Een nieuwkomer is de Ford Mustang niet. De eerste generatie werd in 1964 gelanceerd. Een briljant idee was het toen, een sportieve auto met een aangenaam prijskaartje te lanceren. In een mum van tijd reden er een miljoen van rond. Ford focuste met dat succesnummer lange tijd bijna uitsluitend op de Amerikaanse markt. Wilde je er in onze contreien eentje kopen, dan kon dat niet bij een Ford-dealer, maar alleen via bedrijven die de auto op eigen initiatief importeerden. Daar kwam verandering in met de ...

Een nieuwkomer is de Ford Mustang niet. De eerste generatie werd in 1964 gelanceerd. Een briljant idee was het toen, een sportieve auto met een aangenaam prijskaartje te lanceren. In een mum van tijd reden er een miljoen van rond. Ford focuste met dat succesnummer lange tijd bijna uitsluitend op de Amerikaanse markt. Wilde je er in onze contreien eentje kopen, dan kon dat niet bij een Ford-dealer, maar alleen via bedrijven die de auto op eigen initiatief importeerden. Daar kwam verandering in met de lancering van de huidige generatie, die wel officieel in ons land wordt verdeeld. We trokken op pad met een speciale versie van de Mustang: de Bullitt. Hij is genoemd naar de gelijknamige film uit 1968 van de regisseur Peter Yates en Steve McQueen in de hoofdrol. De Mustang parkeerde zichzelf in de legende dankzij een achtervolgingsscène in de straten van San Francisco, waarin McQueen achter het stuur zat van een groen exemplaar. De Bullitt komt in precies datzelfde kleur, maar is ook te krijgen in het zwart. Ook in het interieur zien we groene accenten en vooral uitstekende sportstoelen van Recaro. Onder de motorkap moet je de kleine viercilinder van 2,3 liter, de instapversie voor de 'gewone' Mustang, niet zoeken. De Bullitt is alleen te krijgen met de achtcilinder van vijf liter, de motor die echte liefhebbers verkiezen. Ook een automatische versnellingsbak is er niet. Dat is een knipoog naar de film: Steve McQueen schakelde met de pook. De achtcilinder brult als een orkaan en vuurt je vanuit stilstand in minder dan 5 seconden af naar 100 kilometer per uur. Het verbruik is natuurlijk navenant, want met minder dan 13 liter red je het niet. Maar dat is bijzaak. Dit is een emotionele aankoop, veeleer dan een rationele. Wie dit soort auto kiest, kent de consequenties, ook fiscaal (277 gram CO2). Verrassen doet de Mustang Bullitt vooral met het rijgedrag. De reusachtige motor doet vermoeden dat de voortrein zwaar zal aanvoelen, maar deze Mustang stuurt behoorlijk scherp. Bovendien heeft de ophanging niet het minste probleem met putten en bulten, wat aangenaam is bij gewoon dagelijks verkeer. Of hoe je voor best een redelijke prijs (6000 euro meer dan de gewone V8-versie) kan genieten van een echte sportwagen.