Luikenaar Eric Drossart (56 j.), voormalig Belgisch toptennisser, behoort sinds enkele maanden tot de absolute top van sportmarketingreus International Management Group (IMG) (zie ook blz. 38). Als vice-president is Drossart vanuit zijn Londense kantoor verantwoordelijk voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten en werkt hij nauw samen met de stichter en nog altijd drijvende kracht achter IMG, Mark McCormack. Ruim 35% van de bijna 50 miljard frank omzet van IMG zit onder de hoede van Eric Drossart. In het begin va...

Luikenaar Eric Drossart (56 j.), voormalig Belgisch toptennisser, behoort sinds enkele maanden tot de absolute top van sportmarketingreus International Management Group (IMG) (zie ook blz. 38). Als vice-president is Drossart vanuit zijn Londense kantoor verantwoordelijk voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten en werkt hij nauw samen met de stichter en nog altijd drijvende kracht achter IMG, Mark McCormack. Ruim 35% van de bijna 50 miljard frank omzet van IMG zit onder de hoede van Eric Drossart. In het begin van de zomer keek hij toe op de organisatie van het tennistornooi van Wimbledon, nu bereidt Drossart de British Open in het golf voor. Tot zijn dagtaak behoort ook het permanente contact met de vedetten voor wie IMG de commerciële zaken behartigt. Een droomjob, zegt Eric Drossart zelf: "Reeds tijdens mijn carrière als tennisser - hij haalde ooit de vierde ronde in Wimbledon en speelde regelmatig in het Belgische Daviscup-team - wou ik in de sportmarketing stappen, naar het voorbeeld van precies IMG dat in die periode - de jaren '60 - zijn imperium stilaan uitbouwde." De reconversie van topsport naar het gewone leven verliep voor Drossart naadloos. In 1970 richtte hij een eigen IMG'tje op met de finaniële steun van Jean-Pierre de Launoit. Eerste klanten: niemand minder dan Illie Nastase en Eddy Merckx. Eric Drossart: "Met het sportieve programma van de kannibaal bemoeide ik me niet, wel verzorgde ik zijn commerciële contracten." Met dergelijke vedetten in huis trok het Brusselse kantoortje snel de aandacht van Mark McCormack zelf. IMG nam in 1974 het kantoortje over en Drossart werd meteen de Belgische agent van IMG. Vanuit een Brusselse garage organiseerde het bureau twee evenementen: de open Belgische tenniskampioenschappen in Vorst Nationaal en het golftornooi Laurent Perrier in het Zoute en Antwerpen. In 1983 haalde McCormack Drossart naar Londen om er Trans World International (TWI), de televisiepoot van IMG, uit te bouwen. Op vijftien jaar tijd groeit TWI van vijftien naar 350 mensen en eist het een belangrijke rol op in de verdeling én productie van televisie rond sportevenementen. De verkoop van de rechten van Wimbledon en de Engelse Premier League is het werk van Drossart. Ook in zijn nieuwe functie houdt Drossart nog meer dan een oogje in het zeil bij TWI. Het manco aan hogere studies deerde Drossart niet bij de uitbouw van zijn IMG-carrière. Drossart: "Een diploma rechten of handelswetenschappen komt zeker van pas in ons bedrijf. Maar de specifieke knowhow van IMG vind je in geen enkel handboek terug. Die leer je na jaren op het terrein." Opnieuw opstappen om een eigen IMG op te richten, daaraan denkt Drossart (nog) niet. Een jaarsalaris van naar verluidt om en bij het miljoen dollar is misschien wel een van de meest overtuigende argumenten waarmee McCormack zijn poulains aan zich bindt.