1 JAAR GELEDEN. Albert Heijn opent zijn 37ste en 38ste winkel in Vlaanderen. Vijf jaar daarvoor lijkt het nog moeilijk om hier voet aan de grond te krijgen. Maar het Nederlandse assortiment, de in het oog springende promoties en de sterke marketing leveren de Nederlandse retailer al snel 600.000 trouwe klanten op. Toch is de toekomst onzeker, omdat eigenaar Ahold samensmelt met Delhaize Group, het nummer twee in België. Albert Heijn zet de marges van de andere ketens onder druk, ook die van het grotere Delhaize. Experts verwachten een uitdoofscenario, maar Albert Heijn België ontkent dat.
...

1 JAAR GELEDEN. Albert Heijn opent zijn 37ste en 38ste winkel in Vlaanderen. Vijf jaar daarvoor lijkt het nog moeilijk om hier voet aan de grond te krijgen. Maar het Nederlandse assortiment, de in het oog springende promoties en de sterke marketing leveren de Nederlandse retailer al snel 600.000 trouwe klanten op. Toch is de toekomst onzeker, omdat eigenaar Ahold samensmelt met Delhaize Group, het nummer twee in België. Albert Heijn zet de marges van de andere ketens onder druk, ook die van het grotere Delhaize. Experts verwachten een uitdoofscenario, maar Albert Heijn België ontkent dat. NU. Van de Belgische mededingingsautoriteit moet zowel Delhaize als Albert Heijn winkels verkopen in België om groen licht te krijgen voor de fusie. Albert Heijn moet acht winkels in de etalage zetten en valt daardoor terug op 34 winkels. In principe wordt het personeel mee overgenomen, maar medewerkers krijgen ook voorrang bij aanwervingen in de overblijvende vestigingen. Albert Heijn België blijft een onafhankelijke koers varen, onder meer met zeer scherpe Hamster-promoties. Een beperkt assortiment met typisch Nederlandse producten van Albert Heijn staat nu ook in de winkels van Delhaize. 10 JAAR GELEDEN. Trends bezoekt Slowakije. Het Midden-Europese land ontpopt zich tot de grootste autoproducent per hoofd van de bevolking en is België voorbijgesneld. Het land heeft drie grote autofabrieken: Volkswagen in Bratislava, PSA Peugeot Citroën in Trnava, dat enkele maanden daarvoor zijn productie heeft gestart, en Kia in Zilina. De auto-industrie is goed voor 65.000 rechtstreekse banen. Technisch goed geschoolde mensen, lage lonen, economische flexibiliteit (soepel ontslagrecht en vlaktaks) en overheidssteun verklaarden het succes van 'Detroitski'. NU. Slowakije blijft de onbedreigde leider in de autoproductie. Per hoofd van de bevolking produceert het 190 wagens, terwijl België is teruggezakt naar 46 wagens, na de sluiting van Opel Antwerpen en Ford Genk. De auto-industrie levert inmiddels 125.000 rechtstreekse banen in Slowakije, en nog eens zoveel indirecte banen. Daarmee neemt de sector 44 procent van de industriële productie in het land voor zijn rekening, en 40 procent van de export (26 miljard euro). Eind 2015 start ook Jaguar Land Rover met de bouw van een fabriek in Nitra, een investering van 1,3 miljard euro met 2800 nieuwe banen. 20 JAAR GELEDEN. Het boekhoudsoftwarebedrijf Exact rijgt de overnames aan elkaar. "Wij worden mondiaal de grootste in standaardpakketten", voorspelt stichtend voorzitter Eduard Hagens. Een derde van de klanten zit in België sinds de overname van Cubic en Cobul. België is een van de weinige landen waar de leverancier niet in lokale handen is. Exact heeft hier een kwart van de markt en een omzet van 9,5 miljoen euro. General Atlantic Partners is als geldschieter aan boord. De beurs wenkt. Het is het juiste moment: de boekhouders houden vast aan Dos, maar Windows 95 noopt tot investeringen. NU. Exact is in België niet veel groter dan twintig jaar geleden. Andere bedrijven, zoals Wolters Kluwer, zijn sneller gegroeid. Maar bevrijd van de beurs, met Apax als aandeelhouder, zet Exact internationaal weer de aanval in. In de hoofdzetel in Delft komen honderd ontwikkelaars bij. Het moment is perfect: fiduciaires bezwijken voor de voordelen van de cloud. Exact Online groeit volgens CEO Erik van der Meijden met "40 tot 50 procent". Hij ziet zijn bedrijf een zakenplatform worden, met financiële diensten en een eigen markt voor appontwikkelaars. De klassieke software geeft hij niet op. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.