De naked bikes - motoren zonder volledige stroomlijn - kennen de jongste jaren een groeiende populariteit. De reden: bij een lagere snelheid heb je het gevoel op een sportmotor te rijden. Omdat je als rijder niet beschermd bent tegen de rijwind heb je de indruk dat je snel gaat, sneller dan de kilometerteller aangeeft. Er zijn motorrijders die van een supersportmotor zijn overgestapt naar een naked bike en daarmee de kans op een proces-verbaal in de bus hebben verkleind.
...

De naked bikes - motoren zonder volledige stroomlijn - kennen de jongste jaren een groeiende populariteit. De reden: bij een lagere snelheid heb je het gevoel op een sportmotor te rijden. Omdat je als rijder niet beschermd bent tegen de rijwind heb je de indruk dat je snel gaat, sneller dan de kilometerteller aangeeft. Er zijn motorrijders die van een supersportmotor zijn overgestapt naar een naked bike en daarmee de kans op een proces-verbaal in de bus hebben verkleind. Suzuki heeft al sinds het begin van de jaren negentig in de Banditreeks een naked bike van 600 cc en een van 1200 cc (desgewenst in een S-uitvoering van een stuurkuipje voorzien). De GSR600 is een fraaie motor met richtingaanwijzers die in de brede tank zijn ingebouwd. De achtervork is fors uitgevallen, veel groter dan die van de bestaande Bandit. De koplamppartij is hoekig en vooral plat van vorm. De achteruitkijkspiegels zijn waardeloos, je armen nemen de helft van het beeld in. De vier uitlaatbochten komen samen in een centrale demper, die onder het zadel in twee einddempers uitmondt. De zit op de motor is goed. Je voelt je al na enkele meters thuis op de motor en laat hem direct flink in de toeren gaan. Dat levert een fraai huilend uitlaatgeluid op. De motor vraagt om goed in de toeren gereden te worden. Bij 120 kilometer per uur draait de motor in de hoogste versnelling 7000 toeren per minuut. Het rode gebied op de toerenteller begint pas bij 14.000 toeren. Bij een lange rit op de autoweg kwam het nadeel van de naked bike naar voren. De rit ging onder meer door Nederland op een winderige dag. In het vlakke polderlandschap met de wind pal tegen moest je de motor stevig vasthouden bij 120 kilometer per uur. De wind blies hinderlijk lawaaierig rond de helm. Het hoogtoerige karakter van de motor is niet echt aangenaam in woon-werkverkeer. De GSR600 is meer een plezierfiets dan een (goedkoop) alternatief voor supersportmotoren. De GSR kost 7500 euro, 3100 euro goedkoper dan de GSX-600R supersportmotor. Na de test met de GSR600 stapten we over op de vernieuwde Bandit GSF 1200S. Het verschil was direct merkbaar. De Bandit is een goeie lobbes vergeleken met de nerveuze GSR600. Op de snelweg maakt die viercilinder bij 120 kilometer per uur slechts 4500 toeren per minuut. Dat is een stuk rustiger rijden dan de GSR600. De 1200S is dan ook een veel betere motorfiets voor woon-werkverkeer. De Bandit heeft veel meer koppel en dat merk je: vanaf lage toerentallen is er al veel vermogen beschikbaar. De stuurkuip neemt de druk van de rijwind weg. Het weggedrag is stabiel, zowel op de snelweg als op de bochtige buitenweg. De Bandit 1200 S kost 8500 euro, 1000 euro meer dan de GSR600. SUZUKI GSR600 MOTOR: vloeistofgekoelde viercilinder in lijn viertakt met zesversnellingsbak en kettingaandrijving. VERMOGEN: 98 pk. cilinderinhoud: 599 cc. tankinhoud: 16,5 liter. prijs: 7500 euro . SUZUKI GSF1200S MOTOR: lucht/oliegekoelde viercilinder viertakt in lijn met vijfversnellingsbak en kettingaandrijving. VERMOGEN: 98 pk . cilinderinhoud: 1157 cc. tankinhoud: 20 liter. prijs: 8500 euro . Looks en prijs (GSR600) *** Ontspannen rijden (Bandit GSF 1200S) *** Achteruitkijkspiegels (GSR600) --- Positie voetsteunen (Bandit GSF1200S) --- importeur: Suzuki Belgium, Satenrozen 8, 2550 Kontich, tel. 03 450 04 11, www.suzuki.be en www.suzuki2wheels.be Ad van Poppel