40 van het zustermerk Volvo en neemt er ook de motor van over. Hier wordt de elektromotor wel gekoppeld aan een zwaardere batterij, zodat Lynk&Co een elektrische autonomie van 70 kilometer kan beloven - reken in reële omstandigheden op een best wel degelijke 60 kilometer. Het interieur zit vol gerecycleerde materialen, maar haalt een uitstekende afwerkingskwaliteit. Achterin vonden we weelderig veel beenruimte voor een compacte SUV. Onderweg laat de 01 snel voelen dat hij geen sportieve auto is als je hem driest langs een rotonde stuurt. Maar dat hoeft ook niet. Het heel comfortabele rijgevoel voor de inzittenden onderstreept zijn roeping als gezinswagen.