1 jaar geleden. Johan Thijs, de CEO van de bank-verzekeraar KBC, is de Trends Manager van het Jaar. Thijs vertelt onder meer over de uitdagingen voor de banksector: "De volgende twee tot drie jaar zullen bepalend zijn voor de toekomst van financiële instellingen. Het gedrag van de klanten verandert. Dat proces wordt gedreven door technologie en door de klantenervaring die technologiereuzen bieden." Thijs geeft toe dat de automatisering bij KBC een impact zal hebben op de werkgelegenheid en het aantal kantoren. Maar menselijk contact en wederzijds vertrouwen zullen belangrijk blijven.
...

1 jaar geleden. Johan Thijs, de CEO van de bank-verzekeraar KBC, is de Trends Manager van het Jaar. Thijs vertelt onder meer over de uitdagingen voor de banksector: "De volgende twee tot drie jaar zullen bepalend zijn voor de toekomst van financiële instellingen. Het gedrag van de klanten verandert. Dat proces wordt gedreven door technologie en door de klantenervaring die technologiereuzen bieden." Thijs geeft toe dat de automatisering bij KBC een impact zal hebben op de werkgelegenheid en het aantal kantoren. Maar menselijk contact en wederzijds vertrouwen zullen belangrijk blijven. Nu. In september 2019 kondigt KBC aan het aantal personeelsleden in ons land tegen eind 2022 met 1400 voltijdse equivalenten te verminderen. Daarnaast maakt het een einde aan de contracten van 400 externen. KBC wil de operatie uitvoeren zonder gedwongen ontslagen. Maar heel wat werknemers moeten zich herscholen. Volgens Thijs is de ingreep noodzakelijk. "KBC wil niet het Nokia van de banksector worden", verklaart hij. De bank sloot vorig jaar 65 kantoren en liet er automaten achter, terwijl 51 automatenkantoren dicht gingen. Klanten zijn steeds meer aangewezen op digitaal bankieren. 10 jaar geleden. De Vlaamse baggergroep Jan De Nul Group kent haar zwaarste crisis ooit. Dubai, 14 procent van 1,883 miljard omzet in 2008, valt zo goed als stil. En toch houdt CEO Jan Pieter De Nul 1,9 miljard investeringen in 2007-2011 op peil. Hij wil lagere marges opvangen met meer omzet om het resultaat op peil te houden. De bouwpoot van JDN is goed voor 7 procent van de omzet en de milieupoot slechts 3 procent. Dat is te laag in vergelijking met concurrent DEME. De CEO laakt het trage beslissingsproces van de overheid en voorspelt dat de Oosterweelverbinding er niet komt. Nu. De omzet van Jan De Nul is gedaald tot 1,7 miljard. In tien jaar zijn de wereldwijde baggerwerken op de vrije markt gedaald van 8 naar 5 miljard per jaar. Daarom werpt JDN, veel later dan DEME, zich op de bouw van installaties voor hernieuwbare energie, goed voor meer dan een derde van de omzet. De traditionele bouwwerken maken 21 procent en de milieutak 4 procent van de omzet uit. Na een akkoord met de actiegroepen kan de bouw van de Oosterweelverbinding toch doorgaan, oorspronkelijk tegen 2025 en nu hopelijk tegen 2030. Jan De Nul is een van de kandidaat-bouwers. 20 jaar geleden. Trends neemt het toenemende belang van toeleveraars in de autosector onder de loep. De technologie die het verschil zal maken, is niet in handen van de autoproducenten, maar steeds meer van de toeleveraars. Het efficiënte gebruik van alternatieve energie en het inpassen in een intelligent transportsysteem, zijn de toekomst. Met waterstof gevoede brandstofcellen vinden hun eerste toepassingen in wagens. Sensoren houden wagens op het juiste baanvak, en biosensoren registreren tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder. Over tien jaar zouden al die technologieën standaard zijn. Nu. Autoproducenten werken nog altijd nauw samen met toeleveraars, en steken miljarden in onderzoek en ontwikkeling. Aan de nieuwe technologieën wordt nog altijd gesleuteld. De toepassing op grote schaal van zelfrijdende wagens moet nog een lange weg afleggen. Elektrische wagens zijn het belangrijkste alternatief voor diesel en benzine. De cruciale onderdelen, batterijen, worden door toeleveraars gemaakt. De nieuwkomer Tesla heeft de elektrische markt doen ontvlammen. Ook de zelfrijdende technologie is grotendeels in handen van niet-autobouwers, zoals Google en zijn dochter Waymo.