Stemmen voor VoIP

Het is slechts een kwestie van tijd vóór de klassieke telefooncentrales baan ruimen voor de “Spraak over Internet Protocol”-technologie.

De combinatie van spraak en gegevens op het Internet en de Intranets wordt door veel waarnemers toegejuicht als een belangrijke doorbraak in de bedrijfscommunicatie. Volgens Micom Communications zal het Voice over Internet Protocol ( VoIP), een protocol voor gesproken communicatie over het Internet, een essentiële rol spelen in de communicatie van bedrijven. VoIP is nu al geschikt voor grootschalig gebruik door ondernemingen.

VoIP maakt fax- en stemverkeer mogelijk door middel van de Internet Protocol (IP) transmissiemethode, via bedrijfs-Intranets en potentieel via het wereldwijde Internet zelf. “De bedrijven hoeven dus geen dure gehuurde lijnen meer te betalen en kunnen de kosten van hun telefoon- en faxverkeer met wel 80% drukken. Op die manier is de investering in VoIP-producten snel gerecupereerd,” vertelt Lesley Hansen, directeur internationale marketing bij Micom.

Is er dan nog een toekomst voor de traditionele centrale (de Private Branch Exchange of PBX)? “Een telefoonsysteem dat alleen stemverkeer kan verwerken is niet langer aanvaardbaar,” vindt Chris Ellis, marketing manager corporate networks bij Siemens CEG Communications. “Het moet aan te sluiten zijn op de bestaande gegevensnetwerken en het bedrijf een meerwaarde opleveren.”

OVERGANGSPERIODE.

Barry Castle, European public affairs manager bij het netwerkbedrijf 3Com, denkt dat de traditionele centrales in hun huidige vorm zullen verdwijnen. “Er komt een overgangsperiode, waarin VoIP-netwerkpoorten met klassieke centrales zullen concurreren. Na verloop van tijd zal men geavanceerde diensten en producten voor de VoIP-systemen ontwikkelen.” Castle schat dat het VoIP binnen de vijf jaar de PBX zal vervangen, waarbij hij ervan uitgaat dat de bedrijven in de volgende twee tot drie jaar door de lagere communicatiekosten gemotiveerd zullen worden om VoIP uit te proberen. “Operators van telecommunicatienetwerken, Internet-leveranciers en kabeloperators onderzoeken al hoe ze IP-telefonie in hun aanbod kunnen opnemen,” zegt hij, en de evolutie zal zich niet tot de bedrijfscentrales beperken. “VoIP zal nieuwe toepassingen mogelijk maken die de huidige manier van werken van de bedrijven zullen veranderen,” voorspelt hij. “We zullen callcenters op het Web zien verschijnen. Er komt elektronische handel, eenvormige verzending van berichten en een convergentie van de communicatie-infrastructuur van de bedrijven.”

NOG VEEL TE DOEN.

Volgens Erik Larsson, senior manager enterprise networks marketing bij Nortel Europe, kan het VoIP slechts een goede start nemen als de inherente problemen worden opgelost. “Het Internet werkt met datapakketten en mist de ingebouwde kwaliteit die nodig is om stem- en videoverkeer in real time te verwerken,” zegt hij. Hij wijst erop dat een IP-datastroom uit pakketten van verschillende lengte bestaat, wat het beheer van het verkeer bemoeilijkt. Er is geen prioriteit, zodat ander netwerkverkeer de stemcommunicatie zo sterk kan vertragen dat ze niet langer functioneel is. “Op een niet beheerd netwerk, zoals het Word Wide Web, is VoIP gewoon niet efficiënt genoeg.” Daarom zullen de bedrijven beheerde netwerken blijven gebruiken, die wél aan hun kwaliteitseisen voldoen. De hoofdroutes van deze netwerken zullen steeds vaker gebaseerd zijn op het concurrerende asynchrone protocol ( Asynchronous Transfer ModeATM). “Bij ATM is de kwaliteit van de service ingebouwd,” zegt Larsson.

Marktanalist Durlacher denkt dat VoIP nog grote obstakels zal moeten overwinnen voor het op de markt kan doorbreken. Hij meent echter wel dat er marktsegmenten en gespecialiseerde markten zijn waar het veel succes kan hebben. Volgens Durlacher is de kwaliteit nog onvoldoende en bestaat er een behoefte aan regulatie op alle vlakken, door middel van een “internationaal charter” zoals de Europese Unie dat voorstelt. “VoIP zal nog minstens twee jaar vooral op lokale netwerken worden gebruikt,” zegt de analist. Pas daarna zal het een beduidende rol spelen op de (inter)nationale netwerken van de bedrijven.

TexasBank spaart al 2200 dollar per maand uit door VoIP-apparatuur van Micom te gebruiken om zijn hoofdkwartier met de filialen te verbinden, als vervanging van de gratis “800”-lijnen. De klanten van de bank bellen naar een plaatselijk nummer, waarna hun oproep gedigitaliseerd naar een VoIP-netwerkpoort in het hoofdkwartier wordt gestuurd. De klant betaalt dus alleen de lokale verbinding.

“De besparingen hebben het VoIP-systeem in minder dan een jaar betaald,” zegt Keith Leonhardt, vice-president data operations. Telecommunicatie-consultant Ovum schat dat het marktaandeel van VoIP zeer snel zal groeien, met meer dan 70% per jaar tussen 1998 en 2002. Tegen die tijd zal VoIP het belangrijkste protocol zijn voor wide area netwerken.

“De volledige waaier van mogelijke toepassingen moet nog duidelijk worden, maar de bedrijven kunnen nu al veel kosten besparen en via hun Intranets gesprekken van hoge kwaliteit voeren,” zegt Lesley Hansen van Micom. “Alleen al daarom zouden ze moeten inzien dat VoIP de toekomst van de bedrijfscommunicatie is.”

Financial Times.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content