1 jaar geleden. Trends publiceert een interview met Bart Bronselaer, de voorzitter van Royal Park Investments (de bad bank van Fortis). Bronselaer heeft net ingestemd om ook bestuurder te worden bij Dexia, die andere Belgische bad bank. Hij lijkt er een erezaak van te maken bij te dragen tot het opruimen van de erfenis van de twee gevallen financiële reuzen. "Ik wil de volgende generatie in de ogen kunnen kijken en zeggen: wij hebben er alles aan gedaan", laat Bronselaer optekenen.
...

1 jaar geleden. Trends publiceert een interview met Bart Bronselaer, de voorzitter van Royal Park Investments (de bad bank van Fortis). Bronselaer heeft net ingestemd om ook bestuurder te worden bij Dexia, die andere Belgische bad bank. Hij lijkt er een erezaak van te maken bij te dragen tot het opruimen van de erfenis van de twee gevallen financiële reuzen. "Ik wil de volgende generatie in de ogen kunnen kijken en zeggen: wij hebben er alles aan gedaan", laat Bronselaer optekenen. Vandaag. De drie aandeelhouders van RPI (de Belgische overheid, de Franse bank BNP Paribas en de verzekeraar Ageas) vinden in mei 2013 een koper voor de bad bank. Het Amerikaanse investeringsfonds Lone Star en de bank Crédit Suisse zijn bereid 6,8 miljard euro op tafel te leggen. Zo brengt de verkoop van RPI iets meer dan een miljard in het laatje, waarvan 275 miljoen euro meerwaarde. Of ook Dexia nog kan uitgroeien tot een aantrekkelijke bruid, is minder waarschijnlijk. De restbank blijft structureel verlieslatend en kan zich enkel financieren dankzij significante overheidswaarborgen. 10 jaar geleden. De vrachtonderneming DHL houdt de Belgen wakker. Letterlijk, want de onderneming wil het aantal nachtvluchten in Zaventem fors uitbreiden. De moederonderneming Deutsche Post wil van België de wereldwijde spil maken voor de afdeling koerier- en logistieke diensten. Zaventem wordt een essentieel Europees en intercontinentaal knooppunt. Op dat moment verwerkten 3000 werknemers 1000 ton goederen per etmaal, goed voor 13.000 nachtvluchten per jaar. DHL wou dat aantal verhogen naar 34.000 per jaar, goed voor minimum 3000 ton verwerkte goederen per etmaal en 6300 banen. Vandaag. Van de uitbreidingsplannen komt niets in huis. DHL verhuist zijn Europese knooppunt in 2008 naar Leipzig. Daardoor verdwijnen in Zaventem 1140 banen. Ook de luchtvaartmaatschappij EAT verhuist met 60 vliegtuigen naar Leizpig, en dat kost nog eens 380 banen. Daarnaast worden de Europese hoofdkantooractiviteiten flink afgeslankt. Toch wordt Zaventem door zijn centrale ligging weer belangrijker. Stelselmatig worden de vrachtactiviteiten uitgebreid. In mei vorig 2013 opent DHL een nieuw distributiecentrum voor vrachtbehandeling op de luchthaven. De vrachtactiviteiten van DHL groeien met 20 procent in 2013. 20 jaar geleden. Gimv wil aan het einde van de jaren tachtig met een Vlaams transportbedrijf de sector verankeren als tegengewicht voor buitenlandse spelers. Het neemt in 1990 met het eerder overgenomen Limburgse Essers de meerderheid in Biddeloo Transportgroep uit de Antwerpse Kempen. Staf Biddeloo heeft 25 procent in de nieuw opgerichte holding. Omdat die wil groeien en de andere aandeelhouders willen consolideren, ontstaat een conflict. Nadat het bedrijf in 1992 failliet is gegaan, wordt over en weer klacht ingediend. Vandaag. De restanten van Biddeloo komen terecht bij Diddelom, waar Staf Biddeloo aan de slag gaat als consultant. Als dat in 1994 failliet gaat, verhuist een deel van het actief naar Gilis Driesen. In 2002 verkoopt Gimv zijn participatie in Groep H. Essers aan Noël Essers. Het wordt de grootste onafhankelijke transportgroep in Vlaanderen, ook sterk actief in logistiek. Staf Biddeloo werkte er een tijd als adviseur. De juridische strijd tussen de voormalige aandeelhouders van Biddeloo sterft een stille dood. De 76-jarige Staf Biddeloo is vandaag met enkele Turkse ondernemers actief in een koerierbedrijf. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.