Knipoog naar de Golf
...

Knipoog naar de GolfAls opvolger van de Sunny lanceert Nissan de Almera, die duidelijk geïnspireerd is op het sukses van de Volkswagen Golf.De tijd is lang voorbij dat de Japanse autokonstrukteurs Amerikaanse en Europese modellen moesten kopiëren. Ze hebben nu meer dan genoeg technische kennis en designtalent in huis om uit te pakken met eigen originele produkten.Toch is de nieuwe Nissan Almera, de opvolger van de Sunny, in zekere zin geïnspireerd op de Volkswagen Golf maar dat hoeft geen verbazing te wekken : het enorme sukses van deze VW steekt immers zowat elke volumekonstrukteur in het C-segment de ogen uit.Kenichi Sakurada, de "vader" van de Almera, zegt het openlijk : "Wij mikken op jonge en dynamische mensen die met Duitse wagens rijden. Het typische rijgedrag en het rijplezier dat de VW Golf verschaft, was voor ons een inspiratiebron. "De nieuwe Nissan is uitgerust met een degelijke ophanging. Vooral het multi-linksysteem op de achterwielen (afkomstig uit de schitterende Maxima QX) zorgt ervoor dat de Almera een prettig en veilig rijgedrag vertoont. De vrij harde vering en ophanging, op z'n Duits, laten zich vooral opmerken in snelle bochten.De wegligging, en het rijplezier dat eruit voortvloeit, zal zelfs de moeilijkste Europese chauffeur bevallen zeker wanneer hij zich een sportieve rijstijl aanmeet. Het weggedrag van de Nissan Almera doet in elk geval sterk denken aan de VW Golf en aan bepaalde Opel-modellen.Van bij de lancering is er keuze tussen een drie- of vijfdeurs hatchback en een vierdeurs berline. Wat de vormgeving betreft, gaat onze voorkeur naar de sportieve driedeurs (met een duidelijke knipoog naar de VW Golf), gevolgd door de klassieke vierdeurs berline en het origineel ogende vijfdeurs model.Ook in het interieur is de Duitse invloed goed merkbaar. Het is ruim en komfortabel, klassiek en sober, veilig en vooral uitermate ergonomisch. Er zijn drie luxueuze versies (LX, GX en SLX) en twee sportieve (S en SR). De Almera LX is het instapmodel, goed uitgerust en scherp geprijsd (439.900 frank, BTW inbegrepen) ; de GX is het volumemodel en de SLX de meest luxueuze versie. De SR heeft een sportieve ophanging en uitrusting, de S is een kompleet nieuwe sportversie.Volgend jaar wordt de gamma nog verder uitgebreid met een ultra-sportieve driedeurs GTi ; dan zijn er dus zes uitrustingsniveaus, met een keuze uit vier motoren. Nu zijn er drie krachtbronnen beschikbaar : de soepele 1.4 en 1.6 multikleppers op benzine en een zuinige 2.0 diesel. De 1.4 liter werd speciaal voor Europa ontwikkeld, en is uitsluitend op deze markt verkrijgbaar.PATRICK OP DE BEECKNissan Almera Vooral de sportieve driedeurs doet onwillekeurig denken aan de VolkswagenGolf.TECHNISCHE FICHEMotor : viercilinder in lijn met vier kleppen per cilinder.Cilinderinhoud : 1597 cc.Maximum vermogen : 100 Din pk bij 6000 toeren.Maximum koppel : 136 Nm bij 4000 toeren.Aandrijving : op de voorwielen, via handgeschakelde vijfversnellingsbak ; viertrapsautomaat tegen meerprijs.Topsnelheid : 180 km/u.Remmen : vooraan geventileerde schijven, achteraan trommelremmen ; ABS met vier kanalen en vier sensoren tegen meerprijs.Gemiddeld verbruik : 7,1 liter per 100 km.Prijs : 557.900 frank, BTW inbegrepen.VERANKERINGSedert 1975 is Nissan het meest verkochte Japanse automerk in Europa. Meer dan twee derde van de wagens die Nissan in Europa verkoopt, worden hier ook geproduceerd ; het merk heeft dus een degelijke Europese verankering. De Micra, de Primera, de Terrano II, de monovolume Serena en de lichte bedrijfswagens van de Vanette-gamma worden geassembleerd in Europese fabrieken. De eerste auto die Nissan (toen nog Datsun) vanuit Japan in Europa importeerde, was de Bluebird 311 in 1960.BENAMINGDe oprichters van Nissan brachten hun eerste auto, de DAT, op de markt in 1914. "Dat" betekent haas in het Japans ; deze drie letters waren eveneens de beginletters van de familienamen van de stichters Kenjiro Den, Rokuro Aoyama en Meitaro Takeuchi. In 1931 werd een kleinere DAT gelanceerd. Deze kompakte auto raakte bekend als "Son of Dat", waaruit de merknaam Datsun werd afgeleid.In 1933 richtten drie Japanners een nieuwe maatschappij op om Datsuns te bouwen en in Japan te verdelen. Eén van de drie, Nihon Sangyo, werd op 1 juni 1934 de enige eigenaar van de onderneming. Later gaf hij het bedrijf zijn definitieve benaming, door de eerste lettergreep van zijn voornaam (Ni) en van zijn achternaam (San) in één woord te bundelen. Voor de welluidendheid werd er een tweede s tussengevoegd, en zo ontstond Nissan Motor Co Ltd.AANVULLINGIn het modellenjaar 1996 lanceert Honda de zesde generatie van de Civic. Net als vroeger bestaat de gamma uit drie koetswerkvarianten. De tweedeurs coupé wordt gebouwd in de Verenigde Staten, zoals zijn voorganger ; de nieuwe driedeurs hatchback en de vierdeurs sedan worden geproduceerd in verschillende Honda-vestigingen over de hele wereld.Deze reeks is een aanvulling op de onlangs voorgestelde en apart ontwikkelde vijfdeurs, die van de band rolt in de Britse Honda-fabriek in Swindon. De zesde Civic-generatie wordt op de voorwielen aangedreven door lichtmetalen viercilindermotoren met 16 kleppen (1,4, 1,5 en 1,6 liter) die 75 tot 160 Din pk ontwikkelen, goed voor een topsnelheid van 165 tot 215 km/u.De nieuwe Civic is beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak of een viertrapsautomaat. Voor het eerst wordt dit type ook aangeboden met CVT (Continuously Variable Transmission) : een techniek die door Honda zelf ontwikkeld werd en die tal van voordelen biedt in vergelijking met andere gelijkaardige transmissies.Alle modellen van de serie zijn uitgerust met schijfremmen vooraan en trommelremmen achteraan. Dankzij een nieuw remsysteem van Honda kunnen auto's met trommelremmen achteraan nu eveneens voorzien worden van ABS (standaard of in optie, naargelang van het uitrustingsniveau).Honda CivicDriedeurs hatchback van de zesde generatie.