STYLE. BOEK & CD

SJAMAAN

In Zuid-Afrika volgde James Hall een opleiding tot sangoma, een traditionele genezer in Swaziland. Bestaat er een groter kontrast met de Californische dandy die hij leek ? In zijn fascinerende verslag legt Hall de beproeving minutieus uit. We hadden graag ook meer vernomen over de beweegredenen van een suksesrijk middertiger om komfort, carrière en familie te ruilen voor dat nieuwe leven. Daar schuilt méér dat broeit bij de verzadigde westerling.

James Hall, Sangoma. Bruna, 259 blz., 690 fr.

PAARDENLIEFDE

De paardenfluisteraar, het debuut van de Britse filmproducent Nicholas Evans, maakt amok. Boek- en filmrechten brachten elk ruim 90 miljoen op voor de roman af was. Vele critici verguizen de best-seller echter als melodrakerige kioskroman. Evans stapelt de clichés en de emoties inderdaad op, maar zijn afgemeten onnadrukkelijke stijl en de vervlochten katarsis tillen dit liefdes- en levensdrama boven het genre.

Nicholas Evans, De paardenfluisteraar. Boekerij, 330 blz., 695 fr.

AAPMENS

Er is nog steeds geen fossiel bewijsmateriaal over een gemeenschappelijke voorouder van de huidige mens en de chimpansee. DNA-studies tonen aan dat hij bestond. De chemische “make-up” van beide wezens verschilt niet eens 2 procent. Die info pikken we uit Aapmens, het boek dat de gelijknamige BBC-serie op de voet volgt. De afwerking ademt dezelfde Britse kwaliteit : korrekt, verrassend diepgravend en toch vlot toegankelijk. Cadeautip ?

Rod Caird, Aapmens. Standaard, 192 blz., 995 fr.

Landschap en herinnering

Eindelijk worden landschapsboeken volwassen.

De over elkaar tuimelende barokke frazen uit veredelde glansbrochures ruimen plaats voor prestigieuze uitgaven boordevol informatie.

De sfeervolle foto’s met knoestige knotwilgen in nevelige Vlaamse weiden of de Hoge Venen in dromerige wintertooi hoeven niet te ontbreken in de nieuwe generatie landschapsboeken. Dat wordt meesterlijk aangetoond in Fascinerende landschappen van Vlaanderen en Wallonië, dat een nieuwe standaard oplegt aan het genre. Het blijft een typisch fraai kijk- en leesboek, maar de inhoud klinkt niet meer patetisch of hoeft niet zo nodig toeristen te verleiden. Meer dan 30 wetenschappers beschreven 30 Belgische landschappen. Ze vertrekken vanuit de huidige situatie, maar raadplegen ook historische kaarten. Op een even beklijvende als bevattelijke wijze doorploegen ze de historische ingrepen die het gebied boetseerden. Al dan niet opzettelijk woelen ze ook de blunders bloot die het landschap verkwanselden. Uitg. : Davidsfonds, 272 blz., 2495 fr.

Eenzelfde degelijkheid vinden we in De IJzer Beeld van een stroom. Ook deze ambitieuze uitgave is de vrucht van teamwerk. In plaats van er zich vanaf te maken met een optelsom van historische feiten, schrijven de auteurs het verhaal van een streek die worstelt met een stroom. Zo focust militair strateeg Luc De Vos op het IJzerfront van 1914-1918. Wij werden vooral bekoord door Katrien Hinderyckx’ bijdrage over de scheepvaartgeschiedenis van het IJzerbekken. De samenhang tussen historische ontwikkelingen en aktuele problematiek kristallizeert in een afrondend hoofdstuk, dat zich buigt over de sociaal-ekonomische perspektieven. Uitg. : Lannoo, 176 blz., 1980 fr. Nu we het over nieuwe normen voor geografische uitgaven hebben : de Atlas van de wereld houdt niet alleen rekening met de vele naamsveranderingen (na de val van de Muur), hij past ook de nieuwste technieken toe. Satelliet en computer scheppen een grotere precisie en een index die Borgloon en Borgund stavkirke niet vergeet. Uitg. : Standaard, 368 blz., 1695 fr. Dit viersterrenoverzicht bekronen we met Landschap & herinnering van Simon Schama. Ook nu weer doet de paus van de kultuurgeschiedenis de lezer duizelen van kaleidoskopische eruditie. Hij weeft een verband tussen landschap, mens en kunst doorheen de (wereld)geschiedenis. Dat gebeurt met zoveel brio dat je er ofwel op afknapt, ofwel de hoed afneemt. Uitg. : Contact, 701 blz., 1600 fr.

LUC DE DECKER

CD-RAMA

BÉLA BARTOK, Strijkkwartetten nrs. 1, 2 en 4 – Orpheus Quartet. De hoogste tijd om ook komponisten als Béla Bartók (1881-1945) beter te leren kennen. Zijn kamermuziek ‘doet’ het nog niet bij het grote publiek. Ten onrechte, zoals iedereen die er de nodige aandacht en ‘openmindedness’ voor kan opbrengen, zal kunnen vaststellen. Ontdek na een paar keer luisteren ! de dansende ritmiek en de soms grillige struktuur van deze ‘musique à l’état pur’. (Channel Classics)

GEORG FRIEDRICH HAENDEL, Orgelconcerti op. 4 – Rudolf Ewerhart (orgel) en het Collegium Aureum. In de budgetvriendelijke reeks ‘Baroque Esprit’ van Deutsche Harmonia Mundi hebben we een aantal interessante ‘dingen’ opgevist. Daarbij horen de orgelconcerti op. 4 van G.F. Haendel : niet vers van de pers, wèl een momentopname van vier verschillende orgels op evenveel lokaties in Europa. (DHM/BMG)

ALEXANDER MOSSOLOV, Pianomuziek – Daniele Lombardi. Naast bepaalde klassiekers is eveneens modern moois te horen op het platenmerk Arte Nova, ook al matig geprijsd. De muziek van Alexander Mossolov (1900-1973) is niet meteen gemakkelijk verteerbaar, maar het was grootmeester Prokofiev die al in 1928 in hem, net zoals in Sjostakovitsj, een groot talent zag. Voor ingewijde melomanen dus. (Arte Nova/BMG)

M.D.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content