ZIJSPAN
...

ZIJSPANOnlangs werd de Motorcycle Action Group (MAG) door de overheid erkend als gesprekspartner in de nationale verkeerskommissie. De MAG zal onder meer signaleren welke punten op het wegennet gevaarlijk zijn voor motorrijders. Opvallend is dat men daarvoor geen beroep heeft gedaan op verenigingen zoals de Belgische Motorrijdersbond of Veilig en Vaardig Motorrijden.Wat is de MAG eigenlijk ? De groep ontstond in Groot-Brittannië in 1973, toen motorrijders zich roerden tegen het verplicht dragen van een valhelm. Gaandeweg ging de aktiegroep zich met andere zaken bezighouden, en in andere landen volgden motorrijders het Britse voorbeeld. Pas in 1988 werd ook in België een MAG opgericht.Via lobbying probeert de MAG de hobby van zijn leden (die eigenlijk een levenswijze is) in stand te houden. De EU wil immers Europese regels voor motorfietsen, en niet al die plannen worden in dank afgenomen. Strengere normen voor uitlaatgassen en geluid (men wil naar 78 dB), maar ook de zogeheten anti-tempering (anti-manipuleringsmaatregelen, lees : niet zelf sleutelen of de motor opvoeren) zouden het motorrijden duurder en zelfs te duur maken. De fabrikanten moeten dan immers meer onderzoek doen, en de kosten daarvan zouden op de kopers afgewenteld worden. Bovendien zouden minder kapitaalkrachtige motorbezitters niet meer zelf het onderhoud kunnen doen. Eén overwinning is al behaald : onder druk van de motorrijders heeft de EU de plannen laten varen om een vermogenslimiet van 100 pk in te stellen.In ons land telt de MAG bijna 5000 leden, waarvan het grootste deel ook aangesloten is bij een motorklub. "De meerderheid van de motorrijders behoort niet tot een klub, maar we zijn daar wel met de rekrutering gestart omdat die klubs een organizatie vertegenwoordigen, " aldus nationaal MAG-voorzitter Erwin Renette. "Onze enige kans om de niet-klubrijders te benaderen, is de motorpers. "MAG Belgium, Erwin Renette, Kerkstraat 44 in 9220 Hamme, tel. (052) 48.07.00.Volgens de cijfers van Febiac werden in ons land tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 4138 nieuwe motorfietsen ingeschreven. Dat betekent een daling van 1,06 % tegenover dezelfde periode in 1994. Bij de tweedehands motoren was er een daling van 3,8 % (9518 in '95 tegenover 9893 in '94).Marktleider is Honda met 1075 nieuwe inschrijvingen, gevolgd door Yamaha (864), Suzuki (809), Kawasaki (426) en BMW (407). De Japanse fabrikanten hebben samen 76,7 % van de markt van nieuwe motorfietsen.Sterkste groeiers in de eerste drie maanden van '95 waren Triumph (+47 %, 50 inschrijvingen), Harley-Davidson (+40 %, 175 inschrijvingen) en Yamaha (+30,7 %). Een aanzienlijke daling in de verkoop viel te noteren bij Kawasaki (-30 %) en Ducati (-27 %, 90 inschrijvingen).De cijfers van de leveringen aan motorzaken wijzen uit dat de Yamaha XJ 900 S het populairste model is (246 stuks), gevolgd door de Suzuki 600 Bandit (166), de Honda CBR 600 FR (121), de Honda XL 600 VR (119) en de Honda VFR 750 F (109).SUZUKI GSF 600 BANDITMet de zogeheten "bandiet" mikt Suzuki op de groeiende markt van de "naked bikes". De GSF 600 is een typische gooi- en smijtmachine.Men neemt het viercilinderblok van de GSX 600 F, zet dat in een nieuw frame, bekommert zich niet om de stroomlijn, geeft het geheel een expressieve styling en een agressief kleurtje (rood of heel donkergroen). Het resultaat is de Suzuki GSF 600, bijgenaamd Bandit. Tot vorig jaar was er alleen een 400 cc Bandit als sportieve naakte motorfiets ; de 600-versie biedt nu meer pit en vermogen.De Suzuki 600 Bandit veroorzaakt een "waauw"-effekt : zijn imposante vormgeving ontlokt begerige blikken aan de omstaanders. De tweede golf van dat "waauw"-effekt komt bij het rijden, want de Bandit is een typische gooi- en smijtmachine. Je voelt je direkt op je gemak ; het is gas geven, optrekken (tot 12.000 toeren met huilende motor), remmen, bochtje pikken en opnieuw het gas erop.Op bochtige wegen is de 600 in zijn element. En dan vergeet je maar even de snelheidsbeperkingen, alsook het feit dat je eigenlijk een oppassende huisvader bent je rijdt tenslotte niet voor niets op een "bandiet". Tot stilstand komen, levert geen problemen op, dankzij de drie schijfremmen. Het bandiet-achtige rijden heeft wel gevolgen voor het brandstofverbruik : de 600 slikt 6,5 tot 7 liter per 100 kilometer.De zitpositie op de Bandit is goed en redelijk sportief ; de voetsteunen staan niet te ver naar achteren. Het stuur is niet te laag, en men kan dus ook bij minder hoge snelheden komfortabel rijden. Er zijn geen rare richels of bobbels in de tank, zodat de knieën er goed tegenaan passen.Is er eigenlijk iets aan te merken op deze motor ? Toch wel. Er is bijvoorbeeld geen middenbok gemonteerd. De achtervering is wat aan de harde kant. Dat is geen probleem op goed onderhouden wegen, maar bijvoorbeeld wel op een weg van betonplaten. Het achterspatbord heeft weinig nut, want bij regenweer worden rug en zitvlak kleddernat door het water dat het achterwiel omhoog gooit. En de snelheidsmeter blijkt iets te entoesiast te zijn : in de hogere regionen wijst hij zeker 10 tot 15 kilometer te veel aan.Bij hoge snelheden is de winddruk vrij groot, precies omdat dit model uitgevoerd is zonder gestroomlijnde kuip. Wie een dergelijke motorfiets koopt, weet echter (of zou toch moeten weten) dat hij letterlijk in de wind komt te zitten ; daar moet dan maar rekening mee worden gehouden. De Suzuki GSF 600 Bandit staat in de winkel voor de zeer scherpe prijs van 229.900 frank ; de GSX 600 F (het model waarvan het motorblok van de Bandit afkomstig is) is kompleet met stroomlijn te koop voor 262.900 frank.AD VAN POPPELSUZUKI GSF 600 BANDIT Zijn imposante vormgeving ontlokt begerige blikken aan de omstaanders.TECHNISCHE FICHEMotor : viercilinder in lijn met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Gekombineerde lucht- en oliekoeling. Zes versnellingen.Cilinderinhoud : 599 cc.Boring x slag : 62,6 x 48,7.Maximum vermogen : 60 kW (80 pk) bij 9500 toeren.Topsnelheid : 200 km/u.Aandrijving : ketting.Remmen : twee schijven voor, één schijf achter.Tankinhoud : 19 liter.Prijs : 229.900 frank.Importeur : SuzukiBelgium, Satenrozen 2in 2550 Kontich,tel. (03) 450.04.11.