GUY VAN DEN NOORTGATE
...

GUY VAN DEN NOORTGATEDe website van Immoweb, die sinds 1996 bestaat, is op de Belgische vastgoedmarkt de onbetwiste leider. Jaar na jaar werd een groei met twee cijfers neergezet. De jongste jaren is de omzet meer dan verdubbeld, goed voor een Ambassadeur-titel bij de middelgrote Gazellen. Maar Immoweb, het vlaggenschip van de familiale uitgeversgroep Produpress (Autogids, Actief Wonen, Beter Bouwen & Verbouwen enz.), rust allerminst op zijn lauweren. Ondanks de crisis en de vertraging die de vastgoedtransacties in 2009 trof, zet het zijn groei gestaag voort. Dat heeft vooral te maken met de ontwikkeling van nieuwe diensten en toepassingen. De naam Immoweb werd uitgevonden door Christian Rousseaux, de vader van het huidige leidinggevende duo van de groep: Christophe, verantwoordelijk voor het internet en de financiën, en Tanguy, voor de onderdelen magazine en marketing. De naam werd al snel de referentie op de markt van de kleine vastgoedaankondigingen, een markt die net als de jobadvertenties al snel migreerde van het papier naar het scherm. "In de eerste plaats is ruimte een voordeel bij de plaatsing van een advertentie op een vastgoedsite", benadrukt Christophe Rousseaux. "U kunt er meer informatie kwijt met zowel tekst als foto's." De vastgoedsite krijgt elke dag meer dan 200.000 bezoekers (213.00 in januari 2012). In februari werden meer dan 10 miljoen webpagina's gedownload. Ter vergelijking: in februari 2006 telde de site 70.000 bezoekers per dag en werden 3,1 miljoen pagina's bekeken. Met andere woorden, sinds 2006 heeft Immoweb zijn publiek verdrievoudigd. Op dit ogenblik staan er bijna 200.000 advertenties op de site (123.000 van Belgisch en 75.000 van buitenlands vastgoed). Elke dag komen er daar een duizendtal bij. Een meerderheid van de bezoekers zijn vrouwen (57,1 %), overwegend tussen 18 en 44 jaar oud (63,8 %). Als nationale speler heeft Immoweb als concurrenten Vlan.be, het nummer 2 op de markt, en een aantal regionale sites. "We bieden het ruimste aanbod, zowel particulieren als vastgoedagentschappen en de notarissen", verduidelijkt de directeur-generaal. De groei van Immoweb wordt weliswaar in de eerste plaats gedragen door de advertenties, maar de jongste jaren wordt hij ook gestimuleerd door de steeds talrijkere diensten die de vastgoedsite aanbiedt. "We hebben diensten gecreëerd die gericht zijn op de vastgoedagentschappen en de notarissen, evenals op de particulieren", zegt Christophe Rousseaux. "Voor die laatsten gaat het dan over zaken die in verband staan met decoratie, bouw, renovatie, hypothecaire leningen, verhuizingen, enz." De waaier wordt bovendien steeds breder en trekt dan ook nieuwe adverteerders aan. Immoweb is niet alleen aanwezig op het web, maar geeft ook regelmatig een papieren magazine uit dat gewijd is aan een thema, zoals de keuken of energie. Dit jaar is daar een editie over badkamers bijgekomen. Immoweb kan ook op de iPhone bekeken, via de op drie na meest gedownloade gratis app in België. Binnenkort wordt ook een Android-versie gelanceerd.