Voortdoen zoals we nu bezig zijn, dat is de beste strategie. Wij stevenen namelijk af op een fantastisch jaar," zegt Frédéric Devos, de nieuwe sales director van RTVM. Dat is de nationale reclameregie van de regionale televisiezenders. "De reclamebestedingen maken een moeilijk jaar door. Volgens de officiële cijfers is er in het eerste kwartaal van dit jaar 6 % minder geïnvesteerd op televisie dan in dezelfde periode van vorig jaar, en er is geen enkele aanwijzing dat het ...

Voortdoen zoals we nu bezig zijn, dat is de beste strategie. Wij stevenen namelijk af op een fantastisch jaar," zegt Frédéric Devos, de nieuwe sales director van RTVM. Dat is de nationale reclameregie van de regionale televisiezenders. "De reclamebestedingen maken een moeilijk jaar door. Volgens de officiële cijfers is er in het eerste kwartaal van dit jaar 6 % minder geïnvesteerd op televisie dan in dezelfde periode van vorig jaar, en er is geen enkele aanwijzing dat het najaar beter wordt." Dat wijt hij aan de internationalisering van bepaalde budgetten en aan het feit dat de witte merken terrein winnen. Bovendien is het relatief duur om in België op televisie te adverteren: je moet bijvoorbeeld van elke spot twee taalversies maken. Frédéric Devos studeerde af in 1997 aan de Ehsal als licentiaat Handelswetenschappen, met een specialisatie in marketing. Na een korte tussenstop bij het studiebureau Bartel ging hij aan de slag als productmanager Benelux bij Allibert, Europees marktleider in badkamertoebehoren. Hij stond er in voor productontwikkeling, maar ook voor de communicatiestrategie en voor de commerciële politiek. In 1999 werd hij marketingmanager bij Hi-Media, een van de eerste Belgische internetregies. In 2001 maakte Devos de overstap naar Carpet Land, waar hij doorgroeide tot marketingmanager voor de Benelux. "Ik leidde daar een ploeg van zeven mensen en was verantwoordelijk voor zowel de externe als de in-storecommunicatie," legt hij uit. Devos begeleidde er mee de naamsverandering naar Carpet Right en de bijbehorende strategiewijziging. Maar toen het Belgische hoofdkantoor werd gesloten ten voordele van het kantoor in Utrecht, besloot hij andere oorden op te zoeken. "De keuze was snel gemaakt, want mij dochter was net op komst," vertelt Devos, die als advertisingmanager terechtkwam bij RTVM. Hij werd verantwoordelijk voor de sectoren overheidscommunicatie, toerisme, vrije tijd en interieur. Tot zijn grootste klanten behoorden de Nationale Loterij, Gamma, Ikea, Bobbejaanland en... Carpet Right. "Ik blijf verantwoordelijk voor overheidscommunicatie, maar ik zal vooral de commerciële ploeg en de backoffice aansturen," vertelt Devos. "Wij zijn media-adviseurs: onze campagnes voor Brouwerij Haacht en de Nationale Loterij waren eigenlijk complete programmaformats."IS: sales director bij RTVM. VRIJE TIJD: steeds minder. Hans Sterkendries