Het Amerikaanse Photo-form is een bedrijf dat bas-reliëftegels kan vervaardigen van foto's. Daartoe gebruiken ze een uniek computersysteem, Photo-Cast. Per e-mail zendt de klant een reeks foto's naar Photo-form, die dan een serie voorbeelden ter goedkeuring voorlegt.
...

Het Amerikaanse Photo-form is een bedrijf dat bas-reliëftegels kan vervaardigen van foto's. Daartoe gebruiken ze een uniek computersysteem, Photo-Cast. Per e-mail zendt de klant een reeks foto's naar Photo-form, die dan een serie voorbeelden ter goedkeuring voorlegt. Elke bas-reliëftegel is met de hand gemaakt. Ze zijn bijvoorbeeld uitstekend om in de muren van huiskamers of badkamers in te metselen. De levertijd van zes keramische tegels (afmetingen: 10x10, 15x15 en 20x20 centimeter) is ongeveer drie weken. De tegels kunnen worden bekleed met een laagje brons, messing, nikkel/zilver, koper, roestvrij staal of aluminium. Photo-Form LLC, Scottsdale (Arizona), Verenigde Staten; tel. +1 480 718 5092. Bron: PopgadgetEr zijn heel wat goede redenen om een hekel te hebben aan de donkere dagen voor Kerstmis. Het vertwijfeld zoeken naar een leuk cadeau is er een van. Philippe Deneef, de man die in 1998 het Happy Days-loyaltyprogramma bedacht, puurde een fris idee uit die frustratie. "Parfums zijn een geliefd geschenk. Maar kiezen is o zo moeilijk. Als je met drie witte reukreepjes in de parfumwinkel staat, weet je vaak niet meer welke geur bij welk papiertje past," zegt Philippe Deneef. "Wanneer je een parfum gekocht hebt, stoppen ze een pak staaltjes mee in de plastic zak. Te laat eigenlijk."Laten we het hele proces gewoon omkeren, dacht Deneef. Je koopt een cadeaubon voor een flesje parfum, je verpakt die in een mooie doos en je steekt er tien staaltjes bij. De gelukkige ontvanger van het geschenk test de parfums zelf uit en krijgt er een geurengids bij. De cadeaubon ruilt hij om tegen een van de tien voorgestelde parfums. Omdat de bon geen vastgelegde waarde heeft, hoeft hij nooit bij te betalen. "Hij krijgt zowel het plezier van het cadeau als de keuzemogelijkheid," vult Deneef aan. Vivaboxes, zoals het concept en het bedrijf van Deneef heten, zag goed drie jaar geleden het licht. Intussen zijn er Vivaboxes met muziek- en filmdvd's, cd's, videogames, wijn, champagne, porto, gezelschapsspellen, tijdschriftenabonnementen, boeken en concerttickets. In elke doos zit een voorsmaakje: een dvd met fragmenten van tien minuten uit de acht films waaruit kan worden gekozen, kleine flesjes porto, een huurfiets om de omgeving van een van de trappistenabdijen te verkennen, of een nummer van Trends. Voor de verdeling van de dozen werkt Vivaboxes samen met vaste partners zoals Delhaize, Ici Paris XL, Free Record Shop, Dreamland, Fun en Connections. Vivaboxes is op dit moment actief in zeven landen (België, Frankrijk, Nederland, Groot-Brittannië, Italië, de VS en Australië). Binnenkort komen daar ook Spanje en Duitsland bij. Voor zijn snelle en brede ontwikkeling kan Vivaboxes terugvallen op het kapitaal dat Fortis Private Equity en Indufin - een durfkapitaalverstrekker uit de holding De Eik van de familie Van Waeyenberge - hebben ingebracht. Voor dit jaar verwacht Deneef een omzet van ruim 8 miljoen euro. WdB