1 jaar geleden.

Vlaanderen, Wallonië en Brussel kondigen aan dat ze tegen 2013 rekeningrijden voor vrachtwagens en een wegenvignet voor auto's willen invoeren. Volgens wetenschappers zal dat niet helpen om de files terug te dringen. De maatregelen zijn een politiek compromis: een kilometerheffing voor auto's is electoraal onhaalbaar, maar rekeningrijden alleen voor vrachtwagens levert Brussel niets op. De wegvervoerorganisatie Febetra vreest de gevolgen voor de logistieke sector, al relativeren andere experts dat effect. Vast staat dat rijden duurder wordt.
...

Vlaanderen, Wallonië en Brussel kondigen aan dat ze tegen 2013 rekeningrijden voor vrachtwagens en een wegenvignet voor auto's willen invoeren. Volgens wetenschappers zal dat niet helpen om de files terug te dringen. De maatregelen zijn een politiek compromis: een kilometerheffing voor auto's is electoraal onhaalbaar, maar rekeningrijden alleen voor vrachtwagens levert Brussel niets op. De wegvervoerorganisatie Febetra vreest de gevolgen voor de logistieke sector, al relativeren andere experts dat effect. Vast staat dat rijden duurder wordt. Indien de planning wordt gehaald, worden vrachtwagens vanaf 2013 belast per kilometer. Dat gebeurt met een elektronisch registratiebakje, een systeem dat ook uitbreidbaar moet zijn naar auto's. In ruil verdwijnt het eurovignet. Voor personenwagens komt er een elektronisch vignet, plus een variabele taks voor de milieueffecten. Het belastingsysteem op basis van fiscale pk verdwijnt. Er komen twee proefprojecten in het Brusselse voor rekeningrijden met auto's, al is er al een niet-gesubsidieerde test in Leuven. Vlaams minister van Verkeer, Hilde Crevits, werkt intussen aan een mobiliteitsplan dat vooruit moet kijken naar 2030. Theo Dilissen is stichter Rudy Hageman opgevolgd als CEO van Real Software. Hij moet met een jaaromzet van 205 miljoen en een bedrijfswinstmarge van 8 procent ongeveer 240 miljoen schulden aan banken en 64 miljoen aan aandeelhouders terugbetalen. Met zijn vijftig ondernemingen heeft Real Software zelfs geen centraal kasbeheer. Dilissen haalt crisismanagers van PwC binnen en Christian Van Buggenhout als herstructureringsadvocaat. Met een schuldherschikking weet hij een faillissement te vermijden. Theo Dilissen wordt Manager van het Jaar 2001 zonder dat de problemen bij Real Software fundamenteel zijn opgelost. Drie jaar bakkeleit Rudy Hageman met de schuldeisers en het management. Uiteindelijk betaalt de Amerikaanse The Gores Group 20 miljoen euro aan de banken voor ongeveer 201 miljoen schuld, een pak minder dan ze ooit van Theo Dilissen konden krijgen. Dezelfde week in 2004 al polst Gores Jef Colruyt over een fusie met Dolmen. Dankzij de fusie, begin 2008, houdt Gores Real Software Vlaams.De Samenwerkende Vennootschap voor de Produktie van Elektriciteit (SPE) heeft groeiplannen. Volgens de Pax Electrica mag het bedrijf rond 2000 groeien naar 12,5 procent van de elektriciteitsproductie en -verkoop, en tegen 2005 naar 15 procent. Dat komen de overheden overeen met concurrent Electrabel, waar Philippe Bodson de plak zwaait. Voorzitter Jacques Vandebosch neemt vooral minderheidsbelangen in Electrabel-centrales. Bodson ziet de rol van het overheidsvehikel als economisch nutteloos en vooral een paard van Troje waarmee een buitenlandse concurrent op de Belgische markt actief kan worden.De liberalisering van de elektriciteitsmarkt veegt de Pax Electrica van tafel. De Belgische markt blijft grotendeels in handen van Electrabel. Zoals Bodson voorspelt, komt SPE in buitenlandse handen, maar Electrabel zelf ook. SPE fuseert in 2005 met de energieverkoper Luminus, een joint venture van het Britse Centrica en de Limburgse intercommunale Interelectra. Centrica wordt in 2009 ingeruild voor Electricité de France. De Franse moeder bezit 63,5 procent van het kapitaal, en herdoopt het bedrijf tot EDF-Luminus. Het nummer twee in België heeft 12 procent van de productie en 20 procent van de klanten in handen.In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.