SIX DEGREES OF SEPARATION
...

SIX DEGREES OF SEPARATIONGebaseerd op het gelijknamige Broadway-stuk van John Guare, is "Six Degrees of Separation" een fijnzinnige observatie van enkele high class Newyorkers die zich laten beetnemen door een Afro-Amerikaanse jongen (Will Smith). Deze geeft zich uit voor de zoon van Sidney Poitier.Het establishment wordt vertegenwoordigd door Flan en Ouisa Kittredge (een uitstekende Donald Sutherland en Stockard Channing), die aan hun rijke vrienden en kollega's kunstverzamelaars hun bizar verhaal in een virtuoze elliptische vertelstruktuur uit de doeken doen. Regisseur Fred Schepisi schetst met de rake typeringen en ad rem-dialogen van de bevoorrechte Newyorkse klasse een schitterende en plezante allegorie op de onoverkomelijke verschillen tussen de klassen en rassen. "Six degrees of Separation" kende geen bioskooprelease in België.COBBDoor het gebrek aan belangstelling voor baseball in Europa kende "Cobb", het portret van baseballster Tyron Raymond Cobb bij ons geen bioskooprelease. Jammer, want de film is voortreffelijk.Cineast Ron Shelton, die zijn scenario baseert op de biografie van Al Stump, toont vooral de man achter de Cobb-legende : een drankzuchtige egoïst die zijn vrouwen sloeg, mensen op en naast het honkbalveld in elkaar ramde, betrokken raakte in verschillende schandalen, maar terzelfdertijd de eerste sportheld van de Verenigde Staten was. "Cobb" is ook het verhaal van zijn biograaf Al Stump, die heen en weer wordt geslingerd tussen het beeld dat Cobb over zichzelf wil ophangen en zijn persoonlijke visie op het emotioneel, maar nog steeds keet schoppende wrak dat Cobb door zijn ziekte geworden is."Cobb" wordt volledig gedragen door de fantastische vertolking van Tommy Lee Jones, die alle registers van het kwade opentrekt, en een sobere Robert Wuhl als de observerende Al Stump.TIPSTragische meditatie over leven, dood en oorlog van de Macedonische regisseur Manchevski.Verleidelijke en donkere sensuele thriller van William Friedkin.Cobb Voortreffelijk portret van de man achter de baseball-legende.To Die ForMet "To Die For" brengt de Amerikaanse onafhankelijke regisseur Gus Van Sant een hilarische en sardonische satire op mediageilheid en blinde ambitie.Het koncept van Andy Warhols "being famous for a moment" en de verzuchting om in het middelpunt van de belangstelling te staan via de media, is voor sommige individuen een ware obsessie. Dit geldt zeker voor de tv-personaliteit Suzanne Stone (een verrassende Nicole Kidman). De vrouw gaat over lijken om haar plaats in de mediawereld te veroveren."To Die For" opent met beelden van kranteartikelen over Stone. Ze wordt beschuldigd van de moord op haar echtgenoot Larry Maretto (Matt Dillon). De sensationele manier waarop de feiten van de moord en de aanklacht in beeld worden gebracht, lijkt op het verslag van het OJ Simpson-proces, maar dan op groot scherm en in Dolby-stereo. Terwijl Gus Van Sants laatste film, "Even Cowgirls get the blues", door zowel pers als publiek werd genegeerd, neemt de cineast van "Drugstore Cowboy" en "My Own Private Idaho" revanche met deze uitmuntende gitzwarte komedie. De plattitudes van de tv-wereld parodieert Gus Van Sant in een semi-dokumentaire-, cinéma-vérité-achtige stijl. Deze geeft "To Die For" een geraffineerde direktheid en een levendig tempo mee. Van Sant bouwt zijn verhaal op via de steeds wisselende gezichtspunten van de familieleden en kennissen van Suzanne en Larry. Dit wisselen van vertelstandpunt verleent de nuances aan de verschillende personages en laten Van Sant en scenarist Buck Henry tevens toe om een onverholen cynische kijk te werpen op de leefsituatie in een door de media gedikteerde samenleving. Ondanks de zwartgallige ondertoon is "To Die For" ontzettend grappig. Veel van de humor wordt rechtstreeks geleverd door de zus van Larry, Janice, die Suzanne van in het begin doorziet als een oppervlakkige, egocentrische en opportunistische koele schoonheid. Nicole Kidmans Suzanne zweeft voortdurend tussen ambitieuze berekendheid en door en door naïeve domheid. De doorzichtige manier waarop ze de gemakkelijk beïnvloedbare adolescenten Jimmy en Lydia wier levenswijze door Van Sant gebruikt wordt om een stukje Amerikaanse realiteit te onthullen als suikergoed rond haar vingers windt, moet het afleggen tegen de iets doordachtere en meer gehaaide wereld waarin ze hoopte te kunnen meedraaien. Van Sant windt nergens doekjes rond. Hij is recht voor de raap, onthult niet meer dan noodzakelijk is en betrekt de toeschouwer probleemloos in een intelligente en ronduit schitterend vertelde ontspanningsfilm. ***PIET GOETHALSTo Die For Cynische kijk op de media.TELEXAls afsluiter van het lustrumjaar "100 jaar film" organizeert het Kortrijkse kunstencentrum Limelight een gevarieerde hulde aan een eeuw bewegende beelden. De Sint-Annazaal van het Kortrijkse begijnhof werd omgetoverd tot een filmsalon, waar vanaf maandag 4 tot en met zaterdag 23 december rustig vanuit een luie zetel, nippend aan een glas, grote momenten uit de cinema te (her)beleven zijn. Onder het motto "Guess who's coming to dinner" nodigt Limelight Raoul Servais, Marc Didden, Jan Bucquoy en Antje De Boeck uit om te komen praten over hun passie voor film. BRT-bruiteur Luc Vierendeels voorziet live enkele stomme films van geluid op vrijdag 15 december en Rhyme Cut Core begeleidt op de slotavond enkele Faust-films uit het begin van deze eeuw. Niet te missen is de vertoning van de integrale BBC-reeks "The Singing Detective" op zaterdag 9 december, vanaf 17 uur. Reservaties en info, tel. : (056) 22.10.01.