Van in het begin specialiseerde 4D Trans zich in nationaal en internationaal geconditioneerd transport en expresvervoer (tussen -30 en +30 graden Celsius). "Dat segment vraagt zware investeringen en daarom is de concurrentie er iets minder groot", vertelt Wim Boydens. "Onze klanten zijn meestal actief in de voedingssector. Denk maar aan verse vis, vlees, chocolade, kruiden en sauzen. We doen vooral distributie in België, maar rijden ook regelmatig naar de buurlanden en naar Spanje."
...

Van in het begin specialiseerde 4D Trans zich in nationaal en internationaal geconditioneerd transport en expresvervoer (tussen -30 en +30 graden Celsius). "Dat segment vraagt zware investeringen en daarom is de concurrentie er iets minder groot", vertelt Wim Boydens. "Onze klanten zijn meestal actief in de voedingssector. Denk maar aan verse vis, vlees, chocolade, kruiden en sauzen. We doen vooral distributie in België, maar rijden ook regelmatig naar de buurlanden en naar Spanje." Slechts zelden komen de wagens van 4D Trans in Groot-Brittannië. Wim Boydens vreest dan ook geen zware impact van een harde brexit. "Die markt heeft weliswaar potentieel voor ons, maar voorlopig heeft het geen zin daar veel geld en energie in te steken. Zolang er nog zoveel onduidelijkheden zijn, wachten we liever af." Boydens koos de bedrijfsnaam 4D niet zomaar. Hij staat voor dromen, denken, durven, doen. Snel groeien impliceert meestal een grote behoefte aan werkkapitaal, zeker in de transportsector. "Als kleine kmo hebben we twee jaar geleden 1 miljoen en vorig jaar 1,2 miljoen euro geïnvesteerd. Voor een deel met eigen middelen, maar ook met de hulp van de bank. We zijn blij dat de bank ons blijft steunen, maar dat is vooral een kwestie van vertrouwen. We hebben altijd gerealiseerd wat we hadden beloofd." Een ander knelpunt voor groeibedrijven is het menselijk kapitaal. West-Vlaanderen behoort in Europa tot de regio's met de laagste werkloosheidsgraad. "We hebben continu vacatures, maar al bij al vinden we vrij vlot de juiste mensen. In samenwerking met een rijschool organiseren we interne opleidingen. Heel vaak willen mensen die bij ons zijn begonnen als chauffeur van een bestelwagen, doorgroeien door hun rijbewijs C en CE te halen." Van bij de start investeerde 4D Trans fors in een performant IT-platform. Dat is eerder zeldzaam in de sector. "Onze klanten sturen hun afleverpunten automatisch door, soms tot 200 per dag. Een programma maakt daar aparte opdrachten van en een ander programma zet daarna alles om in een efficiënte route. De eindklant krijgt ook automatisch een melding van de verwachte leveringstijd", legt Boydens uit. "Dat systeem heeft alleen maar voordelen. Zo spaar je heel wat overheadkosten uit. We hebben 50 chauffeurs op de weg, terwijl we op kantoor maar met vier mensen zijn. De technologie maakt het ook extra gemakkelijk voor onze chauffeurs, die geen tijd meer verliezen om hun gps in te stellen." Sinds april 2016 moeten transportbedrijven een kilometerheffing betalen voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen. "We hebben die meerprijs gelukkig kunnen doorrekenen aan onze klanten. Jammer genoeg is van de belofte de opbrengsten te herinvesteren in het wegennet maar bitter weinig in huis gekomen. Een extra rijstrook op de E403 en een oplossing voor de verbinding Ieper-Veurne zou onze regio een grote boost geven."