N icolas De Scheemaecker stuurde op een morgen zijn kinderen naar school met een paar zakjes van zijn zelf ontworpen snoepjes. Om uit te delen aan de klasgenootjes. Een goed idee, want 's avonds kwamen zijn kinderen thuis met een goedgevuld orderboek.
...

N icolas De Scheemaecker stuurde op een morgen zijn kinderen naar school met een paar zakjes van zijn zelf ontworpen snoepjes. Om uit te delen aan de klasgenootjes. Een goed idee, want 's avonds kwamen zijn kinderen thuis met een goedgevuld orderboek. De Scheemaecker, een veertigjarige industrieel ingenieur, was al lang gefascineerd door het succes van de ademverfrisser Frisk, het pepermunttabletje dat op korte tijd de hele wereld veroverde. "Frisk heeft die typische muntsmaak," vertelt de zaakvoerder van de BVBA Dio. "Maar ik zit hier met jonge kinderen in huis en ik weet dat die ook wild zijn van andere, soms meer gewaagde smaken. Ik begon wat te experimenteren met verschillende ingrediënten en al vlug kwamen de smaken green apple en orange tot stand." Toen geen enkele grossier de snoepjes genaamd Nix wilde afnemen, laadde De Scheemaecker zijn auto vol en ging zelf de kleine snoepwinkels, dagbladhandels en kruidenierszaken af. Een schot in de roos: na één dag rondtoeren was zijn auto leeg. Nu, twee jaar later, telt zijn klantenbestand iets meer dan 2000 afnemers. Amper bekomen van het succes, werd hij door een van zijn kinderen op het lumineuze idee gebracht om de onhandige zakjes te vervangen door een blits metalen navuldoosje. "Ik liet een aantal proefdoosjes maken en opnieuw gebruikte ik mijn kinderen voor een marktonderzoek. Ze vertelden dat er op school bijna gevochten werd om de doosjes." De Scheemaecker blijft de verkoop en de verdeling zelf doen, maar er komen wel een paar vertegenwoordigers mee in de zaak. Het succes is ook de grote ketens niet ontgaan. Met Kruidvat zijn de contracten al rond en daar liggen de snoepjes al in de rekken. Met Colruyt en Delhaize worden gesprekken gevoerd. Na bijna acht maanden bedraagt de omzet 150.000 euro, bijna een verdubbeling van de omzet van het hele vorige jaar. Een ander succesnummer zijn de promotiezakjes. Zo ontvingen de toeschouwers van de jongste show van Geert Hoste een zakje vol Nix-snoepjes, met aan de ene kant het logo van de show en aan de andere kant het logo van sponsor Opel. "Ook op de Klara-happening in Maaseik kregen de bezoekers zulke zakjes en de Antwerpse regionale zender ATV heeft net een order geplaatst voor 75.000 zakjes." Walter Kloeck"Op school werd er bijna gevochten om de navuldoosjes."