De Discovery Sport kwam in 2015 in de showroom als de opvolger van de Freelander. De naamswijziging paste in een herschikking van het gamma in drie groepen: Range Rover, Discovery en Defender, met elk hun submodellen en versies. Vorig jaar kreeg de Discovery Sport een grondige opfrisbeurt, waarbij het chassis werd aangepast voor de plug-inhybrideversie die ondertussen in de showroom staat. Nu diesel wordt verketterd en de emissienormen almaar strenger worden, heeft ook Land Rover geen andere optie dan benzine te combineren met elektriciteit.
...

De Discovery Sport kwam in 2015 in de showroom als de opvolger van de Freelander. De naamswijziging paste in een herschikking van het gamma in drie groepen: Range Rover, Discovery en Defender, met elk hun submodellen en versies. Vorig jaar kreeg de Discovery Sport een grondige opfrisbeurt, waarbij het chassis werd aangepast voor de plug-inhybrideversie die ondertussen in de showroom staat. Nu diesel wordt verketterd en de emissienormen almaar strenger worden, heeft ook Land Rover geen andere optie dan benzine te combineren met elektriciteit. In dit geval koppelt de Britse constructeur een driecilinder van 1,5 liter aan een elektromotor. De combinatie is goed voor 300 paarden. Zoals bij elke test van een PHEV, een hybride met een oplaadbare batterij, beoordeelden we het rijgevoel volgens twee criteria: het gewichtsgevoel en de samenwerking tussen de benzine- en de elektromotor. Weinig merken slagen erin hun plug-inhybrides zo af te stellen dat je het hogere gewicht - hier staat net geen 2200 kilo op de weegschaal - niet in het stuurgevoel merkt. Ook het moment waarop de benzinemotor aanslaat om de elektromotor bij te staan, gaat bij nogal wat PHEV's vaak gepaard met een schokje, wat vervelend is. Op punt één is ook hier geen ontkomen aan dat zware gevoel. In het snelle bochtenwerk voel je goed dat je meer dan 2 ton in handen hebt. Maar op punt twee is de P300e een schot in de roos: de benzine- en de elektromotor functioneren in een perfecte symbiose. Het hoge gewicht laat zich ook voelen aan de pomp. Het verbruik kan snel oplopen als je de Discovery Sport niet gebruikt zoals het voor een PHEV hoort - opladen zodra je kunt. Dat maakt dit model meteen ook minder geschikt voor wie dagelijks behoorlijk lange afstanden afmaalt. Land Rover geeft een elektrische autonomie op van 55 kilometer, maar wij strandden bij normaal rijden op maximaal 39 kilometer. De Discovery Sport is een Land Rover en kan dus serieus wat terrein aan. Dat geldt ook voor deze PHEV-versie: als dat nodig is, werken de benzinemotor, die de voorwielen aandrijft, en de elektromotor, die achterwielen aanstuurt, perfect samen om je door de modder of een vijvertje tot 60 centimeter diep te helpen.