1 jaar geleden.

De ongebreidelde geldcreatie van de westerse centrale banken stoot op protest. Zo vreest Jan Qvigstad, de vicegouverneur van de Noorse centrale bank, dat het beleid van de grote centrale banken kan leiden tot 18de-eeuwse Franse toestanden à la John Law. Law was adviseur van Lodewijk XV en er vast van overtuigd dat de Franse economie sneller zou groeien door almaar meer geld en krediet te creëren. Tot die illusie uiteenspatte in massale verliezen en inflatie. Ook vandaag denken onze centrale bankiers de economie te stimuleren met onbeperkte liquiditeiten.
...

De ongebreidelde geldcreatie van de westerse centrale banken stoot op protest. Zo vreest Jan Qvigstad, de vicegouverneur van de Noorse centrale bank, dat het beleid van de grote centrale banken kan leiden tot 18de-eeuwse Franse toestanden à la John Law. Law was adviseur van Lodewijk XV en er vast van overtuigd dat de Franse economie sneller zou groeien door almaar meer geld en krediet te creëren. Tot die illusie uiteenspatte in massale verliezen en inflatie. Ook vandaag denken onze centrale bankiers de economie te stimuleren met onbeperkte liquiditeiten. Voorlopig blijft de vrees voor dalende prijzen groter dan voor inflatie. De ECB heeft net als haar Amerikaanse tegenhanger haar rente naar een extreem laag niveau teruggebracht en overweegt extra maatregelen om de kredietverlening in de eurozone te stimuleren. De Europese economie blijft worstelen om de recessie achter zich te laten. In de VS doet de economie het een stuk beter, en is de belangrijkste vraag wanneer en hoe snel de centrale bank haar stimulusprogramma afbouwt. De financiële markten, door het lagerentebeleid tot records gestegen, zijn bijzonder nerveus over de afbouw. Het Antwerpse OCMW is met 12.000 werknemers de belangrijkste werkgever van Antwerpen. Dat verandert eind 2003. Schepen van Sociaal Beleid Monica De Coninck (sp.a) wil het Antwerpse OCMW en zijn ziekenhuizen van elkaar scheiden. Aan de basis van die operatie liggen de verlieslatende ziekenhuizen, die bijna 500 miljoen euro schulden torsen. De Coninck ziet heil in een privatisering. Een reorganisatie later en na het wegsaneren van 625 werknemers boekt de geprivatiseerde groep, toen Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (Zina) gedoopt, tegen 2006 een bescheiden winst van 8 miljoen euro. De operatie van een decennium geleden heeft zijn doel niet gemist. Het Antwerpse ziekenhuisnetwerk heet tegenwoordig ZNA en heeft met enige vertraging zijn doelstellingen gehaald. Vorig jaar boekte de ziekenhuisgroep 14 miljoen euro winst. De druk op de stadskas van de Scheldestad is echter groot, wat het nieuwe stadsbestuur onder leiding van Bart De Wever een nieuw saneringsplan voor de stadsdiensten doet voorstellen. Daarbij staan 1420 voltijdse banen op de tocht, waarvan 105 bij ZNA. Het OCMW wordt in die reorganisatie samengevoegd met de autonome gemeentebedrijven en verscheidene ondersteunende stadsdiensten. In een nummer dat voorspellingen doet over de economische toestand in het komende jaar, wordt 1994 omschreven als het jaar van de waarheid voor de Europese luchtvaart. Het merendeel van de carriers schreeuwt om een staatstussenkomst. Trends sluit zelfs niet uit dat Sabena nog voor oudjaar 1993 afscheid neemt van zijn partner Air France. Frankrijk probeert zelfs, met steun van België, Spanje, Portugal en Luxemburg, voor een aantal Europese routes de liberalisering terug te draaien. Die is op 1 januari 1993 ingevoerd, en heeft geleid tot beduidend lagere ticketprijzen. Sabena zegt het akkoord met Air Francein september 1994 op, en sluit in mei 1995 een partnerschap met Swissair. De aanslagen van 11 september 2001 en de daaropvolgende crisis in het luchtruim betekenen het nekschot voor de nationale vliegtuigtrots, die in zijn 78-jarige bestaan maar twee keer (1992 en 1998) kon uitpakken met een boekhoudkundige winst. Sabena legt op 7 november 2001 de boeken neer. Opvolger DAT gaat intussen door het leven als Brussels Airlines. Het bedrijf is voor bijna de helft in handen van het Duitse Lufthansa, maar krijgt vanaf 2014 in Brussel concurrentie van de lagekostenmaatschappij Ryanair. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.