Betalen met de gsm? Aan projecten geen gebrek, maar de concrete toepassingen zijn zeldzaam. In België biedt Mobile-for, pas in juni 2006 opgericht, wel de mogelijkheid om parkeertickets te betalen met een sms'je. Sinds 1 september heeft de stad Antwerpen het systeem in dienst genomen. Op minder dan drie maanden bereikte het sms-gebruik er al hetzelfde niveau als de betalingen met Proton: 6 % van de transacties. Mortsel begint er dezer dagen mee, Blankenberge, Kortrijk en Knokke-Heist volgen in 2007. Mobile-for tracht intussen ook Waalse steden te overtuigen.
...

Betalen met de gsm? Aan projecten geen gebrek, maar de concrete toepassingen zijn zeldzaam. In België biedt Mobile-for, pas in juni 2006 opgericht, wel de mogelijkheid om parkeertickets te betalen met een sms'je. Sinds 1 september heeft de stad Antwerpen het systeem in dienst genomen. Op minder dan drie maanden bereikte het sms-gebruik er al hetzelfde niveau als de betalingen met Proton: 6 % van de transacties. Mortsel begint er dezer dagen mee, Blankenberge, Kortrijk en Knokke-Heist volgen in 2007. Mobile-for tracht intussen ook Waalse steden te overtuigen. Mobile-for is opgericht door de Antwerpse parkinguitbater Apcoa Belgium (70 %) en de Estlandse bvba Now! Innovations van de Fin Arho Anttila (30 %), dat de licentie op de technologie bezit. "Sms is een goede methode voor microbetalingen," zegt Stéphane Jacobs, die samen met Frank Loomans Mobile-for leidt. Ook tickets voor voorstellingen of voor het openbaar vervoer kunnen op dezelfde wijze betaald worden. Mobile-for heeft al gereageerd op een aanbesteding van De Lijn. Het originele aan het systeem bij Mobile-for: het is een open betaalmethode. De steden die nu al gebruikmaken van het systeem van betaling per gsm, vragen vaak dat voorafgaand ingeschreven wordt voor de facturatie. Dat blijkt een rem. "In Nederland, waar het systeem gebruikt wordt in vijftien steden, hebben zich na vier jaar amper 50.000 tot 60.000 gebruikers ingeschreven," stelt Frank Loomans vast. In Antwerpen heeft Mobile-for sinds september al 8000 gebruikers, al werd dat aantal allicht opgeschroefd door het feit dat de eerste parkeerbeurt per gsm gratis was. Met het systeem van Mobile-for betaalt de automobilist onmiddellijk zijn parkeerbeurt per sms. Hij moet slechts twee gegevens doorgeven: het nummer van de parkeermeter en zijn nummerplaat. De boodschap moet verstuurd worden naar 3311. Er komt een sms'je terug om de transactie te bevestigen. Een parkeerwachter hoeft alleen de nummerplaat van de wagens zonder parkeervignet in te tikken op een mobiele terminal die verbonden is met een draadloos netwerk. De server van Mobile-for vertelt hem welke auto's in orde zijn. Het parkeertarief wordt gefactureerd aan de abonnee van de gsm of gedebiteerd van de belkredietkaart. Mobile-for biedt ook andere factureringsformules aan voor intensieve gebruikers, waarbij de betaling niet gebeurt via de operator (site www.park3311.be), maar via de kredietkaart of elektronische bankrekening. De gebruiker betaalt ook 30 cent sms-kosten. De promotoren van het systeem wijzen vooral op de praktische kant. Niet iedereen heeft de nodige munten bij voor de parkeermeter of een voldoende opgeladen protonkaart. De gemeente meet zich bovendien een modern imago aan en moet enkel investeren in stickers die op de parkeermeters aangebracht worden. Mobile-for int het geld en stort de opbrengst elke maand door aan de gemeente. Op dit ogenblik werkt het open systeem enkel voor de abonnees van Proximus (50 % van de markt). Andere gebruikers moeten zich vooraf inschrijven op de website. Mobile-for onderhandelt met Mobistar en Base, wier factureringssysteem aangepast moet worden. Technisch gezien maakt Mobile-for gebruik van vier toepassingen die de transacties, de communicatie (web, sms), facturatie en datamining managen, die dan nog eens gedoubleerd worden voor een verhoogde beveiliging. De onderneming puurt haar inkomsten uit een licentie voor de server, en een commissie op de transacties en marketingkosten. Robert van Apeldoorn