De openbare vervoermaatschappijen vormen met 500 miljoen gebruikers per jaar een gigantische potentiële reklamemarkt. SVD Benelux wil daarom zijn boodschappen kwijt via tv-toestellen
...

De openbare vervoermaatschappijen vormen met 500 miljoen gebruikers per jaar een gigantische potentiële reklamemarkt. SVD Benelux wil daarom zijn boodschappen kwijt via tv-toestellenin de voertuigen.Voor de gebruikers van het openbaar vervoer in Charleroi krijgt een ritje met de premetro binnenkort een nieuwe dimensie. Over enkele weken worden 25 stellen uitgerust met een honderdtal televisietoestellen, waarop kontinu informatieve programma's zullen worden uitgezonden (in blokken van 20 minuten). Op die manier zullen zij als eersten kennismaken met een nieuw kommunikatiemiddel dat op dit ogenblik in Frankrijk zijn sporen verdient en weldra in ons land furore zal maken. De markt ? Een nationaal netwerk van 5400 voertuigen dat elk jaar zowat 500 miljoen voor 80 % trouwe passagiers vervoert. "Het zijn mensen die eigenlijk niets beters te doen hebben dan te kijken naar wat de televisie hen aanbiedt, " luidt de kommentaar van François Apers, de man die samen met Alfons Lauwens achter dit projekt van SVD staat. De promotor van de Belgische operaties is de Key Group, een ekonomische belangengroep die de aktiviteiten bundelt van vier bedrijven met gelijkaardige opvattingen over kommunikatie : Evecom, een kommunikatie-agentschap dat zich met multimarketing bezighoudt ; Neosign, gespecializeerd in het ontwerpen en uitvoeren van lichtreklames ; Décor Oyenbrug, dat decors ontwerpt voor televisie, teater, musea en andere evenementen ; en TMN, werkzaam in de industriële signalizatie. "Het is via deze groep dat we het procédé in februari ontdekten, " legt François Apers uit. "Het was zeven jaar voordien op punt gezet door een klein Frans bedrijf uit Valence, SVD France. " Met dat bedrijf waarvan sinds vijf jaar 54 % van de aandelen in handen van France Télécom zijn onderhandelen de verantwoordelijken van Key Group nu over het opzetten van een ontwikkelingsstruktuur in de Benelux.Op volle snelheid.Sinds september '94 proberen drie bedrijven het Visiobus-systeem aan de Belgische vervoermaatschappijen te verkopen : SVD Benelux voor de hardware, SVD Benelux Services voor de programma's en Mediacom, dat de reklameregie op zich neemt. "Het grote probleem in België is dat het aantal operators aan wie we het systeem kunnen verkopen vrij klein is in vergelijking met Frankrijk, " vervolgt François Apers. De netwerken zijn beperkt tot de regionale vervoermaatschappijen (De Lijn in Vlaanderen, TEC in Wallonië) en enkele kleinere strukturen zoals de MIVB in Brussel.Toch zijn de eerste kontakten hoopgevend. De TEC lijkt geïnteresseerd voor Charleroi en Namen. Ondertussen lopen er ook onderhandelingen met De Lijn in verband met een 3-jarig investeringsplan voor de installatie van toestellen op 400 bussen van die maatschappij. "De MIVB heeft ook interesse, maar de procedure moet via een openbare aanbesteding lopen, hoewel het systeem uniek in de wereld is, " merkt de verantwoordelijke van SVD Benelux verwonderd op.Het systeem is een toepassing van teletekst, met de mogelijkheid beelden in te voegen. Het gaat dus om een opeenvolging van stilstaande beelden die bepaalde informatie geven, een soort beeldjournaal van 20 minuten dat elke dag vernieuwd wordt en waarvan de gegevens 's nachts per modem of via radiosignalen worden doorgeseind. Dit erg soepele systeem maakt een frekwente update van de informatie en vernieuwende reklametechnieken mogelijk (van de aankondiging van een krantekop tot de prijs van het witloof in de plaatselijke supermarkt). Volgens SVD zijn vier soorten informatie noodzakelijk. Naast de reklame goed voor 25 % van de zendtijd komt er informatie over de openbare vervoermaatschappij (uurregelingen, evenementen, speciale busdiensten,...), informatie van openbaar nut (steden, kollektiviteiten, humanitaire organizaties) en amusement (horoskopen, weerbericht, spelletjes en nieuwtjes).Investeerder gezocht.Over enkele weken staat SVD Benelux klaar om met een redaktionele ploeg het avontuur van dit nieuwe medium binnen te stappen. "Er bestaat werkelijk een reklamemarkt die veroverd moet worden, " luidt het entoesiaste kommentaar van François Apers, die aan het hoofd staat van de regie Mediacom. Het probleem is dat de verschillende gesprekspartners niet over voldoende middelen beschikken om te investeren in de hardware. Om de vette reklamegelden op te strijken, zal SVD dus zelf moeten investeren in de uitrusting van de bussen. Alleen al voor het plaatsen van toestellen in de premetro van Charleroi wordt de investering geraamd op 15 miljoen. "Dit betekent dat we bijna 500 miljoen in drie jaar tijd zullen moeten investeren, " merkt de manager bezorgd op. "We zullen dus op zoek moeten gaan naar een investeerder die in ons projekt gelooft. " Die steun is broodnodig omdat SVD Benelux ook het tweede grote systeem van de dochter van France Télécom wil ontwikkelen, namelijk Visionews. Dit systeem vertrekt van dezelfde techniek maar richt zich tot bedrijven en instellingen die met hun personeel willen kommuniceren. "Men zou ook kleinere commerciële netwerken kunnen ontwikkelen. Kijk maar naar alle plaatsen waar mensen zich vervelen en waar men enkele ogenblikken hun aandacht kan vasthouden, " besluit François Apers, die zijn toestellen al in de postkantoren of bij de kassa's van grootwarenhuizen ziet hangen.J.M.L.ALFONS LAUWENS EN FRANÇOIS APERS TV op de bus, de tram, de metro : een nog onontgonnen reklamemarkt.