Kilts zijn de regel
...

Kilts zijn de regelNova Scotia : een rustpunt op een jachtige Noordamerikaanse rondreis.De Canadese provincie Nova Scotia (aan de Oostkust) is geen voor de hand liggende vakantiebestemming. Ze is nochtans aan te bevelen voor natuur- en sportliefhebbers, die na een ontdekkingstocht in het artistieke Montréal of het broeierige New York met het vliegtuig op een spreekwoordelijke steenworp van de provincie even willen uitblazen in de wildernisachtige omgeving.Wie Nova Scotia onder meer vanuit Amsterdam bereikbaar via KLM-lijnvluchten op de hoofdstad Halifax wil ontdekken, doet dit best per huurauto. De wegen zijn uitstekend voor wie zich niet stoort aan de slaapverwekkende maximumsnelheden (80 kilometer per uur geen mijl, zoals we zelf pas na enkele dagen beseften is geen uitzondering).Halifax zelf heeft voor de gemiddelde Europeaan weinig aantrekkingskracht. De hoofdstad poogt zoals bij de ontvangst van de regeringsleiders van 's werelds rijkste landen, begin dit jaar het provinciale karakter te overstijgen, maar we menen dat Nova Scotia best zijn sterkste troef uitspeelt : de charme van de kleinere kustdorpen op het schiereiland. Op een half uurtje rijden van de hoofstad ligt bijvoorbeeld het betoverende, rotsachtige vissersdorpje Peggys Cove. Tot in de zachte nadagen van de Indian Summer (oktober) kan je nog een aangename zeereis maken, begeleid door walvissen en dolfijnen, naar enkele eilandjes in de Atlantische oceaan. Een andere aanrader is Lunenburg, van oorsprong een Duits-Zwitserse nederzetting waar vandaag hier en daar nog steeds Nederlands wordt gesproken.Dé trekpleister van Nova Scotia is echter het Highlands National Park op het schiereiland Cape Breton. Dit park is de reis naar Nova Scotia waard. De 278 kilometer lange Cabot Trial brengt u langs steile bergwegen en kustroutes naar onvergetelijke vergezichten en verrassende wandelpaden. Tijdens de herfst kan men genieten van de kontrasterende kleurenpracht van de loofbomen. Hier kan men zich best houden aan de maximumsnelheid, al was het maar om overstekende elanden, herten en rolschaatsers te vermijden.In Cape Breton kan men ook kennismaken met de Schotse kultuur. De rebellen tegen de Britse overheersing vestigden zich hier in de loop van de geschiedenis. Kilts zijn bij officiële aangelegenheden de regel. De streek Acadia is dan weer Frans georiënteerd. Het eiland heeft overigens (gezien de lage dollar) tophotels aan erg lage prijzen. Je kan er verschillende sporten (jagen, vissen, paardrijden, golf) beoefenen. En wie, moe van deze gezonde vakantie, 's avonds wil uitrusten, kan zijn gewicht terug op peil brengen in de uitstekende, goedkope restaurantjes (specialiteit : kreeft, oesters, sint-jakobsschelpen). Proef ook de lokale rum Smuggler's Cove (45 graden).HANS BROCKMANSNova Scotia Tot in de zachte nadagen van de Indian Summer kan je een aangenamezeereis maken, begeleid door walvissen en dolfijnen.SABENA MET AUSTRIANOp 29 oktober startte Sabena met een zogenaamde code-share samenwerking met Austrian Airlines op de route Brussel-Wenen. Dit wil zeggen dat alle vluchten van Sabena ook een vluchtnummer van Austrian krijgen, en vice versa. Het voordeel van dit systeem is dat eenzelfde vlucht tweemaal eenmaal onder SN en eenmaal onder OS op het scherm verschijnt van de reisagent die zijn computer-reservatiesyteem raadpleegt. Konkurrenten worden zo eigenlijk partners. Op de koop toe hebben Sabena en Austrian hun uurrooster op elkaar afgestemd, zodat de vluchten elkaar aanvullen (in plaats van elkaar te overlappen zoals in het verleden) en er dus een soort shuttle-dienst ontstaat.Tijdens de week zullen er 6 vluchten per dag in elke richting plaatsvinden. Drie worden uitgebaat door Sabena met een B 737-500, drie door Austrian met een MD-80. Tijdens het weekeinde valt het ritme terug op 3 vluchten per dag. Wenen wordt onderhand een zeer druk bevlogen route vanuit Zaventem. Behalve Austrian en Sabena vliegen ook Lauda Air en EBA Express op de Oostenrijkse hoofdstad. Op Parijs bijvoorbeeld vliegen alleen Sabena en Air France.De code-share met Austrian is een rechtstreeks gevolg van het partnership tussen Sabena en Swissair, dat zelf een samenwerkingsakkoord heeft met de Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij. Vanaf begin volgend jaar starten Swissair en Sabena zelf ook een shuttle-dienst tussen België en Zwitserland : Sabena zal de route Brussel-Genève voor zijn rekening nemen, Swissair zal de shuttle tussen Brussel en Zürich uitbaten.STEEDS BETERDe grote luchtvaartmaatschappijen worden steeds optimistischer. De International Air Transport Association, die de grootste maatschappijen in de wereld groepeert, heeft zijn vooruitzichten voor het lopende jaar naar boven toe herzien. De IATA verwacht dat het passagiersverkeer met 6,8 % boven het niveau van 1994 zal stijgen. Voordien werd een stijging met 6,3 % verwacht. De vooruitzichten over vijf jaar blijven intussen ongewijzigd op een gemiddelde jaarlijkse aangroei met 6,6 %.WELKE OORLOG ?Kroatië mag dan wel de krantekoppen halen met de brutale gevechten die aan zijn grenzen plaatsvinden, maar dat weerhoudt de regering er niet van te trachten toeristen te lokken. Het kwijnende Nationaal Bureau voor Toerisme van het land brengt een 60 pagina's tellende, Engelstalige brochure uit om de voordelen aan te prijzen van de meer dan 1000 met stranden afgeboorde eilandjes die het land rijk is. Die poging om toeristen aan te trekken is geen grap. Voor ex-Joegoslavië in duigen viel, verdiende het land meer dan 65 miljard frank aan het toerisme, het grootste deel daarvan werd in Kroatië gegenereerd.