1 jaar geleden. Vrachtwagenchauffeur is een van de hardnekkigste knelpuntberoepen in Vlaanderen. De arbeidsintensieve sector vergrijst snel - de gemiddelde vrachtwagenbestuurder in ons land is 53 jaar - en door de onaantrekkelijkheid van het beroep is er nauwelijks instroom van nieuwe krachten. Vier Limburgse transportbedrijven - Alders, TDL, Transport Lux en MTL - richten samen een provinciale pool van beroepschauffeurs op, om het beroep aantrekkelijker te maken en de instroom aan te zwengelen. De pool heeft de ambitie tot vijftien vrachtwagenchauffeurs per jaar op te leiden.
...

1 jaar geleden. Vrachtwagenchauffeur is een van de hardnekkigste knelpuntberoepen in Vlaanderen. De arbeidsintensieve sector vergrijst snel - de gemiddelde vrachtwagenbestuurder in ons land is 53 jaar - en door de onaantrekkelijkheid van het beroep is er nauwelijks instroom van nieuwe krachten. Vier Limburgse transportbedrijven - Alders, TDL, Transport Lux en MTL - richten samen een provinciale pool van beroepschauffeurs op, om het beroep aantrekkelijker te maken en de instroom aan te zwengelen. De pool heeft de ambitie tot vijftien vrachtwagenchauffeurs per jaar op te leiden. Nu. Het Limburgse poolproject slaat niet aan, al blijft de transportsector kampen met openstaande vacatures. Veel transportbedrijven moeten vrachtwagens aan de kant laten staan, omdat er geen chauffeurs beschikbaar zijn. Een van de pijnpunten is de kostprijs van 5000 euro die de kandidaten moeten betalen om een vrachtwagenrijbewijs te halen. Een nieuw proefproject wil de opleiding gratis aanbieden en gemotiveerde kandidaten matchen met een transportbedrijf. Een eerste groep van 25 kandidaten is met de opleiding gestart. In twee jaar wil de sector 120 vrachtwagenchauffeurs opleiden. 10 jaar geleden. Peter Leyman blikt terug op zijn korte politieke carrière. Yves Leterme (CD&V) overtuigt hem zijn baan als topman van Volvo Gent op te geven en in de politiek te stappen. Met 31.000 voorkeurstemmen komt hij meteen in het parlement. Alleen kan de bedrijfsleider niet aarden tijdens de slepende regeringsonderhandelingen. "Ik voelde me een werkloze met een grote uitkering, en dat vind ik niet fair", zegt Leyman. "Sommigen zeggen me dat als je niet in de politiek geboren bent, je geen kans op slagen maakt. Dat klopt. Ze hadden me dat misschien beter vroeger verteld." Nu. Enkele weken na het interview wordt Peter Leyman de nieuwe CEO van het Oost-Vlaamse Vergokan, een producent van kabelgoten die bezig is aan een expansie in Rusland. In 2009 krijgt hij het aanbod om Philippe Muyters op te volgen aan het hoofd van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka. Al na een jaar vertrekt hij door onenigheid met Voka-voorzitter Luc De Bruyckere. Opnieuw moet hij vaststellen dat de wereld van lobbying en politieke schijnmaneuvers niet de zijne is. Leyman leidt al enkele jaren het maatwerkbedrijf Ryhove. Dat verpakt onder meer bieren voor brouwerij Huyghe. 20 jaar geleden. De Fabricom Groep verstevigt haar positie in waterbehandeling. Dochter Biotim sluit een joint venture met Polutech, een filiaal van de familieholding Murugappa Group. Het is de vierde buitenlandse dochter, na Engeland, Duitsland en de Filipijnen. Biotim, het nummer drie op de Belgische markt van de waterbehandelaars, verkleint de afstand met de top twee: SEE, een dochter van Société Générale des Eaux, en Lyonnaise des Eaux-dochter Degrémont Benelux. Veel waarnemers verwachten dat Degrémont Biotim opslorpt, na de fusie van Fabricom-moeder Suez met Lyonnaise des Eaux. Nu. Biotim verliest de strijd met Degrémont. Het bedrijf wordt in 2004 verkocht aan Waterleau, het geesteskind van Luc Vriens zaliger. Biotim haalt dan 70 procent van zijn omzet van 15 miljoen euro in het binnenland. De integratie wordt in 2009 afgerond, al blijft de naam voortleven in de technologie die Waterleau voor zijn waterbehandelingsactiviteiten hanteert. Fabricom fuseert met de Franse onderhoudsgroep Cofely. De onderhoudsactiviteiten worden in 2016 weer afgesplitst. De engineeringgroep blijft bestaan onder de naam Engie Fabricom. In 2016 halen de 5900 medewerkers 1,12 miljard euro omzet.