1 jaar geleden. De haven van Gent fuseert met Zeeland Seaports, dat de havens Vlissingen en Terneuzen overkoepelt. Tegen 2030 kan gecumuleerd 150 tot 200 miljoen euro aan investeringen achterwege blijven, en op de operationele uitgaven kan elk jaar 10 miljoen worden bespaard. Het studiebureau McKinsey schat dat de overslag, de omzet en de werkgelegenheid 15 procent sneller kunnen groeien dan wanneer de havens zelfstandig blijven. Academici trekken dat percentage in twijfel. Transporteconoom Eddy Van de Voorde vermoedt dat de Nederlanders op termijn de touwtjes in handen nemen.
...

1 jaar geleden. De haven van Gent fuseert met Zeeland Seaports, dat de havens Vlissingen en Terneuzen overkoepelt. Tegen 2030 kan gecumuleerd 150 tot 200 miljoen euro aan investeringen achterwege blijven, en op de operationele uitgaven kan elk jaar 10 miljoen worden bespaard. Het studiebureau McKinsey schat dat de overslag, de omzet en de werkgelegenheid 15 procent sneller kunnen groeien dan wanneer de havens zelfstandig blijven. Academici trekken dat percentage in twijfel. Transporteconoom Eddy Van de Voorde vermoedt dat de Nederlanders op termijn de touwtjes in handen nemen. Nu. Het fusiebedrijf maakt op 8 december bekend dat het North Sea Port zal heten. In 2017 wordt met 123,1 miljoen ton een recordaantal goederen behandeld. Daarmee is North Sea Port de op negen na grootste haven in Europa. Bij de bekendmaking van die cijfers laten de twee Belgische toplui, Daan Schalck en Jan Lagasse, weten dat ze sinds de fusie meer investeringsvragen van internationale spelers krijgen. De Deense energiegigant Dong is er een van. De gesprekken over een concessie in Vlissingen zouden dit jaar worden afgerond. 10 jaar geleden. Geïnformeerd en discreet, met een neus voor investeringen: dat is Luc Bertrand, "de Vlaamse Warren Buffett", die al achttien jaar aan het roer van de beursgenoteerde holding Ackermans & van Haaren staat. Een kwart van de portefeuille bestaat uit belangen in Bank Delen en Bank J. Van Breda, die in volle kredietcrisis behoorlijke winsten boeken. Explosieve groei is er voor de baggeraar Deme, goed voor 30 procent van de portefeuille. Deme pioniert met een participatie in het windmolenpark C-Power in de Noordzee. De holding doet ook haar eerste stappen in de rusthuissector. Nu. In 2016 geleden geeft Luc Bertrand de dagelijkse leiding door aan financieel directeur Jan Suyckens. Hij is sindsdien voorzitter. Bertrand blijft de Vlaamse Warren Buffett: inclusief dividenden haalde het aandeel AvH de voorbije tien jaar een rendement van 200 procent, tegenover 84 procent voor de Bel-20. Bank Delen en Bank J. Van Breda zijn goed voor 38 procent van de winst, de bouw- en baggeractiviteiten volgen met 30 procent. Het orderboek van Deme bestaat voor de helft uit windmolenparken op zee. Vastgoed en rusthuizen leveren 18 procent van de winst.20 jaar geleden. Minister-president Luc Van den Brande opent in Hongarije de nieuwste fabriek van Punch International. De uurloonkosten van 100 frank (2,5 euro) zijn er hoger dan in de Slowaakse Punch-fabrieken, maar ze bedragen slechts een derde van de loonkosten in het Franse Dreux. Punch haalt 2,1 miljard frank omzet en produceert voor de consumentenelektronica van Philips, Sony en Panasonic. CEO Guido Dumarey heeft zijn broer Walter en de durfkapitalist VIV uitgekocht en behoudt 50,1 procent. Hij wil naar de beurs, onder meer om persoonlijke schulden af te lossen. Nu. Via Punch Motive is Guido Dumarey sinds 2013 eigenaar van het Straatsburgse Punch Powerglide met ongeveer 500 miljoen euro omzet. Powerglide heeft een filiaal in China en bouwt automatische versnellingsbakken voor ZF en een rist autofabrikanten. Dumarey is ook in vliegwieltechnologie gestapt en bekijkt de overname van een Ford-fabriek bij Bordeaux. Ondertussen acht een Amsterdamse rechtbank hem mee verantwoordelijk voor het 'opstromen' van geld uit het beursgenoteerde Xeikon naar Punch International in 2008. Dumarey tekent cassatieberoep aan.