Ted laat van zich spreken

Een lezing over wetenschap of technologie, toegankelijk en met een vleugje humor. Met dat recept veroveren de Ted Talks de wereld. Binnenkort loopt ook Brussel weer storm.

Scott Thomas, de man achter de toonaangevende ‘Yes We Can‘-campagne van Barack Obama in 2008 komt er spreken. Neurogedragswetenschapper Diane Reiss zal uitleggen hoe dolfijnen met elkaar communiceren. Mikko Hyppönen, een goeroe in internetveiligheid, zal er waarschuwen. Europees commissaris Neelie Kroes zal er op het podium staan. En in de gangen van het Brusselse Bozar-gebouw zal de Australische onderneemster Tan Le de bezoekers de kans geven haar headset te testen. Daarmee kunnen ze, gewoon door te denken, objecten controleren vanop afstand. En dat allemaal tijdens de vijfde TedxBrussels-conferentie, nu maandag.

Deze lezingen van topsprekers, ‘Ted Talks’ genoemd, worden met professionele apparatuur opgenomen en gratis gedeeld op de website Ted.com. De afkorting ‘Ted’ staat voor Technologie, Entertainment & Design. U kunt zich zo’n conferentie het beste voorstellen als een creatieve hoogmis, waar slimme geesten van overal ter wereld op een toegankelijke manier en met de nodige humor hun wetenschappelijke inzichten of inspirerende projecten delen met het publiek. De Ted-conferenties zijn als het ware de 21ste-eeuwse versie van de beroemde Solvay-conferenties aan het begin van vorige eeuw. Die Brusselse bijeenkomsten, die ook workshops en publieke lezingen omvatten, brachten topwetenschappers — de Nobelprijswinnaars liepen er elkaar voor de voeten — bij elkaar om kennis te delen en zo de wereld ten goede te veranderen. Dat is ook wat Ted beoogt, op grote en kleine schaal (zie kader Brussel als springplank).

Op de Mount Everest

Ted nam een moeilijke start in 1984, maar groeide onder impuls van de Britse journalist en ondernemer Chris Anderson (niet te verwarren met zijn meer bekende naamgenoot, die de The Long Tail schreef en hoofdredacteur was van Wired) uit tot een wereldwijd merk. Het kantelpunt was de lancering van de website Ted.com in 2007 en het begin van de lokale Tedx-conferenties in 2009. Sedert dat jaar geeft Ted overal ter wereld per stad één licentie aan Ted-leden die lokaal een conferentie willen organiseren volgens de regels van de moederfranchise. Omdat Ted een non-profitorganisatie is, mogen die lokale Tedx-conferenties geen winst maken.

“Elke stad heeft haar eigen curator, eigen team en eigen tendensen”, zegt onderneemster Sam De Brouwer in vloeiend Nederlands. De Française woont al twintig jaar in België en maakt deel uit van het team achter TedxBrussels. “Omdat Brussel de hoofdstad van Europa is, wilden we TedxBrussels vanaf het begin in 2009 toonaangevend maken. We kozen daarom symbolisch voor het Europees Parlement als locatie en nodigden topsprekers uit zoals Nicholas Negroponte (oprichter Media Lab aan het MIT en One Laptop Per Child, nvdr) en Catherine Verfaillie (toonaangevende stamcelonderzoekster, nvdr). We kregen meteen 1000 aanvragen voor 450 plaatsen.”

De organisatie week in 2010 uit naar het grotere Bozar-gebouw achter het Brusselse Centraal Station. Het aantal bezoekers steeg jaar na jaar, tot 2232 in 2012. Daarmee was TedxBrussels volgens de organisatoren het grootste Tedx-evenement ter wereld. Geen sinecure, want in september werden bijvoorbeeld 360 Tedx-evenementen in 77 landen georganiseerd. Het aanbod varieert van hele kleintjes — er was er zelfs eentje op de Mount Everest — tot grote zoals in Brussel.

Zes in België

Wie in België een licentie aanvraagt om een Tedx-evenement op poten te zetten, moet eerst een afspraak maken met Sam De Brouwer, die ambassadeur is van Ted. Deze ambassadeurs — een titel die je krijgt voor een jaar — fungeren als verbindingsfiguur tussen de Ted-organsiaties in een regio, waken erover dat alle events de merkrichtlijnen respecteren en geven advies over hoe het merk kan groeien in hun hoekje van de wereld.

In België zijn er zes Tedx-conferenties. TedxFlanders in Antwerpen was de eerste in de Benelux, een paar maanden eerder dan TedxBrussels, en kan terugblikken op talrijke en diverse activiteiten. In 2011 vonden de eerste TedxGhent en de door studenten georganiseerde TedxUHasselt plaats. Vorig jaar ontstond TedxLeuven en begin dit jaar zag TedxLouvain-la-Neuve het licht. Zij profiteren mee van de steeds groeiende populariteit van het merk Ted, dat de jongste twee jaar snel zijn aanbod diversifieert door zich te richten tot doelgroepen (TedYouth, TedWomen, TedxKids in scholen), nieuwe markten aan te boren (TedGlobal) of thematische niches aan te spreken (TedCity 2.0). De volledige lijst Ted-evenementen is ondertussen te lang om op te sommen.

Bedrijven

De bedrijfswereld heeft zijn weg naar Ted al lang gevonden. TedxBrussels heeft een hele resem partners die het evenement steunen door personeel, ruimte of kennis ter beschikking te stellen, of de organisatie financieel bijstaan. Consultant Accenture is voor het tweede jaar een van de sponsors van TedxBrussels. “Veel onderwerpen van Tedx-sprekers sluiten nauw aan bij thema’s waar Accenture en zijn klanten betrokken bij zijn, zoals e-health, mobiliteit, technologie, analytics, duurzaamheid, sociale media en de cloud”, zegt Philippe Ruttens, marketing- en communicatiemanager van Accenture BeLux.

Accenture en Ted versterken elkaars merk door gezamenlijke initiatieven. Een voorbeeld is de Remixit-wedstrijd om nieuwe innovatieve ideeën aan te moedigen. Een nieuwe trend die Sam De Brouwer vorig jaar opmerkte, is dat steeds meer bedrijven een groep werknemers naar Ted laat gaan als incentive. Ted is daarmee een indrukwekkend voorbeeld van ‘ex nihilo’, het centrale thema van TedxBrussels maandag: vanuit het niets iets helemaal nieuws opbouwen.

BENNY DEBRUYNE, FOTOGRAFIE IVAN PUT

De Ted-conferenties zijn als het ware de 21ste-eeuwse versies van de beroemde Solvay-conferenties aan het begin van vorige eeuw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content