Begin vorige zomer begon Jean-Pierre De Beys met Bridges. "Een bedrijf dat zijn mailing via het internet wil versturen, heeft het moeilijk om de e-mailadressen van zijn klanten te verzamelen," aldus De Beys, die ervaring in direct marketing opdeed bij DDB en Marketing Power.
...

Begin vorige zomer begon Jean-Pierre De Beys met Bridges. "Een bedrijf dat zijn mailing via het internet wil versturen, heeft het moeilijk om de e-mailadressen van zijn klanten te verzamelen," aldus De Beys, die ervaring in direct marketing opdeed bij DDB en Marketing Power. Bridges telt drie werknemers. Na enkele maanden beschikt het bedrijf al over 70.000 e-mailadressen van kaderleden en bestuurders. Het samenstellen van die database was een huzarenstuk. "We maakten een selectie van de grootste bedrijven en gingen na hoe de e-mailadressen er samengesteld zijn. De ene onderneming gebruikt de voornaam en de familienaam, de andere alleen de initialen enzovoort."Bridges concentreert zich op twee activiteiten: de verhuur van e-mailadressen en het verrijken van bestaande databases. Het leeuwendeel van de omzet komt momenteel uit de verhuur. "Daar zal straks verandering in komen, wanneer de wetgeving over opt-in goedgekeurd wordt," zegt De Beys. "Volgens de Europese wetgeving moeten de bedrijven dan eerst toestemming van de bestemmeling vragen voor ze een e-mail met reclame versturen. In België gelden twee uitzonderingen op de Europese wet. Bedrijven mogen communiceren met het bedrijf via info@ of sales@, maar niet met een persoon. Maar voor ondernemingen die al een commerciële relatie hebben met die persoon, is communiceren wel toegelaten." Klanten als Saab, Porsche, Skynet, Nespresso, TotalFinaElf, Kluwer, Citroën en 3M zagen de voordelen van de e-mailing al in. De kostprijs van de campagne hangt af van het aantal e-mailadressen. Gemiddeld betalen bedrijven 1000 euro voor de creatie, het design, de lay-out, het copyright, de vertaling en de reporting van de e-mailcampagne. Daarnaast betalen de klanten een halve euro per verspreid adres. "Doorklikratio's van 30% komen vaak voor," aldus De Beys. E-mails versturen via Bridges is volgens hem geen spam. "In onze e-mailberichten worden de verzender en het onderwerp duidelijk geïdentificeerd. We hebben nog geen enkele boze reactie gekregen. Dat is het mooiste bewijs." Melanie De Vrieze [{ssquf}]"Het gebruik van onze elektronische mailings is geen spam."