Het merk beleven

The Mercedes House is een showroom van Mercedes-Benz aan de chique Brusselse Zavel. Het gebouw werd gerenoveerd door architect Jo Crepain. Tussen de recentste modellen van Mercedes-Benz en Smart kun je er een concert of het restaurant bezoeken. "Ervaringsmarketing betekent dat je de positionering van het merk beleeft", zegt marketingmanager Jo Willems. "Mercedes is een premiummerk en de activiteiten moeten op hetzelfde niveau staan als ons merk en de waarden ervan uitstral...

The Mercedes House is een showroom van Mercedes-Benz aan de chique Brusselse Zavel. Het gebouw werd gerenoveerd door architect Jo Crepain. Tussen de recentste modellen van Mercedes-Benz en Smart kun je er een concert of het restaurant bezoeken. "Ervaringsmarketing betekent dat je de positionering van het merk beleeft", zegt marketingmanager Jo Willems. "Mercedes is een premiummerk en de activiteiten moeten op hetzelfde niveau staan als ons merk en de waarden ervan uitstralen. Je probeert een noemer te creëren onder je merk, die zo duidelijk is dat mensen bijna kunnen vastpakken waar je voor staat." Bart De Pooter is chef van de Pastorale in Reet, een restaurant met twee Michelinsterren. Sinds vorig jaar werkt hij samen met The Mercedes House. De showroom werd verbouwd om er de restobar WY in onder te brengen. Het restaurant ging in september 2012 open. "Binnen- en buitenlandse ministers huurden het restaurant al af, maar je kunt er ook gewoon binnenlopen voor een lunch of een diner", zegt Willems. Alle gerechten zijn creaties van De Pooter, maar de keuken is in handen van chef Guus Van Zon. Het restaurant biedt plaats aan 40 mensen en bevat ook een cocktailbar. Rond en aan de piano wordt elke zaterdagavond muziek gemaakt tijdens de Musical Saturdays. De grote, maandelijkse concerten op donderdag vinden plaats op de benedenverdieping. Op 20 juni komen 60 tot 120 mensen luisteren naar het Nederlandse Sanna van Vliet Trio. Bezoekers betalen 15 euro voor het concert met een welkomstdrankje of 75 euro als ze ook blijven eten. Er is nog meer kunst aanwezig, met enkele werken van de Italiaanse beeldende kunstenares Matilde Alessandra. De klemtoon van The Mercedes House ligt op merkbeleving en niet zozeer op verkoop. Er worden geen wagens verkocht, al zou daar binnenkort toch verandering in komen. Bezoekers krijgen steevast de exclusiefste of nieuwste modellen te zien. Er worden wel allerlei gadgets en accessoires van het merk verkocht in de winkel. The Mercedes House wordt bezocht door een heel divers publiek: naast de klassieke Mercedes-klanten worden ook mensen die een tweedehandse Mercedes kopen uitgenodigd. Melomanen komen af op de muziek, terwijl andere bezoekers geïnteresseerd zijn in het restaurant of de shop. "We hebben ook al geadverteerd in een Chinees magazine, omdat we ook veel toeristen over de vloer krijgen", zegt Willems. BENNY DEBRUYNE