1 jaar geleden. Xavier Piesvaux, de nieuwe CEO van Delhaize België, heeft zijn studieronde achter de rug. De op een na grootste supermarktketen in België lijkt weer recht te krabbelen na drie moeilijke jaren. De grote supermarkten in eigen beheer draaien meer omzet, maar de marges zijn gedaald door promoties en winkelvernieuwingen. Piesvaux wil de groei versterken door de gezonde samenstelling en de kwaliteit van het assortiment meer in de verf te zetten en meer service te leveren. Ook e-commerce wordt een prioriteit, maar de invoering bij de zelfstandige uitbaters is nog niet voor direct.

Nu. Delhaize groeit een jaar lang, maar ziet in het eerste kwartaal zijn omzet zeer licht dalen. CEO Frans Muller van de overkoepelende holding Ahold Delhaize zegt 'niet op tafel te dansen' voor zijn Belgische keten. De gerichte, maar zeer scherpe promoties renderen volgens hem wel om het dure imago van de keten te keren. Piesvaux zit niet stil om de groei bij Delhaize aan te zwengelen. De keten opent in stadscentra 'Fresh Ateliers', kleine winkels met een focus op verse en bereide voeding, en begint met een e-commerceformule van bestellen en afhalen op dezelfde dag bij zelfstandige uitbaters.

10 jaar geleden. De Oostenrijkse-Canadese autotoeleverancier Magna wordt genoemd als kandidaat-overnemer van Opel. De twee belangrijkste werkvennootschappen in België zijn Belplas Industries in Genk en Magna Car Top Systems in Antwerpen. Belplas Industries werkte vooral voor Ford Genk en is een specialist in het lakken van auto- en vrachtwagenbumpers, zijbumpers en sierlijsten. De onderneming maakt al jaren verlies. Magna Car Top Systems werkte in de fabriek van Opel Antwerpen en maakte de dakbekleding voor de cabrioletversie van de Opel Astra en Vauxhall.

Nu. Beide bedrijven hebben hun activiteiten stopgezet. Opel Antwerpen sluit in december 2010, waarmee alle werk verdwijnt voor Magna Car Top Systems. Hetzelfde lot valt Belplas Industries te beurt. De sluiting van de fabriek in Genk wordt afgerond in 2015, nadat Ford Genk de deuren heeft gesloten. Er is nog een filiaal in Huizingen dat werkte als leverancier voor de Audi A1 in Vorst. Audi Brussels stopt de assemblage van A1 in de zomer van 2018. De groep Magna heeft wel nog een holding in België, New Magna Investments. Die heeft eind 2017 een balanstotaal van 3,5 miljard euro.

20 jaar geleden. Sirius Communications, een kleine spin-off van het Belgische onderzoekscentrum imec, heeft een chip klaar voor 3G, de derde generatie van het mobiele internet. Ruim op tijd, want de standaarden moeten nog vastgelegd worden. Hoewel ze slechts met drie zijn, kunnen oprichters Lieven Philips, Kristoffel Mulier en Jan Vanhoof toch al mee met Qualcom en de andere grote producenten. Het trio heeft veel ervaring met halfgeleiders, en in het bijzonder met communicatiemodules voor snel dataverkeer via satelliet. Sirius is rendabel. Het helpt andere bedrijven die modules te ontwerpen. Nu. Sirius wordt in 2001 verkocht aan Agilent, een verzelfstandigde afdeling van HP. Van de Sirius-oprichters blijft CEO Lieven Philips het langst aan boord, tot 2014, bij Agilent dat ook nog altijd een Belgisch kantoor heeft. Agilent verkoopt in 2005 wel zijn halfgeleiderdivisie en legt zich nu vooral toe op de medische technologie. De chipactiviteiten hebben nu de naam Broadcom, een specialist in chips voor mobiel verkeer. We maken ons ondertussen op voor de snellere 5G-technologie, maar in België wordt er nog volop politiek geruzied over de opbrengsten van de veiling van de frequenties.

In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.