Enkele weken geleden bracht United Biscuits de Sultana-koekjes in de abri's met de slogans Waar ik wil, Wanneer ik wil en Hoe ik wil. Inmiddels hangen de posters in de stations. "De slogans passen goed bij het koekje, dat overal gegeten kan worden. Het koekje kruimelt niet, smelt niet en kan gemakkelijk meegepakt worden," vertelt productmanager ...

Enkele weken geleden bracht United Biscuits de Sultana-koekjes in de abri's met de slogans Waar ik wil, Wanneer ik wil en Hoe ik wil. Inmiddels hangen de posters in de stations. "De slogans passen goed bij het koekje, dat overal gegeten kan worden. Het koekje kruimelt niet, smelt niet en kan gemakkelijk meegepakt worden," vertelt productmanager Helen Wise. United Biscuits had ook voor tv kunnen kiezen. Of was dit medium te duur? Wise ontkent: "Een Sultana eet je niet thuis voor de tv, die eet je buitenshuis, on the move. Dan werk je ook beter via affichage in abri's en stations." De afgelopen jaren was het merk ook actief in de media, maar telkens in het najaar. Nu wordt op de zomer gemikt. Licht Wise toe: "Het koekje kan je vlot meenemen op reis. Het verkoopt ook goed in de zomermaanden." Sultana zit in het segment van de nutricials. De concurrentie komt vooral van Grany en Vitalinea. Het United Biscuits-product is marktleider. "We groeien nog altijd, net als het hele nutricials-segment. Mensen denken steeds meer aan hun gezondheid. Bovendien wordt er in deze niche proportioneel meer aan reclame besteed dan door alle koekjesmerken samen in de andere segmenten. Sultana stilt de honger, zonder dat je er dik van wordt." Vooral vrouwen en kinderen eten Sultana. "Meestal doen vrouwen de inkopen in de supermarkt. Daar ligt ons product. In het grijze kanaal zijn we veel minder aanwezig. Sultana wordt in een viermaal-drie-verpakking aangeboden. Ze worden meegenomen om na het sporten of na de school een hapje te hebben. De Sultana naturel hebben we ook in een eenmaal-drie-verpakking in het grijze kanaal." Onlangs werd het gamma van Sultana uitgebreid met een vijfde smaak. Naast naturel, volkoren, appel, California (met stukjes sinaasappel en perzik) is er nu ook een bosvruchtenversie. Een actie in een dertigtal stations vergezelde de lancering. Er werden koekjes, postkaarten en kortingbons van 10 frank uitgedeeld. Naturel is nog altijd de belangrijkste variëteit. "Maar Sultana Forest wordt heel groot. Ik leid dit af uit de verkoopcijfers en de Nielsen-gegevens. De reactie op de sampling is ook bijzonder goed."