In het vergaderlokaal geurt het naar verse broodjes die ons meteen trek doen krijgen in een uitgebreid ontbijt. Maar we zijn hier voor ernstiger zaken. Terwijl de kranten de vorige weken uitvoerig berichtten over de verkoop van de bakkerijgroep Belpan aan het Scandinavische Lantmännen Unibake, voltrok zich in alle stilte een andere bakkerijrevolutie. Diversi Foods, een leverancier van bakkerijproducten, legde de hand op bakkerijketen Croissy. Via een franchisenetwerk telt dat Belgische bakkerijconcept 34 winkels, de jongste jaarrekening meldt een brutomarge van 112.500 euro. De oprichter en eigenaar van Croissy, Leo Pepermans ("66 lentes"), blijft als directeur wel actief binnen de groep.
...

In het vergaderlokaal geurt het naar verse broodjes die ons meteen trek doen krijgen in een uitgebreid ontbijt. Maar we zijn hier voor ernstiger zaken. Terwijl de kranten de vorige weken uitvoerig berichtten over de verkoop van de bakkerijgroep Belpan aan het Scandinavische Lantmännen Unibake, voltrok zich in alle stilte een andere bakkerijrevolutie. Diversi Foods, een leverancier van bakkerijproducten, legde de hand op bakkerijketen Croissy. Via een franchisenetwerk telt dat Belgische bakkerijconcept 34 winkels, de jongste jaarrekening meldt een brutomarge van 112.500 euro. De oprichter en eigenaar van Croissy, Leo Pepermans ("66 lentes"), blijft als directeur wel actief binnen de groep. Met de overname verlaat Diversi Foods, dat levert aan tal van retailers in binnen- en buitenland, zijn specifieke privatelabelmarkt. "Dit was een opportuniteit waar we niet aan voorbij konden," motiveert gedelegeerd bestuurder Patrick Der- maut die koerswijziging. "Een eigen winkelkanaal als Croissy biedt ons de mogelijkheid om dichter bij de consument te komen en beter diens behoeften te kunnen inschatten."Diversi Foods heeft verdere expansieplannen met Croissy. Dit jaar zouden er nog een vijftal moeten openen. Het vinden van de juiste mensen voor de uitbating van de franchisezaken is echter moeilijk en kan de expansie vertragen, klinkt het. Voorts denkt Dermaut hardop na over een Croissy-Express- formule. "Terwijl een traditionele Croissy mikt op het lokale cliënteel, willen we ons met de Expressformule concentreren op plaatsen met veel voorbijgangers."De meeste consumenten die bij pakweg Colruyt of Delhaize diepvriesbroodjes of een vers houthakkersbrood in hun winkelkarretje droppen, weten niet dat ze klant zijn van Diversi Foods. Maar dat deert de gedelegeerd bestuurder niet. "Eigen aan onze markt van de private label," zegt Dermaut, die zijn hele carrière al actief is in de wereld van het brood. In een vorig leven was hij gedelegeerd bestuurder bij Q-Bakeries. En ook bij Pastridor (Belpan), dat recent verkaste naar Lantmännen Unibake, was Dermaut jarenlang bestuurder. Die rol achter de schermen bevalt Diversi Foods opperbest. Discretie is een metier die de aandeelhouders goed lijken te beheersen. Gevraagd naar de aandeelhoudersverhoudingen, wuift Dermaut vriendelijk maar kordaat de vraag weg. Feit is dat de groep - in 1989 opgericht door Robert Huygh, die vandaag onder meer actief is in de fruitsappenproducent Fruti- fresh - in 1999 in handen kwam van de Deense holding Pan- food. Zij zijn samen met de familie Vandekerkhove (ex-Belpan) en Patrick Dermaut eigenaar. De 'familiale' holding Panfood controleert Diversi Foods, en via dit vehikel wordt nu ook geïnvesteerd in Croissy. Sinds zijn ontstaan evolueerde Diversi Foods van een eenmansbedrijfje naar een belangrijke verkooporganisatie voor diepvriesbrood en banketproducten in de Benelux. Op de loonlijst staan amper twintig mensen. Maar via een rist partnerships, joint ventures en concessiehouders is Diversi Foods een machinerie waar ruim 500 man achter zit. De jaarrekening spiegelt een jaarlijkse groei van 15 % voor, een belofte die de groep ruimschoots nakomt, zo blijkt. De omzet steeg van 16,4 miljoen euro in 2004 tot 20,8 miljoen in 2005. En voor 2006 houdt Dermaut een omzet van 25 miljoen euro voor. Het gamma loopt uiteen van broden tot croissants, Franse stokbroden en Italiaanse ciabatta's. "Uitgedrukt in volume produceert Diversi Foods 12 miljoen broodjes per week," aldus Dermaut. Bijna de helft daarvan gaat naar de retailsector, terwijl de groothandel nog eens tekent voor 28 % afzet. Partner van het eerste uur is de firma Krabansky, in het Franse Duinkerke. Ook met het Duitse Klemme en de Poolse firma Inter Europol zijn er samenwerkingsverbanden. De industriële tendens van ons dagelijkse brood is al enkele jaren geleden ingezet. De bakker om de hoek is er nog wel, maar wordt steeds zeldzamer. Al heeft dat niet alleen te maken met de opkomst van de industriële bakkers. Door de hoge huurprijzen in tal van steden verdwenen een rist warme bakkers. Tegelijk is de obligate boterham met chocopasta 's morgens in veel gezinnen vervangen door ontbijtgranen of andere zoetigheid. En omdat tweeverdieners niet veel tijd overhouden om te winkelen, willen die liefst alles op één plaats kunnen kopen. Gevolg: de voorbije acht jaar verdwenen maar liefst duizend Vlaamse bakkers. Maar de steile achteruitgang lijkt (tijdelijk?) gestopt. Vandaag zijn er in Vlaanderen nog een dikke 3000 warme bakkers, leren cijfers van de Vlaamse bakkersfederatie Vebic. Volgens een studie van het marktonderzoeksbureau GfK Services Benelux, in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam), bedroeg hun marktaandeel in 2005 een goede 55 %. Voor Patrick Dermaut staat het vast dat België gewoon de internationale trend van industrialisering blijft volgen. En dat is voor een deel ook aan het bakkersgild zelf te wijten, meent hij. "Er zal voor de gewone bakker nog plaats zijn, als die zich specialiseert. Waarom bakt hij niet gewoon de hele dag door, in plaats van 's nachts brood te bakken en in de voormiddag stokbroden, die in veel gevallen dan nog veredelde pistolets zijn," zegt hij hard. Wie heeft geproefd van een verse croissant op eender welk moment van de dag, weet wat Dermaut bedoelt. Ketens als Q-Bakeries of Panos hebben er hun winkelconcept dan ook op afgestemd. Leo Pepermans, oprichter van Croissy, huivert als we zijn bakkerijconcept vergelijken met die twee ketens. "Wij zijn in de eerste plaats een bakkerijformule met artisanale kwaliteit," bromt hij. "Alles wordt ter plaatse gebakken, en in de jongste franchisezaken is er nu ook een vloeroven aanwezig. We vertrekken vanuit een pure bakkerijformule, terwijl die andere zaken eerder broodjeszaken zijn die nog enkele bakkerijproducten mee aanbieden."Lieven Desmet