" Een mooie eerste motor hé," was de reactie bij Suzuki toen we de GS500E terugbrachten.
...

" Een mooie eerste motor hé," was de reactie bij Suzuki toen we de GS500E terugbrachten. Een "eerste" motor? Waarom? Omdat die twin een cilinderinhoud van máár 500 cc heeft? Omdat het opgegeven vermogen niet tot de verbeelding spreekt? Blijkbaar is dat in de motorwereld vandaag noodzakelijk om mee tellen. Want dezelfde reactie kregen we een tijdje geleden toen we rondreden met de Yamaha Diversion, een 600 cc viercilinder. Vraag is of het terecht is om deze motoren als opstappers af te schilderen. Voor grote reizen met een passagier en veel bagage zijn ze inderdaad misschien niet de beste keuze. Maar wie er woon-werkverkeer mee wil overbruggen of er in zijn vrije tijd - alleen - op uit wil trekken, zal met deze modellen best aan zijn trekken komen. Zodra men het prijskaartje ziet, worden ze trouwens nog aantrekkelijker: de Suzuki kost 189.900 frank, de Yamaha 248.900 frank. Toegegeven, de GS500E en de Diversion zijn niet de snelste motoren op de markt. De Suzuki - met een blok dat van eind de jaren tachtig dateert - heeft slechts een vermogen van 44,5 pk bij 9000 toeren per minuut. De Diversion, met 100 cc meer inhoud, levert 61 pk bij 8500 toeren per minuut. De techniek kan als 'basic' worden omschreven: luchtkoeling in plaats van waterkoeling, twee in plaats van vier kleppen per cilinder, geen digitale klokjes. Dat houdt de prijs binnen de perken.Het geringe vermogen maakt ze tot handelbare allemansvrienden. U krijgt nooit de idee dat de motor sterker is dan uzelf. Nadeel is wel dat u door het geringe koppel veel moet schakelen, vooral op bochtrijke trajecten.Tijdens een rit met de Diversion op een bochtig, heuvelachtig parcours bleek dat de motor niet al te veel moest onderdoen voor de nieuwe Yamaha Fazer 1000 cc (een naakte motor met het blok van de supersportieve R1). Dat komt onder meer dankzij het geringe gewicht. Op de snelweg zijn kruissnelheden van 130 à 140 kilometer per uur haalbaar. Tussen de files door sturen is een fluitje van een cent. De Suzuki is een naakte motor zonder windbescherming. Dat vormt geen probleem bij snelheden tot 140 kilometer per uur (veel harder zal u met die motor wellicht niet rijden). De Yamaha daarentegen is uitgerust met een stuurkuipje, maar is ook verkrijgbaar zonder.Ad van Poppel