De luchtvaart is niet meer weg te denken uit onze moderne leefwereld. Voor heel wat zakenlui is vliegen zelfs routine geworden. Het wordt ook steeds veiliger en comfortabeler. Toch blijft een op drie mensen liefst met de voeten op de grond. Een klein deel van hen denkt er niet aan om een voet in een vliegtuig te zetten, maar de meerderheid moet noodgedwongen toch af en toe aan boord.
...

De luchtvaart is niet meer weg te denken uit onze moderne leefwereld. Voor heel wat zakenlui is vliegen zelfs routine geworden. Het wordt ook steeds veiliger en comfortabeler. Toch blijft een op drie mensen liefst met de voeten op de grond. Een klein deel van hen denkt er niet aan om een voet in een vliegtuig te zetten, maar de meerderheid moet noodgedwongen toch af en toe aan boord. Op vliegangst staat geen leeftijd of sociale klasse. Dat de angst irreëel en ongegrond is, baat deze reizigers niet. Dat auto's en ander wegverkeer meer risico's inhouden evenmin. Vliegen blijft voor hen een marteling. Veel luchtvaartpassagiers met vliegangst durven niet met hun probleem naar buiten te komen. Vaak doen ze het uitstekend op andere vlakken en weten ze wel dat hun angst irreëel is. Vliegangst is een veelvoorkomende fobie, vergelijkbaar met pleinvrees en hoogtevrees. Soms is het zelfs een combinatie van die twee. Het kan ook een uiting zijn van claustrofobie (angst in afgesloten ruimten). Andere mogelijke oorzaken zijn een slechte ervaring in het verleden (bijvoorbeeld hevige turbulentie), angst voor terroristische aanslagen, angst voor gezondheidsproblemen (trombose, verergering van hartkwalen ...). Sommige mensen zijn zodanige controlefreaks en worden angstig bij de idee af te hangen van de piloot of van de toestand van het vliegtuig waarop ze geen vat hebben. In de lucht leidt vliegangst tot onrust, stress, gespannenheid, beven, spierspanningen, misselijkheid en zelfs hartkloppingen. In ernstige gevallen is soms een kalmeermiddel noodzakelijk. Al is het niet altijd wenselijk om slaperig toe te komen op de bestemming. Aan vliegangst kan je gelukkig iets doen. De menselijke geest is een krachtig instrument. We kunnen onze perceptie bijsturen en in positieve zin corrigeren. Wie bij het zien van een vliegtuig meteen denkt aan een ramp, zit in een negatief patroon. Je kan bij het instappen ook tegen jezelf zeggen dat vliegen echt de veiligste manier van reizen is, en zo de angst proberen te neutraliseren. Het komt erop aan een manier te vinden om te ontspannen. Want angst en ontspannen gaan niet samen. Er bestaan allerlei trucjes om angstige gedachten te blokkeren. Je kan een reeks woorden voortdurend herhalen of een reeks getallen optellen en aftellen, het alfabet opzeggen en vervolgens het achterstevoren proberen op te zeggen. Zolang je hersenen bezig zijn met dit soort oefeningen, houd je je gedachten weg van vliegrampen. Je kan ook een gesprek aanknopen met je buurman of -vrouw, in gedachten een droomhuis inrichten, of nadenken over hoe je je geld zal beleggen ... Het zijn lapmiddelen die nuttig zijn zolang de vlucht naar wens verloopt, maar in duigen vallen wanneer zich onverwachte geluiden, turbulenties of schokken voordoen. Wanneer je die angstpieken wil controleren, is het goed om weten wat er tijdens een vlucht kan gebeuren. Wat zijn turbulenties? Hoe komt het dat een vliegtuig met 300 ton kerosine aan boord in de lucht blijft hangen? Hoe kan een piloot een vliegtuig besturen bij dichte mist? Informatie waarmee websites zijn volgeschreven. Een paar nuchtere feiten helpen mee de angst te relativeren. In 2007 stierven 43.000 mensen op de Europese wegen, terwijl wereldwijd in datzelfde jaar 592 mensen omkwamen bij een vliegtuigongeval. De kans op neerstorten tijdens een lijnvlucht bedraagt minimaal één op 6.350.000 en maximaal één op 41.254. Informatie over de veiligheid bij diverse luchtvaartmaatschappijen vind je op www.turbulentie.nl. (T) hoofdredacteur bodytalk Marleen.finoulst@bodytalk.beMarleen Finoulst