1 jaar geleden. Jos Clijsters geeft bij Belfius de dagelijkse leiding door aan Marc Raisière, de topman van de verzekeringstak. Clijsters wordt voorzitter van de raad van bestuur. "Twee jaar geleden was de bank zogoed als failliet, in een allesbehalve vriendelijke omgeving", vertelt Clijsters. "Vandaag staan we er veel beter voor. De focus ligt niet meer op overleven. Marc moet de bank een nieuwe commerciële drive geven en de operationele winst verhogen." Het kan dat Belfius wordt opgeslorpt door een andere grootbank, geeft Clijsters toe, maar ook een gedeeltelijke beursgang kan een optie zijn.
...

1 jaar geleden. Jos Clijsters geeft bij Belfius de dagelijkse leiding door aan Marc Raisière, de topman van de verzekeringstak. Clijsters wordt voorzitter van de raad van bestuur. "Twee jaar geleden was de bank zogoed als failliet, in een allesbehalve vriendelijke omgeving", vertelt Clijsters. "Vandaag staan we er veel beter voor. De focus ligt niet meer op overleven. Marc moet de bank een nieuwe commerciële drive geven en de operationele winst verhogen." Het kan dat Belfius wordt opgeslorpt door een andere grootbank, geeft Clijsters toe, maar ook een gedeeltelijke beursgang kan een optie zijn. Nu. De kans dat Belfius in buitenlandse handen terechtkomt, is groter geworden. De nieuwe minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) zegt na zijn aantreden dat hij van plan is de staatsbank te verkopen. Om de overheidsschuld, die is gestegen tot meer dan 105 procent van het bbp, snel naar beneden te krijgen, overweegt België een aantal activa van de hand te doen, waaronder Belfius. Er zullen zeker buitenlandse spelers geïnteresseerd zijn, maar het blijft mogelijk dat Belfius wordt overgenomen door een grootbank die al in België actief is. Dat zou ingrijpende sociale gevolgen hebben. 10 jaar geleden. De Franse keten Fnac wil het aantal Belgische vestigingen uitbreiden van zes naar negen. In Frankrijk heeft de keten al een webshop, in België is die beperkt tot tickets en de fotoservice. Daarmee blijft de Belgische afdeling zich concentreren op de traditionele off-lineverkoop van boeken, cd's en elektronica. Fnac, dat in 1954 is opgericht door twee trotskisten, gaat voor lage prijzen. Maar altijd de goedkoopste zijn, is niet de ambitie, anders moet het beknibbelen op service en assortiment. Dat is ook de reden waarom het geen onbekende budgetmerken in zijn elektronica-aanbod heeft. Nu. Er zijn negen vestigingen, maar die hebben het niet onder de markt. Begin 2014 schrapt Fnac 25 van de 600 banen in België. De omzet en vooral de winst staan al jaren onder druk. Dat komt deels door de malaise in de boeken- en de cd-verkoop en door de opkomst van Amazon, Bol.com en andere onlinespelers. Fnac heeft nu wel een webshop, maar die heeft veel achterstand. En dan is er nog Media Markt, dat sterk is gegroeid. Zeker in de elektroverkoop hanteert de Duitse concurrent zeer scherpe prijzen. Fnac legt zich daarom meer toe op duurdere huishoudtoestellen en op speelgoed. 20 jaar geleden. Snoecks Almanak is het visitekaartje van Snoeck-Ducaju & Zoon. De drukkerij-uitgeverij geeft de almanak uit sinds 1923. Jaarlijks worden meer dan 100.000 exemplaren in België verkocht van de selectie van literatuur, reisverhalen, essays en "braaf-erotische fotoreportages". In Nederland gaan er nog eens 62.000 over de toonbank. Naast de almanak geeft Snoeck-Ducaju vijftig à zestig kunstboeken en catalogi uit. Maar die eigen publicaties zijn slechts goed voor 30 procent van de omzet. Het meeste geld wordt verdiend aan druk voor derden, vooral jaarverslagen van bedrijven. Nu. Het bedrijf is uiteengevallen. In 2006 is de drukkerij afgestoten, in 2009 volgen de kunstboeken. De almanak blijft in handen van de familie Snoeck en legt meer de nadruk op fotografie. Hij heeft nog een totale oplage van 115.000 exemplaren. Vooral in België is de verkoop gedaald. "We doen weinig lezersonderzoek, maar Snoecks is later op de markt gekomen in Nederland en heeft er een jonger publiek", zegt hoofdredacteur Geert Stadeus. "In België bestaan we al 91 jaar, dan is het logisch dat een deel van het publiek afsterft. We drijven wel het contact met onze lezers op, onder meer via Facebook." In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.