Ruim 20.000 vrachtwagens rijden onder DSV-vlag over de Europese wegen. Directe gevolgen van de kilometerheffing verwacht de logistieke speler niet. Wegvervoer blijft de goedkoopste oplossing, stelt Albert-Derk Bruin, managing director van DSV Solutions. "Maar het is zeker een nieuw gegeven dat bedrijven meenemen in hun zoektocht naar een locatie of de periodieke evaluatie van hun logistieke strategie." Bruin merkt ook een toenemend gebruik van de trein voor goederenvervoer van China naar Europa. "Het kan een snel alternatief zijn voor het schip of een goedkoop alternatief voor het vliegtuig."
...

Ruim 20.000 vrachtwagens rijden onder DSV-vlag over de Europese wegen. Directe gevolgen van de kilometerheffing verwacht de logistieke speler niet. Wegvervoer blijft de goedkoopste oplossing, stelt Albert-Derk Bruin, managing director van DSV Solutions. "Maar het is zeker een nieuw gegeven dat bedrijven meenemen in hun zoektocht naar een locatie of de periodieke evaluatie van hun logistieke strategie." Bruin merkt ook een toenemend gebruik van de trein voor goederenvervoer van China naar Europa. "Het kan een snel alternatief zijn voor het schip of een goedkoop alternatief voor het vliegtuig." Wegvervoer is de historische kernactiviteit van DSV, dat in 1976 ontstond in Denemarken. Tien lokale transporteurs sloegen toen de handen in elkaar. In België en Nederland kreeg het bedrijf voet aan grond met de overnames van ABX Logistics (2008), het vroegere pakjesbedrijf van de NMBS, en Frans Maas uit Venlo (2006). Intussen beperken de activiteiten van DSV zich al lang niet meer tot wegtransport. Naast de afdeling DSV Road, kwamen er ook DSV Air&Sea (een expediteur die alternatieve vervoersmiddelen organiseert), DSV Solutions (dat de warehouses uitbaat en extra diensten levert, zoals het verpakken van goederen) en DSV Automotive, dat vorig jaar werd verkocht aan Volvo. "Die overname paste in de strategie van Volvo om steeds meer in te sourcen", betreurt Bruin. De 500 werknemers van DSV Solutions zijn sinds 1 januari 2015 werknemers van de Zweedse autobouwer. Sinds de overname van UTi in januari is DSV het nummer vier van de wereld in transport en logistiek, na DHL, Kuehne + Nagel en DB Schenker. Het draait een omzet van 8 miljard dollar. Momenteel beperkt de uitwerking van de fusie met UTi zich tot juridische aspecten, maar het is de bedoeling op termijn ook de processen te bestuderen en te verbeteren. Dat kan, maar hoeft volgens Bruin geen banen te kosten. In Portland (Verenigde Staten) ontsloeg DSV in februari 41 voormalige UTi-werknemers. Het liet toen aan The Wall Street Journal weten dat er elders meer konden volgen. In ons land is DSV Solutions de grootste werkgever van de groep. Met 450 medewerkers draaide het in 2015 een omzet van 60 miljoen euro. De drie logistieke vestigingen van UTi inbegrepen, beheert DSV in België nu negen warehouses met een totale oppervlakte van 240.000 vierkante meter. De gebouwen zijn meestal eigendom van een derde partij. Met 'DSV-Edda' heeft het bedrijf een sterke logistieke aanwezigheid in de buurt van de Gentse Zeehaven. DSV Solutions beheert er de voorraden van een twintigtal klanten in België en het buitenland. Daarbij vertegenwoordigt de zorgsector de grootste omzet, voor de zogenaamde fast moving consumer goods (FMCG). DSV pikt ook zijn graantje mee van de groeiende business-to-consumer-markt. "Meestal staan we niet rechtstreeks in contact met de eindklant, dat gebeurt online of via callcenters, maar we verzorgen wel de levering aan huis. Dat vraagt een aanpassing van de organisatie omdat het een meer fijnmazig transportnetwerk is, en er ook vaak goederen terugkomen." Simon Van DorpeDSV Solutions is de grootste werkgever van de groep, met 450 medewerkers.