1 jaar geleden.

Bij Telenet betalen steeds meer Vlamingen extra voor digitale televisie. De opbrengst per klant gaat in dertig maanden tijd met 28 procent omhoog. Zelfs het aantal telefoonabonnementen blijft stijgen. Met de voetbalrechten op zak staat Telenet sterker dan ooit. Het is een goed moment om enkele prijzen te verhogen, vindt de directie, die ondertussen geld leent om aan de aandeelhouders uit te keren. Op Belgacom na zijn de concurrenten van Telenet op sterven na dood. Om hen in leven te houden, moet Telenet van de toezichthouder een groothandelsaanbod ontwikkelen en zijn netwerk met hen delen, zoals Belgacom dat al jaren doet.
...

Bij Telenet betalen steeds meer Vlamingen extra voor digitale televisie. De opbrengst per klant gaat in dertig maanden tijd met 28 procent omhoog. Zelfs het aantal telefoonabonnementen blijft stijgen. Met de voetbalrechten op zak staat Telenet sterker dan ooit. Het is een goed moment om enkele prijzen te verhogen, vindt de directie, die ondertussen geld leent om aan de aandeelhouders uit te keren. Op Belgacom na zijn de concurrenten van Telenet op sterven na dood. Om hen in leven te houden, moet Telenet van de toezichthouder een groothandelsaanbod ontwikkelen en zijn netwerk met hen delen, zoals Belgacom dat al jaren doet.Het manna van Mechelen begint de ogen uit te steken. De zenders klagen dat Telenet nieuwe inkomsten inpikt zonder die met hen te delen. De Vlaamse meerderheid keurt ei zo na een amendement goed dat de zenders de macht geeft over het gebruik van digicorders. Ondertussen dreigt de openstelling van de kabel. Fundamenteel zijn het stormpjes in een glas water. Telenet blijft in het eerste halfjaar een courante bedrijfskasstroommarge van 53,2 procent neerzetten. Van zijn verwachte jaaromzet van 1,45 miljard euro keert Telenet 533 miljoen uit aan zijn aandeelhouders. "Zwart geld in de horeca", titelt Trends op de cover. Het artikel meldt een litanie aan klachten. Zwartwerken moet wel, anders is de horeca niet leefbaar. De prijsstelling in de Belgische horeca is te laag, de personeelslast door het uitgesproken flexibele karakter van de banen in de sector te hoog. De btw in België ligt hoger dan in de buurlanden. Een kwart van de horecazaken werkt in het zwart. Veel horecazaken bestellen bij een groothandel als particulier en beschikken dus niet over een officiële factuur.Zwartwerk blijft welig tieren. In de eerste helft van 2012 brengen controles aan het licht dat 47,4 procent van de horecazaken in het zwart werkt. Toch werd de btw sinds 2010 gevoelig verlaagd, van 21 naar 12 procent. Er wordt gewerkt aan een nieuw personeelsstatuut voor gelegenheidswerk, waarbij het personeel een forfaitair uurloon krijgt. En vanaf 1 juli 2013 werken restaurants en eetcafés met een geregistreerde kassa, die zwartwerk zogoed als onmogelijk maakt. Maar volgens restaurantuitbaters zal dat hen de definitieve doodsteek geven.Trends bezoekt in Londen Georges Ugeux, die zich sinds kort zakenbankier bij Kidder Peabody mag noemen. De Belg was in de jaren tachtig directeur van de Generale Bank en tussen 1988 en 1992 financieel directeur van de Generale Maatschappij. Ugeux wil Kidder Peabody & Co in Europa op de kaart zetten. De Amerikaanse zakenbank, een dochter van General Electric, is een van de belangrijkste uitgevers van waardepapier in de Verenigde Staten, maar in Europa staat ze zwak. De bedoeling is dat haar aandeel in zakenbanktransacties (fusies en overnames) en in de handel in aandelen en obligaties fors toeneemt.Kidder Peabody kan zijn ambities niet waarmaken. De Amerikaanse zakenbank stapelt de verliezen op en komt in het nieuws met een groot fraudeschandaal met obligaties. Eigenaar General Electric verkoopt zijn aandelen in 1994 aan de Amerikaanse broker Paine Webber. Die laat de naam Kidder Peabody vallen en wordt enkele jaren later zelf opgeslorpt door de Zwitserse bank UBS. Georges Ugeux wordt in 1996 CEO van de Amerikaanse beurs NYSE. Daarvoor runt hij zijn eigen boetiek voor financieel advies, Galileo Global Advisors. Hij heeft een eigen blog ('Le Monde') en schrijft bijdrages voor The Huffington Post.In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.