Te braaf en ook te koop

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De prijzenslag die distributeur Carrefour wil ontketenen, kost Colruyt nog voor de strijd begint al meteen een stuk van zijn beurskoers. De Colruyt-top verklaart ook niet tegen een overname gekant te zijn.

Grootgrutter Colruyt kreeg vorige week een koersdaling van 2,7% te verwerken, nadat gedelegeerd bestuurder René De Wit strijdlustig beweerde een prijzenoorlog aan te kunnen met concurrent Carrefour. De mededeling dat Colruyt in het boekjaar 2000-2001 een nettowinst van “minimaal” 4 miljard frank (99 miljoen euro) verwacht, kon geen soelaas brengen. Lagere prijzen vreten aan de winstmarges, zo vreest de beleggersgemeenschap. Komt daar nog bij dat Colruyt – veel meer dan zijn branchegenoot Delhaize bijvoorbeeld – afhankelijk is van de Belgische thuismarkt.

“Te weinig ambitie.” Dat etiket kleeft analiste Caroline Lauwers van KBC Securities op het aandeel. Daarom gaf ze ook enkele weken terug de aanbeveling afbouwen mee. “Colruyt is geen slecht bedrijf,” zegt ze. “Er loopt niets verkeerd, Colruyt wint systematisch marktaandeel. Maar de grootwarenhuisketen gaat gewoon voort op de vertrouwde manier. Jaarlijks opent het vijf tot zes nieuwe supermarkten en in het IT-segment groeit de dochter Dolmen rustig.”

De overname in november vorig jaar in Zuid-Frankrijk van Doumenge is tekenend: een klein bedrijf, wat ondermaats voor het potentieel dat de grootgrutter uit Halle heeft. Voor KBC Securities moet Colruyt zijn cash beter besteden, in plaats van die aan te houden.

“We willen niet groeien voor de groei,” weerlegt René De Wit de kritiek. “Niet big, maar small is beautiful. We willen rendabel blijven, en onze klanten de nodige toegevoegde waarde bieden.” De Wit vraagt zich overigens hardop denkend af wie Colruyt wel als overnameprooi zou kunnen kiezen. Veel geld heeft het bedrijf volgens hem niet voor overnames: er zit 10 miljard in kas, Colruyt zou nog eens 20 miljard kunnen lenen. “Dat is niet echt veel geld voor grote overnames.”

Colruyt maakt zich alvast weinig zorgen over afkalvende winstmarges in eigen land. Zelfs niet, nu Carrefour, moeder van GB, heeft aangekondigd dat het zijn prijzen verlaagt. Volgens De Wit kan het alleen om een beperkt aantal producten gaan. “Een prijzenoorlog moet je niet alleen negatief bekijken. Onze klanten zijn zich zeer bewust van onze lage prijzen, dus dat kan in ons voordeel uitdraaien.”

KBC Securities wijst op de betere kansen van het aandeel van Delhaize. Volgens KBC’s winstschattingen is de koers-winstverhouding van Colruyt 16, die van Delhaize 13. Voor Delhaize wordt een hogere gemiddelde winstgroei verwacht. Het aandeel van Delhaize heet bovendien “speculatiever”, omdat buitenlandse overnemers op de loer liggen. “Delhaize is internationaler, het is kwetsbaarder voor een overname,” analyseert Lauwers. “Maar wat kan een overnemer doen met Colruyt? Het bedrijf heeft alleen in België een sterke positie. Bovendien is de bedrijfsleiding niet geïnteresseerd in een overname.”

Opnieuw weerlegt René De Wit die analyse. “U zou nog verwonderd zijn wie er allemaal kandidaat-overnemers zijn. De familie Colruyt heeft steeds benadrukt dat een overname tot de mogelijkheden behoort. Als er maar toegevoegde waarde geboden wordt.”

FOTO

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content