1 JAAR GELEDEN. De bankencrisis is bijna vergeten, maar de economie zit nog in het sukkelstraatje. De Europese Centrale Bank (ECB) staat klaar met meer stimuli. Trends overloopt de alternatieven voor het monetaire beleid. Een van de ideeën is de afschaffing van cashgeld. De illegale economie draait grotendeels op cash, een afschaffing zou de belastinginkomsten verhogen. En als er geen cash is, is er ook geen ontsnappen aan de negatieve rente die de centrale banken net introduceren. Alleen, zo kan de staat wel controle krijgen over uw financiën. Het is sowieso geen wondermiddel om de groei aan te wakkeren.
...

1 JAAR GELEDEN. De bankencrisis is bijna vergeten, maar de economie zit nog in het sukkelstraatje. De Europese Centrale Bank (ECB) staat klaar met meer stimuli. Trends overloopt de alternatieven voor het monetaire beleid. Een van de ideeën is de afschaffing van cashgeld. De illegale economie draait grotendeels op cash, een afschaffing zou de belastinginkomsten verhogen. En als er geen cash is, is er ook geen ontsnappen aan de negatieve rente die de centrale banken net introduceren. Alleen, zo kan de staat wel controle krijgen over uw financiën. Het is sowieso geen wondermiddel om de groei aan te wakkeren. NU. De ECB verlaagde haar negatieve rentetarief nog verder onder nul. En de verwachting is dat voorzitter Mario Draghi volgende maand een verlenging van zijn stimulusbeleid aankondigt, al dan niet met een geleidelijke afbouw. De groei is wat aangetrokken en na de stabilisatie van de olieprijs zit er ook wat inflatie aan te komen, maar van een krachtig herstel is nog altijd geen sprake. De consensus groeit dat het anders moet. Een van de alternatieven voor het stimulusbeleid van de centrale banken is meer overheidsinvesteringen. Wat een jaar geleden nog onbespreekbaar leek, ligt vandaag nadrukkelijk op de tafel. 10 JAAR GELEDEN. Op 20 november 2006 valt het harde verdict: er verdwijnen 3500 van de 5200 banen bij Volkswagen Vorst. De productie van het model Golf, het meest verkochte model van het Europese autoconcern, verschuift naar de Duitse hoofdzetel in Wolfsburg. Meteen klinkt kritiek op de Duitse vakbonden die voor "eigen productie eerst" zouden hebben gekozen. Maar de loonvoorwaarden en arbeidsflexibiliteit in Vorst laten te wensen over. Bovendien staat Vorst gekend voor zijn harde kern van vakbondsmilitanten, die om de haverklap staken. NU. Volkswagen Vorst maakt een doorstart via Audi Brussels. Vanaf 2007 produceren 1700 werknemers de VW-modellen Polo en Passat, en de Audi A1. In 2015 bouwen 2520 werknemers 116.250 A1-modellen. Bovendien krijgt de fabriek een opvolger toegewezen: een elektrische SUV. In de fabriek wordt volop gebouwd aan de omschakeling. De werknemers krijgen 220.000 uren opleiding voor het nieuwe model. Fabrieksdirecteur Patrick Danau is ook tevreden met de gedaalde arbeidskosten en de toegenomen flexibiliteit in de fabriek. Al blijft de kloof met de zuiderse staten in Europa groot. 20 JAAR GELEDEN. Het staalbedrijf Usines Gustave Boël in La Louvière wil een joint venture aangaan met de Nederlandse staalgroep Koninklijke Hoogovens. UGB is in handen van de gelijknamige familie, maar lijdt al jaren verlies. De familie heeft de voorbije twee decennia 275 miljoen euro in het staalbedrijf gestoken. Nu zou 50 miljoen euro nodig zijn voor een modernisering. Die gaat gepaard met banenverlies en langdurige stakingen door de militante metaalarbeiders van het FGTB. De familie Boël wil de bijkomende investeringen niet alleen dragen en lonkt daarom naar de Nederlandse partner. NU. Usines Gustave Boël bestaat niet meer. Wat rest is een filiaal van de Russische beursgenoteerde staalreus NLMK. Bij NLMK La Louvière werken in het boekjaar 2015 nog 513 werknemers. De cijfers zijn zeer slecht: een bedrijfsverlies van 63 miljoen euro bij een omzet van 140 miljoen euro. De fusie met Koninklijke Hoogovens wordt in 1997 beklonken, maar bij die operatie sneuvelen nog eens 540 banen. In 1999 krijgt de onderneming de naam Corus, na een fusie met een Britse staalgroep. Vandaag is het staalbedrijf in handen van het Indiase Tata Steel Europe. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.