1 JAAR GELEDEN. Na een aanpassing van het wisselkoersmechanisme van de centrale bank verliest de Chinese yuan in enkele dagen meerdere procenten van zijn waarde tegenover de dollar. Critici zien er een poging in om de yuan te verzwakken. De devaluatie maakt de Chinese exportbedrijven competitiever tegenover Zuid-Koreaanse en Japanse concurrenten. Gevreesd wordt ook dat de goedkopere Chinese export de inflatie in Europa nog doet dalen. De devaluatie kan ook China zelf duur te staan komen. Het Chinese bedrijfsleven heeft hoge dollarschulden, die duurder worden naarmate de munt verzwakt.
...

1 JAAR GELEDEN. Na een aanpassing van het wisselkoersmechanisme van de centrale bank verliest de Chinese yuan in enkele dagen meerdere procenten van zijn waarde tegenover de dollar. Critici zien er een poging in om de yuan te verzwakken. De devaluatie maakt de Chinese exportbedrijven competitiever tegenover Zuid-Koreaanse en Japanse concurrenten. Gevreesd wordt ook dat de goedkopere Chinese export de inflatie in Europa nog doet dalen. De devaluatie kan ook China zelf duur te staan komen. Het Chinese bedrijfsleven heeft hoge dollarschulden, die duurder worden naarmate de munt verzwakt. NU. De yuan heeft 7 procent van zijn waarde tegenover de dollar verloren, grotendeels door de sterkte van de Amerikaanse munt. De Amerikaanse centrale bank trekt in december de rente op, en verdere renteverhogingen zijn waarschijnlijk. Voor de Chinese exportbedrijven is de verzwakking van de yuan welkom. De trage wereldwijde groei weegt op de Chinese export, die in juli met 4,4 procent daalt tegenover juli 2015. Eén trofee haalt China wel binnen: de yuan komt op 1 oktober in de korf van munten die de waarde van de Special Drawing Rights van het Internationaal Monetair Fonds bepaalt. TIEN JAAR GELEDEN. Het aandeel van Google noteert 20 procent onder zijn piek van januari, wanneer de internetgigant een memorabele champagnefuif geeft op het World Economic Forum in Davos. Een van de oorzaken van de daling is de dreiging van klikfraude. Adverteerders betalen Google per klik op hun reclame in de zoekmachine. Dat levert 56 procent van de omzet van Google op. Maar malafide bedrijven kunnen werkvolk of software inzetten om op advertenties te klikken. Op die manier jagen ze concurrenten op kosten en beschadigen ze Google. In België is het fenomeen onbekend. NU. Als klikfraude al een bedreiging was - wat Google altijd heeft ontkend - dan is die nu compleet van de radar verdwenen. Google stoomt van record naar record, ondanks de toegenomen concurrentie van Facebook en Microsoft. Het jongste kwartaal toont een stijging van 37 procent in het aantal betaalde kliks tegenover 2015. De prijs daalt weliswaar, met 9 procent, maar de stijging toont dat het vertrouwen in Google staat als een huis. Google heeft volgens Statcounter wereldwijd nog altijd 89,4 procent van de opzoekingen op pc's, en 93,8 procent van de opzoekingen op tablets en smartphones. TWINTIG JAAR GELEDEN. De koers van Telinfo is in zeven maanden verdubbeld. "Het orderboekje groeit 35 procent, de omzet 16 procent", verklapt CEO John Cordier. Maar er is een andere oorzaak. Op 27 augustus start Mobistar als tweede Belgische mobiele operator. Telinfo behoudt 10 procent. Kleinwort Benson Securities waardeert dat belang op 80 miljoen euro, meer dan de helft van de marktwaarde van Telinfo. Volgens prognoses van Mobistar haalt de operator in 2000 al 252 miljoen euro omzet en 20 miljoen nettowinst. Tegen 2004 moeten dat 385 miljoen omzet en 97 miljoen nettowinst worden. NU. De voorspellingen van Mobistar uit 1996 blijken niet heel precies. In 2000 ligt de omzet 2,4 keer hoger en vier jaar later 3,48 keer hoger dan verwacht. De winstvoorspelling zit evenmin in de roos. In 2000 is er een nettoverlies van 56 miljoen. Pas vanaf 2002 schrijft Mobistar zwarte cijfers. Tegen 2004 ligt de nettowinst 2,5 keer hoger dan in 1996 is voorspeld. Door de overname van Telindus Group komt de resterende participatie in Mobistar in 2006 in handen van concurrent Proximus. Die verkoopt het belang van 4,63 procent in 2007 voor 166 miljoen euro. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.