STYLE. MOTOR

Ad Van Poppel medewerker Trends

BMW

Voor 1996 heeft BMW de R 1100 RT uitgebracht : een tweecilinder 1085 cc, volledig gekuipt, die het aanbod van boxermotoren nu kompleet maakt. In 1993 pakte het Duitse merk uit met een geheel herziene boxer, die behalve een vernieuwd motorblok ook een onortodoxe voorvering had.

De R 1100 RT staat naast de Roadster 1100 R (zonder kuip), de R 1100 RS (een sportmotor) en de R 1100 GS. Uit de BMW-gamma verdwijnen de klassieke boxers en de K75 driecilinder.

De volledige kuip van de R 1100 RT beschermt de rijder tegen weer en wind ; de komfortabele zitpositie maakt lange ritten mogelijk. Het windscherm is elektronisch regelbaar. In de winter kunnen de handen verwarmd worden door de warme lucht van de oliekoeler die naar het stuur geleid wordt. De motor is standaard uitgerust met ABS, een bagagerek en koffers.

HONDA

Nieuw voor 1996 bij Honda is de 250 cc Rebel, een model dat naar verluidt de weinig ervaren custom-rijder zou moeten aanspreken. Voor de rest heeft het Japanse merk zich vooral beperkt tot kleine verbeteringen en nieuwe kleurstellingen. De ST 1100 Pan-European bijvoorbeeld heeft behalve ABS nu ook een zogenaamd Dual Combined Brake System, waarbij voor- en achterrem met één voetpedaal of hendel bediend worden.

SUZUKI

Bij Suzuki is er voor 1996 ook sprake van evoluties van bestaande modellen. Het gaat onder meer om de VS 600 GLFT Custom, die door het plattere stuur een betere zitpositie zou moeten bieden. De Bandit 600, die dit jaar alleen als “naked bike” te koop was, is nu ook verkrijgbaar met een “tophalf”-kuip en werd bovendien uitgerust met een middenbok.

CIJFERS

Tot en met augustus werden dit jaar 12.960 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Dat is een lichte stijging (3,6 %) ten opzichte van dezelfde periode in 1994. Bij de tweedehands motoren is er sprake van een status-quo, met 37.085 inschrijvingen.

Honda is nog altijd marktleider (2889 inschrijvingen, -3,9 %) met een aandeel van 22,77 %, maar Suzuki (2623, +5,4 %) en Yamaha (2605, +18,3 %) naderen zeer dicht met een aandeel van respektievelijk 20,67 % en 20,53 %. Het vierde Japanse merk, Kawasaki, zag het aantal inschrijvingen dalen met 6,1 % tot 1593. BMW noteerde een stijging van 3,6 % en kwam uit op 1159 inschrijvingen. Harley-Davidson totalizeerde 570 inschrijvingen (+16,3 %), Ducati haalde er 401 (-5,6 %). Triumph blijft vrij bescheiden met 149 inschrijvingen, maar is wel de grootste groeier : dit merk scoort een stijging van 55,2 %.

BMW R 1100 RT Komfortabel rijden, met bescherming tegen weer en wind.

Het zwarte beest

Met de 1200 XJR gaat Yamaha terug naar de jaren zeventig, onder het motto “big is beautiful”.

Mooi zwart is niet lelijk, zo moeten ze bij Yamaha gedacht hebben toen de 1200 XJR gemaakt werd. Deze viercilinder zonder stroomlijnkuip is bijna helemaal zwart afgezien van de koelribben van de cilinders, de afdekplaat van de koppeling en de uitlaat. Her en der zijn er ook fraaie verchroomde aksenten, zoals de koplamp en de toeren- en kilometerteller. De XJR is een machine om likkebaardend omheen te lopen.

De motor gaat terug op de trend van de jaren zeventig, de tijd van “big is beautiful” : toen kon een motorfiets niet zwaar genoeg zijn en hij moest veel, heel veel pk’s hebben. Vaak kon het frame dat enorme vermogen niet aan, maar dat is nu anders. De nieuwe XJR heeft een massa pk’s aan boord, en dankzij de gevorderde techniek in chassis- en motorbouw is het ding nog berijdbaar ook. Door de vrij korte wielbasis en het lage gewicht is deze motor moeiteloos te besturen, zelfs op bochtige weggetjes.

Het maximum vermogen bedraagt 98 Din pk bij 8000 toeren per minuut. Die pk’s worden geleverd door een viercilinder met luchtkoeling (ook jaren zeventig) en vier kleppen per cilinder. De XJR nodigt uit om de gaskraan wijd open te draaien : trek je goed door, dan zit je in tweede versnelling al voorbij de maximumsnelheid zonder in het rode gebied op de toerenteller te komen. En dit zwarte beest heeft vijf versnellingen…

De motor draait zeer soepel, zodat ook in de lage toerentallen voldoende vermogen aanwezig is. Rustig rijdend, zo tegen de 5000 toeren, staat de naald van de snelheidsmeter op 130. De winddruk valt goed mee, zelfs bij hogere snelheden, zodat een kuip niet gemist wordt. Dankzij de vlotte bestuurbaarheid kan je met de XJR zigzaggend vooruitkomen in de file ; als er even wat ruimte is, gaat het gas open en scheur je weer weg. De drie schijfremmen (twee in het voorwiel en één in het achterwiel) doen hun werk zoals het moet.

Toch zijn er een paar negatieve punten. Bij een snelheid van ongeveer 80 km/u vertoonde onze testmotor een onbalans. De zijstandaard is gemonteerd op een nogal rare plaats, zodat de punt tussen voetsteun en schakelpedaal zit : dat kan ietwat hinderlijk zijn bij het schakelen. Naar ons gevoel zitten schakel- en rempedaal ook te dicht tegen de motor.

De zithouding is goed, maar een rijder met wat langere benen zit al snel met zijn knieën tegen de buitenste cilinderkoppen zeker bij het remmen. Het komt erop aan dat te vermijden, of anders de nodige beschermende kleding te dragen om pijnlijke aanrakingen met de warme motor te voorkomen.

Over het algemeen laat de Yamaha 1200 XJR de indruk na een fun-machine te zijn, een leuk hebbeding. Daar moet dan wel 389.900 frank voor neergeteld worden.

AD VAN POPPEL

Yamaha 1200 XJR Mooi zwart is niet lelijk : een machine om likkebaardend omheen te lopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content