SWITCH

Sita, het communicatienetwerk van de luchtvaartmaatschappijen, gaat over enkele dagen aankondigen hoe het de CorePlus-luchthavenbeheerstoepassing van Biac-filiaal SwITch wereldwijd gaat distribueren. Dat zegt bestuurder-directeur Jos Poelmans van SwITch. De overeenkomst met de luchthavendienstendivisie van Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques (Sita) dateert van juli en is voor SwITch een mooie kans om het voor Brussel Nationaal ontwikkelde CorePlus-systeem ook elders verkocht te krijgen. Sita, dat zijn operationele zetel in Evere heeft, is actief in 225 landen en zette vorig jaar meer dan een miljard dollar om. Volgens Jos Poelmans zal Sita de aankondiging doen op de 8th World Assembly van Airport Council International ( ACI) in Sidney, die over enkele dagen begint. SwITch is de in 1996 verzelfstandigde informatica-afdeling van Brussels International Airport Company ( Biac), de opvolger van BATC.

Totnogtoe is Amsterdam Airport Schiphol de enige externe afnemer van de luchthavenmanagementoplossing van SwITch. Dat contract is in december jl. getekend en staat voor 140 miljoen frank aan toegevoegde waarde voor SwITch. “Eén derde uit de installatie van het luchthavenbeheerssysteem, één derde uit een vluchtinformatiesysteem en één derde uit de integratie van de bestaande toepassingen,” zegt Poelmans, die zich nog zijn verklaring uit 1996 herinnert dat SwITch liefst niet zou werken voor concurrerende luchthavens. SwITch haalde het contract tegen IBM en ICL omdat het kon uitpakken met een bewezen concept dat veel goedkoper kon worden geleverd. Het contract loopt over achttien maanden. SwITch, in Vilvoorde, heeft een 35-tal mensen in vaste dienst, met nog eens zoveel externe consultants op projectbasis. “Dit jaar moet de omzet boven de 400 miljoen frank liggen,” zegt Poelmans, die toegeeft dat “een groot deel” nog altijd uit Brussel komt. In 1997 factureerde SwITch 291 miljoen frank.

De CorePlus-oplossing van SwITch is een centrale database waarlangs alle actoren op de luchthaven hun informatie uitwisselen: luchtvaartmaatschappijen, bagage-afhandeling, catering, check-in, veiligheidsdiensten enzovoort. De informatie wordt automatisch door de database naar de belanghebbenden gerouteerd: zij hoeven daar zelf niet telkens een ondervraging voor te doen.

De contracten met Schiphol en Sita zijn opstekers voor het zich herstellende Sybase, dat de database in CorePlus levert (Schiphol is eigenlijk een IBM-en-Oracle-shop, maar accepteerde de Sun-en-Sybase-combinatie van SwITch omdat ze in Zaventem haar deugdelijkheid heeft bewezen en de omzetting aanzienlijke kosten en risico’s zou meebrengen).

Jos Poelmans verwacht nog meer contracten voor SwITch omdat nog veel luchthavens inefficiënt werken en er een trend is om het beheer in handen te geven van gespecialiseerde vennootschappen. Dat is onder andere in de VS het geval waar luchthavens nog altijd meer een verzameling terminals van individuele luchtvaartmaatschappijen zijn dan een gecoördineerd geheel. Schiphol participeert alvast voor 40% in de vernieuwing en het beheer van Terminal 4 van JFK International in New York.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content