Te velde in de telecom

In een bureautje begon Janssens Field Services met dienstverlening in de telecomsector. Het bedrijfje groeide razendsnel tot een flinke kmo met 450 personeelsleden. JFS krijgt de titel van Ambassadeur bij de kleine bedrijven.

Door zich sterk te concentreren op de optimalisering van diensten voor de telecomsector, groeide Janssens Field Services (JFS) in een mum van tijd tot een kmo die 450 mensen werk verschaft. Het verhaal van een bedrijf dat om de drie maanden zijn organisatiestructuur zag veranderen.

JFS spitst zich toe op ondersteunende diensten aan de telecomsector, bijvoorbeeld de installatie van kabels, maar ook callcentra en logistiek. Daarnaast is het bedrijf met vestigingen in Zaventem, Antwerpen en Pepinster actief op de markt van betaalterminals, kassa- en betaalsystemen. General manager Koen Verbergt en Christophe Vervroegen, verantwoordelijk voor de field operations, hebben elk de helft van de aandelen.

JFS realiseert 40 procent van zijn activiteiten in Vlaanderen, 15 procent in Brussel en 45 procent in Wallonië. “Dat komt omdat we pas laat voor Telenet begonnen te werken”, verklaart Verbergt. “In Wallonië werken we vooral voor Belgacom en enkele kleinere operatoren.”

Voor ze JFS oprichtten, hadden Vervroegen en Verbergt met ICT Field Services een bedrijf gespecialiseerd in pc-techniek. “Het was een kleine stap naar de telecom, waar de kennis over IT en netwerken fundamenteel is.” In 2006 brachten ze ICT Field Services samen met Janssens Telecom, dat een contract had met Belgacom.

“De leukste verhalen komen uit de beginperiode”, herinnert Verbergt zich. “We zijn toen op eigen kracht gestart met 6200 euro. In ons bureau hadden we twee jaar geen verwarming, enkel een vuurtje. Maar we investeerden volop in the field: zo kregen al onze medewerkers een gps mee.”

Rekruteringsmachine

Met de opkomst van digitale televisie en ADSL in de periode 2007-2008 interviewde JFS 500 kandidaat-werknemers per jaar. “We hadden een heuse rekruteringsmachine opgezet. Daarmee konden wij mensen inzetten toen de andere bedrijven moesten passen. Iedereen kon bij JFS terecht, ook mensen zonder diploma, die elders geen kansen kregen.”

In zijn trainingsacademie besteedde het bedrijf veel aandacht aan klantvriendelijkheid en ondersteuning. “We bevestigen de afspraak altijd telefonisch of per sms en verwittigen als er iets tussenkomt.”

Een nieuwe grote stap in het groeiproces was na de overname van Scarlet door Belgacom. Toen moest JFS meer dan 40.000 Scarlet-klanten migreren naar het nieuwe glasvezelnetwerk. Daarvoor moest het meer dan 120 nieuwe technici aannemen. 30 call agents en tien projectmanagers leidden het project in goede banen.

“Hoe we die sterke groei opvingen? We moesten onze organisatiestructuur telkens aanpassen als die na enkele maanden niet meer bleek te werken. Het wagenparkbeheer en legal waren vroeger ondergebracht in de personeelsafdeling. Nu hebben we daar aparte afdelingen voor”, vertelt Verbergt.

“Onze structuur ging van entrepreneurial naar gestructureerd en is de jongste jaren meer gealigneerd. Zo werkt de logistiek weer beter samen met de financiële afdeling: field en kantoor werken als één bedrijf.”

“Bij de reorganisaties lieten we zoveel mogelijk mensen intern doorgroeien, maar we hebben ook externen aangetrokken, zoals de financieel directeur van Scarlet of een directeur van Umicor. Je stelt op een bepaald moment vast dat het tijd is om te delegeren. Maar het is soms moeilijk om het ook effectief te doen.”

Toekomstplannen

Sinds 2010 is de markt gekrompen. Maar aan het mooie lijstje met vacatures op de site van JFS valt van een crisis weinig te merken. “Wij zijn erin geslaagd voort te groeien, maar we blijven voorzichtig. Het worden magere jaren in de telecom. Ook de komst van 4G is een bedreiging. Daarom breiden we ons dienstenaanbod uit. We willen ons onder meer concentreren op dienstverlening voor het Smart Home-concept, waarbij alarmsysteem, deursloten, camera’s en lichten tot één ecosysteem integreren en via apps op smartphone of tablet kunnen worden bediend. Op die manier zijn ook installatiebedrijven in de Verenigde Staten en Canada geëvolueerd.”

SIMON VAN DORPE, FOTOGRAFIE THOMAS LEGRÈVE

“We moesten onze organisatiestructuur telkens aanpassen als die na enkele maanden niet meer bleek te werken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content