Ons land kreunde de voorbije weken onder een onvervalste hittegolf, maar voor de Belgische brouwers betekende het dorstige weer een absolute zegen. De eerste vijf maanden van dit jaar hadden namelijk de immer dalende trend van de binnenlandse bierconsumptie bevestigd. Toch doet onze brouwerijsector het allesbehalve slecht. Dat heeft alles te maken met een ijzersterke exportactiviteit.
...

Ons land kreunde de voorbije weken onder een onvervalste hittegolf, maar voor de Belgische brouwers betekende het dorstige weer een absolute zegen. De eerste vijf maanden van dit jaar hadden namelijk de immer dalende trend van de binnenlandse bierconsumptie bevestigd. Toch doet onze brouwerijsector het allesbehalve slecht. Dat heeft alles te maken met een ijzersterke exportactiviteit. "Onze brouwers pakken de export nu professioneler aan dan pakweg tien jaar geleden, maar het kan nog veel beter," zegt Theo Vervloet. De topman van Affligem Brouwerij en voorzitter van de Belgische Brouwers verwacht namelijk veel van een samenwerking over de brouwerijmuren heen. Volgens hem kan collectieve reclame de exportcijfers nog een ferme por in de rug geven. Misschien wil zelfs de overheid wel op de kar springen. Dat de topman van een door Nederlanders gecontroleerde onderneming - Theo Vervloet en de laatste familiale aandeelhouder, Leo De Smedt, verkochten tussen 2000 en 2001 hun participatie in de Affligem Brouwerij aan Heineken - vorig jaar verkozen werd tot het boegbeeld van een typisch Belgische industrie, deed links en rechts een paar wenkbrauwen fronsen. Het scepticisme verdween al snel toen bleek dat Vervloet de geknipte man was om een heterogene groep van grote en kleine brouwers te verzoenen. Dat hij een convenant afsloot met de overheid over het ethische gebruik van bierreclame nog voordat de minister van Volksgezondheid zelf bepaalde regels kon opleggen, ziet Vervloet als een van zijn belangrijkste verwezenlijkingen van de voorbije 365 dagen. Hij was overigens ook de man die de brouwers bij de federatie van de voedingsindustrie, Fevia, binnenloodste. Theo Vervloet heeft de reputatie nooit een blad voor de mond te nemen. Maar hij doet nu wel zijn best om zo min mogelijk individuele bedrijven te vernoemen. "Een voorzitter die haantje de voorste speelt, is geen goede voorzitter. Hij moet er zijn voor al zijn leden. Kijk maar naar wat er in de politiek is gebeurd. Een aantal partijen vond dat ze een jonge voorzitter moesten aanstellen, maar ik zie dat maar weinig partijen daar echt beter van geworden zijn," filosofeert de 58-jarige ondernemer. Binnen twee jaar loopt het mandaat van Theo Vervloet bij de Belgische Brouwers af. Hij heeft er nog niet over nagedacht of hij er een verlengstuk aan wil breien. "Het eerste jaar was één grote studieronde, waarbij ik tientallen kabinetten heb afgelopen. Voortaan wil ik vooral strijden voor meer rechtszekerheid voor onze bedrijven. Het kan toch niet dat het ruim twee jaar duurt en tot 80.000 euro kost om een vergunning te krijgen om water op te pompen."Karel Tobback (43). Is: voorzitter van FVIB. Vrije tijd: lopen, fietsen ("deze zomer naar Compostela"). D.V.T."Een voorzitter die haantje de voorste speelt, is geen goede voorzitter."