Phill Robinson leidt al iets meer dan een jaar Exact. De sector van de boekhoudsoftware was de Brit bekend. Robinson werkte tot januari 2017 voor Iris Software in Groot-Brittannië en voordien werkte hij onder meer als chief marketing officer bij Salesforce. Exact is gevestigd in Delft en heeft ook een Belgische afdeling met 80 medewerkers. "De grootste aanpassing is het land", zegt Robinson. "In Groot-Brittannië rijden we links en hebben de flitspalen een opvallende kleur. In Nederland camoufleren ze die beter. Ik verzamelde al zes snelheidsboetes in mijn eerste weken."
...

Phill Robinson leidt al iets meer dan een jaar Exact. De sector van de boekhoudsoftware was de Brit bekend. Robinson werkte tot januari 2017 voor Iris Software in Groot-Brittannië en voordien werkte hij onder meer als chief marketing officer bij Salesforce. Exact is gevestigd in Delft en heeft ook een Belgische afdeling met 80 medewerkers. "De grootste aanpassing is het land", zegt Robinson. "In Groot-Brittannië rijden we links en hebben de flitspalen een opvallende kleur. In Nederland camoufleren ze die beter. Ik verzamelde al zes snelheidsboetes in mijn eerste weken." Een van uw eerste wapenfeiten was een grote tafel te kopen voor uw kantoor. PHILL ROBINSON. "Ik ben verslingerd aan boeken en ik heb met die tafel 'de boekenclub van de CEO' gestart. Van elk boek dat ik las, kocht ik een dertigtal exemplaren, die ik op de tafel legde. Duur, maar zo leer ik mijn medewerkers beter kennen als ze een exemplaar komen halen." Exact is voornamelijk gericht op de Benelux. Was de bedrijfscultuur een aanpassing? ROBINSON. "De taal is voor mij de grootste barrière, binnenkort volg ik een intensieve taalcursus om mijn Nederlands op te krikken. Ik moest er ook rekening mee houden dat men hier minder hiërarchisch denkt. Nederlanders, en ook Belgen, zijn zeer direct. In Angelsaksische bedrijven stellen medewerkers minder ter discussie wat van bovenhand wordt gezegd. Hier moet ik wat meer op medewerkers inpraten en ze overtuigen, maar dat vind ik net zeer leuk." Exact heeft meer dan 1400 medewerkers. Is dat het grootste team dat u al heeft geleid? ROBINSON. "Zowel bij Iris Software als bij Salesforce heb ik al een vergelijkbare verantwoordelijkheid gehad. Tot 100 medewerkers ben je vooral een manager. Je hebt nog een zeer controlerende functie en kunt je bezighouden met de details. Grotere teams kun je onmogelijk op dezelfde manier controleren, dan draait alles rond inspireren, de grote lijnen uitzetten en mensen vertrouwen geven." Begin oktober maakte Het Financieele Dagblad bekend dat hoofdaandeelhouder Apax het bedrijf wil verkopen. ROBINSON. "We weten niet waar dat vandaan komt. Exact staat niet te koop. Onze focus ligt volledig op onze nieuwe strategie." Hoe ver staat het daarmee? ROBINSON. "Exact probeerde internationaal door te breken met een vereenvoudigd cloudplatform op maat van kleine bedrijven en zelfstandigen. Maar dat is moeilijk, onder meer door de verschillende regelgeving. We werken buiten de Benelux nu met een indirect verkoopmodel met lokale partners en onze focus ligt weer grotendeels op onze thuismarkten, België en Nederland. Daar willen we onze kampioenenpositie voort verstevigen. "Onze software is zowel voor boekhouders als voor bedrijven. Maar we concentreren ons vooral op de boekhouders. Als zij op ons platform zitten, dan volgen ook hun klanten. In België hebben we 55.000 bedrijven als klant en er is nog veel potentieel. Over het algemeen is België wat minder ver in de overstap naar clouddiensten." Is er nog veel wantrouwen over de cloud? ROBINSON. "Vijf of tien jaar geleden was de vrees over privacy, veiligheid of pannes in sommige gevallen nog ergens gegrond. Intussen zijn de clouddiensten en platformen enkel beter geworden. Potentiële klanten zijn ook niet echt bang van de cloud. Ze zijn vooral hun oude software gewoon en ze houden van die zekerheid."