Voor sport en zaken
...

Voor sport en zakenMet de 911 Carrera 4S benadert Porsche de perfektie inzake hedendaagse sportwagens. Het evenwichtig ontwerp is een garantie voor volmaakt rijplezier.Heeft het nog zin een krachtige sportwagen te kopen, nu snelheidsbeperkingen en dagelijkse files het autorijden aan banden leggen en vergallen ? Met de 911 Carrera 4S illustreert Porsche overduidelijk dat een sportieve chauffeur veel rijplezier kan beleven aan een dergelijke auto, als deze evenwichtig ontworpen werd.De 4S, het topmodel in de Carrera-gamma, positioneert zich tussen de "gewone" Carrera en de op de achterwielen aangedreven 911 Turbo (408 Din pk). De nieuwkomer onderscheidt zich door een zeer sportief rijgedrag, gekoppeld aan een uitermate luxueus interieur, zodat hij een ideale "zakenauto" is voor sportieve en veeleisende klanten.Het enig mooie koetswerk van de 4S oogt diskreter dan dat van de 911 Turbo, door het ontbreken van de indrukwekkende achterspoiler. Deze is noodzakelijk op de Turbo, omdat die uitgerust is met een intercooler die de ruimte onder de spoiler inneemt. Voor de atmosferische motor van de 4S is geen warmtewisselaar nodig ; vandaar de kleinere spoiler die ook op de andere Carrera-modellen terug te vinden is.Van een moderne sportwagen verwacht men een grote souplesse, dankzij een royaal koppel in een breed toerentalbereik. Welnu, de zescilinder-boxermotor van de 4S levert een enorme trekkracht tussen 1900 en 5500 toeren. Dit betekent dat men zeer weinig moet schakelen, zelfs in stads- en fileverkeer, wat het komfort en het rijplezier in belangrijke mate ten goede komt.De nieuwe Porsche wordt permanent aangedreven op de vier wielen, waarbij het grootste deel van het vermogen naar de achterwielen gaat. Bovendien wordt de trekkracht automatisch over de wielen verdeeld in een optimale verhouding. Zodra één van de wielen gaat doorslippen wordt de trekkracht door het remdifferentieel overgebracht op de andere wielen, dankzij het nieuwe ABD-systeem dat aan het ABS gekoppeld is.Wanneer de chauffeur in een scherpe bocht het gaspedaal lost, zorgt het ABD er ook voor dat de auto zich automatisch stabilizeert en steeds bestuurbaar blijft. Hieraan dankt de 4S zijn uitermate veilig, soepel en voorspelbaar rijgedrag.Het remsysteem is hetzelfde als dat van de 911 Turbo. Deze "turbo-remmen" worden algemeen beschouwd als de beste ter wereld. Gaat men voluit in de remmen bij een snelheid van 100 km/u, dan komt de nieuwe Carrera tot stilstand in amper 2,6 sekonden. Een goede raad : probeer dit niet uit zonder de veiligheidsgordels strak aan te spannen anders loopt u het risico tegen de voorruit gekatapulteerd te worden.PATRICK OP DE BEECKPorsche 911 Carrera 4S Een ideale "zakenauto" voor sportieve en veeleisende klanten.TECHNISCHE FICHEMotor : luchtgekoelde zescilinder boxer.Cilinderinhoud : 3600 cc.Maximum vermogen : 285 Din pk bij 6100 toeren.Maximum koppel : 340 Nm bij 5250 toeren.Aandrijving : permanent op de vier wielen, via handgeschakelde zesversnellingsbak ; centrale visko-koppeling, sperdifferentieel achteraan.Topsnelheid : 270 km/u.Remmen : geventileerde schijven voor en achter ; ABS op de vier wielen.Gemiddeld verbruik : 11,9 liter per 100 km.Prijs : 3.485.000 frank, BTW inbegrepen.MAZDAOp de autosalon van Tokyo stelde Mazda een nieuwe sportwagen voor. De RX-01 werd geprezenteerd als "concept car", maar kan toch vrij snel in produktie genomen worden. Of dit zal gebeuren, is grotendeels afhankelijk van de reakties van het publiek. Tijdens de autosalon van Brussel (van 18 tot 28 januari 1996) zal de Mazda RX-01 eveneens te zien zijn.Mazda blijft geloven in de roterende Wankel-motor : net als de RX 7 wordt ook de RX-01 aangedreven door een dergelijke krachtbron, die nu dankzij een verdere verfijning aanzienlijk minder brandstof verbruikt. In de RX-01 is de motor centraal geplaatst, met als gevolg een grotere torsiestijfheid van het koetswerk en een betere wegligging.Ofschoon de RX-01 kompakter gebouwd is dan de RX 7, blijkt het interieur van deze 2+2 toch even ruim te zijn. De koffer biedt plaats voor twee golftassen : een maatstaf die door de Japanners vaak wordt gehanteerd.BMWTijdens de autosalon van Detroit (begin januari 1996) zal BMW de zeer mooie en exclusieve Roadster Z3 in wereldpremière voorstellen. Deze open sportwagen wordt vanaf begin volgend jaar gebouwd in de nieuwe BMW-fabriek van Spartanburg (Zuid-Carolina). Net als zijn voorgangers (de legendarische 328, de tijdloze 507 en de avantgardistische Z1) is de Roadster Z3 een two-seater. Hij zal aangedreven worden door een viercilinder van 1,8 liter, naar keuze met 115 of 140 Din pk.FORDDe Automotive Components Division van Ford Motor Company gaat 150 miljoen dollar investeren in een nieuwe fabriek op het terrein van Ford Palmela in het Portugese Setubal. De fabriek is de eerste vestiging van Ford in Europa waar een nieuwe kompressor voor airconditioning-systemen geproduceerd zal worden. Dankzij deze investering kan de onderneming inspelen op de snel groeiende vraag naar airconditioning in auto's van Europese makelij.MERCEDESEen lage voorruit, een lange motorkap, brede deuren en een zogenaamd vario-dak : dat zijn de kenmerken van de nieuwe roadster uit de Mercedes-stal. De nieuwkomer draagt de naam SLK, wat staat voor Sportief, Licht en Kompakt. De bedoeling is overduidelijk : heel veel rijplezier bieden.Dankzij een volledig nieuw koncept van het dak is de SLK tegelijkertijd een kabriolet en een gesloten coupé. In april 1996 wordt de sportieve Mercedes in wereldpremière voorgesteld tijdens de autosalon van Turijn. In september van dat jaar zou hij leverbaar moeten zijn met twee motoren van 136 en 193 Din pk.Mazda RX-01Een "concept car" met centraal geplaatste Wankel-motor.