De Amerikanen zitten van top tot teen in de problemen. Tot bepaalde lichaamsdelen toe - die je in een beschaafd blad als Trends best omschrijft als 'de onderkant van de rug'. De Amerikanen zijn verslaafd aan ultrazacht toiletpapier. Ook bij ons gebruiken dames en heren voor hun 'lage hygiëne' liefst geen schuurpapier. Het percentage dat daarvoor de krant gebruikt, zoals onze overgrootouders, is ook eerder bescheiden. De Amerikanen willen het toch superzacht, ultrazacht. De bekendste merken hebben dan ook stuk voor stuk 'ultra' in hun naam: Cottonelle Ultra ('met de zachtheid van een babyhuid'), Quilted Northern Ultra ('met de zachtheid van donsveer') en Charmin Ultra ('met een charmante zachtheid van een meisjesglimlach'). De ultieme zachtheid bereik je natuurlijk alleen door het zachtste papier te combineren met ultrafijne laagjes lucht. Je kunt niet lief genoeg zijn voor je onderkant. Hoe hard de crisis ook toeslaat, de fabrikanten van superz...

De Amerikanen zitten van top tot teen in de problemen. Tot bepaalde lichaamsdelen toe - die je in een beschaafd blad als Trends best omschrijft als 'de onderkant van de rug'. De Amerikanen zijn verslaafd aan ultrazacht toiletpapier. Ook bij ons gebruiken dames en heren voor hun 'lage hygiëne' liefst geen schuurpapier. Het percentage dat daarvoor de krant gebruikt, zoals onze overgrootouders, is ook eerder bescheiden. De Amerikanen willen het toch superzacht, ultrazacht. De bekendste merken hebben dan ook stuk voor stuk 'ultra' in hun naam: Cottonelle Ultra ('met de zachtheid van een babyhuid'), Quilted Northern Ultra ('met de zachtheid van donsveer') en Charmin Ultra ('met een charmante zachtheid van een meisjesglimlach'). De ultieme zachtheid bereik je natuurlijk alleen door het zachtste papier te combineren met ultrafijne laagjes lucht. Je kunt niet lief genoeg zijn voor je onderkant. Hoe hard de crisis ook toeslaat, de fabrikanten van superzacht toiletpapier zagen hun omzet in 2008 alleen maar stijgen. Maar nu zitten de Amerikanen met een torenhoog probleem. Je hebt één boom nodig voor duizend rollen wc-papier. En de gemiddelde Amerikaan gebruikt 23,6 rollen. Dat is een gemiddelde. Je mag zeker zijn dat Britney Spears niet alleen meer rollen, maar uitsluitend ultra-ultrazacht gebruikt. Met een president die Gore-iaanse vriendelijkheid voor het milieu aan de dag legt, ligt de nadruk uiteraard op het redden van bossen, het veiligstellen van wat er nog rest van Amazone- en Zoniënwouden. "No forest of any kind should be used to make toilet paper", zegt wetenschapper Allen Hershkowitz. Milieugroepen hebben dus na de 4x4 het toiletpapier ontdekt. En ja, de slogans zijn al vertrokken: wc-papier is een grotere belasting voor de ongerepte bossen dan een Hummer, fastfood of een niet-geïsoleerd huis. Milieuactivitist die ik ben, heb ik dadelijk enkele goede slogans bedacht: - Indien Jezus nu op aarde zou terugkeren, gebruikte hij geen Cottonelle Ultra - Per keer dat u ultrazacht wrijft, sterft er een ijsbeer in de zoo van Frankfurt - 5000 keren ultrasoft in een toilet en Bush komt terug Recycleren, is dus de boodschap. Maar kunt u zich voorstellen dat een Amerikaan voor het zachte moment gebruik zou maken van papier waarvan hij ook maar zou kunnen vermoeden dat een deel al voor andere functies werd gebruikt? Welke horror te voelen dat je toiletpapier in een vorig leven al gebruikt is om vis in te pakken of kranten drukken! Maar dat is niet eens het hoofdbezwaar. Iedereen weet dat gerecycleerd papier vezelachtiger is. Je krijgt dat nooit superzacht. En stel je voor dat je tijdens de grondige reiniging op het toilet die schurende vezels zou voelen in de buurt van je intieme lichaamsdelen. Zuivere horror. Dan nog liever in Irak gaan vechten. Gelukkig is er nog Greenpeace. Elke kans is voor hen goed om ons een milieugeweten te schoppen. Of het nu over gezonken olieplatformen, kernproeven of zeehondjes gaat. Nu hebben ze zich vastgebeten in het ultrazachte toiletpapier. Ze hebben een soort Michelingids uitgegeven ('De Greenpeacegids voor toiletpapier') en elk toiletpapier krijgt een rating. Moody's en Standard & Poor hadden ook zo'n gids, maar die is in brede kringen niet zo geloofwaardig. Michelin zag een gids voor toiletpapier niet goed verenigbaar met zijn andere gidsen. Stel je voor: de rode gids voor de maaltijd en de bruine gids na de maaltijd. Greenpeace heeft nu een monopolie en dat stoort hen niet. Monopolies zijn immers trendy. Denk maar aan de staat die nog de enige speler zal worden op de meest liberale aller markten, de finan-ciële. En misschien weldra ook in de autosector. Wijzelf blijven echter monopolies haten en daarom onthullen we nu al, speciaal voor u, Trendslezer, de Greenpeace-ratings: *****: papier gerecycleerd uit de sceptische put van de buurman. Vaalbruin van kleur, natuurlijke zachtheid, met de natuurlijke geur van beerputten. Nadeel: soms wat kleverig ****: papier gestolen bij de ophaling van oud-papier. Nadeel: geeft soms een branderig gevoel als de buurman net zijn verfborstels met terpentijn heeft gereinigd ***: schuurpapier, meermaals te gebruiken, erg vezelrijk. Nadeel: prijs **: het klassieke toiletpapier. Zeer milieubelastend. Absoluut te vermijden. Alleen bij ontstekingen veroorzaakt door gebruik van drie- of viersterrentoiletpapier *: ultra. Misdadig. Zacht voor uw gebruik, hard voor het milieu. Paris Hilton alleen al is door haar persoonlijk gebruik verantwoordelijk voor het sneuvelen van 13.000 bomen en dat is genoeg om alle baby's van San Marino te voorzien van verse zuurstof. In Europa zou tot 40 procent van ons (toilet?)papier gerecycleerd zijn. Veel ruimte tot verbetering dus, vooral om onze arme billen te sparen. Vooral nu ze op de blaren moeten zitten. (T) Marc Buelens