1 jaar geleden. De pakjesindustrie draait tijdens de eindejaarsperiode op volle toeren. De moeilijk in te schatten piekvolumes in november en december gaan gepaard met hoge kosten en operationele uitdagingen voor de pakjesbezorgers. De concurrentie is scherp en dat drukt de prijzen op deze groeimarkt. Tussen 2010 en 2017 was er ruim een verdubbeling van het aantal zendingen. De omzet van de post- en koeriersbedrijven in ons land steeg tussen 2016 en 2017 met 13,6 procent naar 1,3 miljard euro. In 2010 was dat nog 726 miljoen. Een uitdaging voor de pakketbedrijven is chauffeurs te vinden.
...

1 jaar geleden. De pakjesindustrie draait tijdens de eindejaarsperiode op volle toeren. De moeilijk in te schatten piekvolumes in november en december gaan gepaard met hoge kosten en operationele uitdagingen voor de pakjesbezorgers. De concurrentie is scherp en dat drukt de prijzen op deze groeimarkt. Tussen 2010 en 2017 was er ruim een verdubbeling van het aantal zendingen. De omzet van de post- en koeriersbedrijven in ons land steeg tussen 2016 en 2017 met 13,6 procent naar 1,3 miljard euro. In 2010 was dat nog 726 miljoen. Een uitdaging voor de pakketbedrijven is chauffeurs te vinden. Nu. E-commerce doet het beter dan ooit in Europa. Internetfenomenen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday duwen de pakjesvolumes naar recordhoogtes. Worldline noteerde dit jaar op Black Friday 10,4 miljoen elektronische betalingen. De Europese sectorfederatie verwacht voor 2019 een omzet van 621 miljard euro in de consumentenpakjesbranche, een stijging van 13,6 procent. Ook in België blijft het segment van de pakjes en expreszendingen met dubbele cijfers groeien. Volgens cijfers van de regulator BIPT steeg de omzet in 2018 met 12,3 procent en het pakjesvolume met 15,9 procent. 10 jaar geleden. De Oost-Vlaamse ondernemer Willy Naessens neemt de vleesbedrijven van de familie Blancke over. Het gaat om een productievestiging voor gekookte vleeswaren in Huizingen en een groothandel in Anderlecht, samen goed voor 30 miljoen euro omzet. Naessens was in 2007 in de voedingsbranche gestapt met de overname van Franky, een groothandel in vleeswaren in zijn dorp Wortegem-Petegem. Naessens legt uit dat voeding een nieuwe kernactiviteit moet worden waardoor zijn bedrijf minder afhankelijk wordt van de conjunctuurgevoelige bouw. Nu. De Willy Naessens Group draait een omzet van 400 miljoen euro, en daarvan is een kwart afkomstig van de voedingstak. Die is minder snel gegroeid dan Naessens tien jaar geleden verwachtte, en kampt met kleine marges. "De diversificatie is maar gedeeltelijk gelukt", gaf CEO Dirk Deroose toe. "In voeding draaien we 4 à 5 procent operationele cashflow op een omzet van 100 miljoen. In de industriebouw halen we marges van 10 tot 12 procent op 300 miljoen euro omzet." Naessens nam de productiebedrijven Quality Salami in Aartselaar en de producent van bereide gerechten Marblo in Waregem over. 20 jaar geleden. De investeringsmaatschappij Gimv doet een gooi naar de Nederlandse private-equityspeler Alpinvest. "Een prachtige zaak", zegt een specialist. Schaalgrootte wordt immers belangrijk in de Europese risicokapitaalsector. De marktwaarde van de Gimv-portefeuille is dubbel zo groot als die van Alpinvest, terwijl die laatste veel internationaler opereert, met participaties tot in Ierland en Israël. Beide spelers vullen elkaar goed aan. Gimv legt zich toe op risico- en groeikapitaal, Alpinvest op zogenoemde buy-outs, de uitkoop van aandeelhouders. Nu. De overname is er nooit gekomen. Na lange onderhandelingen met Gimv, koos Alpinvest begin 2000 voor de Nederlandse Investeringsbank (NIB). Gimv blijft zoeken naar schaalgrootte en lijft even later Halder Invest in, een specialist in middelgrote overnames met kantoren in Den Haag en Frankfurt. Gimv integreert het Nederlandse team in de eigen structuur, maar laat in 2013 het Duitse team zijn eigen weg gaan. Sindsdien opende Gimv kantoren in Parijs en München. Resultaat is een internationale portefeuille van 1,2 miljard euro, nog steeds voor ruim een derde Belgisch.