Sylvain Geboers, manager en eigenaar van het door het sigarettenmerk Winfield gesponsorde Suzuki-motorcrossteam, is naar het Arbitragehof gestapt om de wet die tabaksreclame en -sponsoring vanaf 1 januari 1999 in ons land onmogelijk maakt, te laten opschorten. Geboers zou graag zien dat deze wet later van kracht wordt en dat België daarin de Europese Unie volgt. Europa voorziet een langere overgangstijd voor het afschaffen van auto- en motorsportsponsoring door tabaksfabrikan...

Sylvain Geboers, manager en eigenaar van het door het sigarettenmerk Winfield gesponsorde Suzuki-motorcrossteam, is naar het Arbitragehof gestapt om de wet die tabaksreclame en -sponsoring vanaf 1 januari 1999 in ons land onmogelijk maakt, te laten opschorten. Geboers zou graag zien dat deze wet later van kracht wordt en dat België daarin de Europese Unie volgt. Europa voorziet een langere overgangstijd voor het afschaffen van auto- en motorsportsponsoring door tabaksfabrikanten. Op Europees niveau is de deadline op 2006 gesteld. Geboers was met zijn stap net op tijd. "Op 11 augustus zou de termijn waarop we tegen die wet konden reageren, overschreden zijn. We hadden verwacht dat er nog veranderingen zouden komen. Die bleven echter uit, vandaar onze beslissing. We zijn nu met de neus op de feiten gedrukt. De budgetten van het team voor volgend jaar liggen nog niet vast." De rijders en de teams zouden volgens Geboers naar het buitenland trekken, waar tabakssponsoring nog wél kan. "Er zijn al teams die het voorbeeld hebben gesteld, zoals dat van Stefan Everts ( nvdr - met voor de Belgische wedstrijden L&M als hoofdsponsor). De maatschappelijke zetel van Everts' team bevindt zich in Engeland. Ik ben niet van plan te verhuizen. We zijn hier in Mol aan het bouwen. Ik ben Belg en hoop dat we de Belgische wetgeving kunnen aanpassen aan de Europese," aldus Geboers. Het team van Geboers is voor 60% van zijn inkomsten afhankelijk van het geld van Winfield. Dat stuk van het budget moet hij zien te vervangen. Positief voor Geboers is dat televisie sinds twee jaar meer belangstelling toont voor motorcross (onder impuls van promotor Action Group). Daardoor zou het mogelijk moeten worden om alternatieve sponsors aan te trekken. Maar zoiets is niet meer mogelijk voor 1999. Vandaar zijn beslissing. Geboers geeft ook toe dat hij de enige is die zo afhankelijk is van tabakssponsoring. "In andere teams is de bijdrage van de concurrende Japanse motorfietsfabrikanten veel groter dan bij ons," zegt hij. Winfield wordt in ons land verdeeld door Tabacofina-Vander Elst, onderdeel van Rothmans. Nationaal en internationaal werkt Rothmans hard aan de promotie van Winfield, dat oorspronkelijk uit Australië komt. In ons land sponsort het merk niet alleen het motorcrossteam van Geboers, maar ook een rallyteam en enkele rockconcerten. Internationaal treedt Winfield op als sponsor van het wereldkampioenschap motorcross 250 cc en het Williams F1-team. De tabaksproducent is ook de persoonlijke sponsor van de wereldkampioen 500 cc snelheid, de Australiër Michael Doohan.