1 JAAR GELEDEN. De beurzen kelderen en vooral de Europese banksector krijgt klappen. De bankencrash wordt gedreven door de problemen bij Deutsche Bank en de dalende rente. Deutsche Bank, de grootste bank van Europa, moet een verlies van 6,8 miljard euro over 2015 opbiechten. De dreiging van nieuwe zware boetes blijft. Bij veel andere banken staat het klassieke businessmodel onder druk door de lage rente. Daardoor zakken de winstvooruitzichten. Bovendien kampt een aantal instellingen nog altijd met te zwakke kapitaalbuffers. In Italië kreunen de bankbalansen onder de vele slechte kredieten.
...

1 JAAR GELEDEN. De beurzen kelderen en vooral de Europese banksector krijgt klappen. De bankencrash wordt gedreven door de problemen bij Deutsche Bank en de dalende rente. Deutsche Bank, de grootste bank van Europa, moet een verlies van 6,8 miljard euro over 2015 opbiechten. De dreiging van nieuwe zware boetes blijft. Bij veel andere banken staat het klassieke businessmodel onder druk door de lage rente. Daardoor zakken de winstvooruitzichten. Bovendien kampt een aantal instellingen nog altijd met te zwakke kapitaalbuffers. In Italië kreunen de bankbalansen onder de vele slechte kredieten. NU. Sinds de verkiezing van Donald Trump tot president van de VS hebben de banken topmaanden achter de rug op de beurs. Trump heeft een pak investeringen in infrastructuur beloofd en hij wil de groei van de Amerikaanse economie aanzwengelen. Wereldwijd is de langetermijnrente vorig jaar beginnen te stijgen. Daardoor kunnen de banken makkelijker hun rentemarge en -inkomsten op peil houden. Ook de Europese economie doet het beter, waardoor de vraag naar kredieten toeneemt. Deutsche Bank werkt naarstig aan haar herstel, maar sluit 2016 niettemin af met 1,4 miljard euro verlies. 10 JAAR GELEDEN. Het 106-jarige Zenitel, het vroegere SAIT, heeft vier verliesjaren achter de rug. Sinds de fusie met Stento in 2000 zijn er drie activiteiten: communicatie in tunnels, metro's en kuststations; intercomsystemen en de distributie van portofoons en ten slotte de uitbating van digitale radiotrunknetwerken. De aanslagen in Madrid en Londen nopen de veiligheidsdiensten tot investeren. Speculatie stuurt het aandeel omhoog, hoewel de omzet krimpt en het bedrijf cash verliest. CEO Erik Hoving: "Over vijf tot tien jaar willen wij een leidende speler zijn. Maar laat ons eerst prestaties neerzetten." NU. Het aandeel Zenitel, 51 jaar op de beurs, stijgt met 70 procent in zes maanden. De winst per aandeel groeit en er loopt een inkoopprogramma. De ommekeer is er gekomen na de focus op de oude Stento-specialiteit in intercomsystemen en na de kapitaalverhoging van 2014. Aandeelhouders zijn nog altijd 3D (48%), Quaeroq (15%) en De Wilg (12%). Eugeen Beckers is voorzitter. Crescent, rond oud-Telindus-managers Eric Van Zele en Edwin Bex, heeft in 2009 de integratieactiviteiten overgenomen en herdoopt tot SAIT. De Belgische tak is verkocht aan Securitas. Crescent behoudt de Nederlandse. 20 JAAR GELEDEN. De fabriek van NedCar in het Nederlands-Limburgse Born wordt sinds begin 1997 geleid door Chris Dewulf. Nedcar kwakkelt al jaren en is een joint venture van het Japanse Mitsubishi en het Zweedse Volvo. De fabriek assembleert wagens voor de twee autoproducenten, tegen een jaarlijks vastgelegde prijs. Maar de productiviteit moet omhoog, wil de fabriek met winst aanknopen. Het botert niet al te best tussen de Japanners en de Zweden. In 1996 assembleren 5400 werknemers 145.000 wagens. De doelstelling is 280.000 wagens te bouwen in 2000, maar met 3800 werknemers. NU. Volvo stapt in 2004 uit de joint venture. Mitsubishi blijft de enige eigenaar, met als jongste model de Outlander. Tussendoor laat Daimler er de Smart assembleren. In 2012 rollen nauwelijks 50.000 wagens van de band, gemaakt door 1500 werknemers. Dan krijgt de fabriek een nieuw leven, want ze wordt tegen één symbolische euro gekocht door de Nederlandse industriële groep Van der Leegte. Die bouwt sinds 2014 auto's voor BMW. Drie modellen van de Mini, en vanaf deze zomer ook de BMW X1. Het aantal werknemers zou groeien naar 5000. De jaarlijkse maximale productiecapaciteit bedraagt 200.000 wagens. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.