Van Roy beseft best dat het een gewaagde uitspraak is, maar gelooft erin. Zijn Clicstoy is een simpel speelblokje dat in één enkel formaat bestaat. Klinkt misschien niet zo spannend, maar de troef is dat de stukjes compatibel zijn met alle wieltjes en asjes van andere speelgoedfabrikanten zoals Lego of K'nex.
...

Van Roy beseft best dat het een gewaagde uitspraak is, maar gelooft erin. Zijn Clicstoy is een simpel speelblokje dat in één enkel formaat bestaat. Klinkt misschien niet zo spannend, maar de troef is dat de stukjes compatibel zijn met alle wieltjes en asjes van andere speelgoedfabrikanten zoals Lego of K'nex. Van Roy en de BBM zijn ongeveer één jaar bezig met de productie van het speelgoed. De promotie komt op gang. "We hebben onlangs de gouden medaille gewonnen op de huishoudbeurs voor de mooiste standplaats. Op 120 vierkante meter hadden we 600.000 blokjes opgestapeld. In het Wijnegem Shopping Center hebben we het kasteel van St.-Niklaas nagebouwd, en vorige maand hebben we een volledig klaslokaal nagemaakt waarin zestien kinderen konden zitten." Eind november lanceert de BBM een grootschalige reclamecampagne op de regionale televisie. Clicstoys hebben intussen hun weg gevonden naar speelgoedzaken als Blokker en Christiaensen, maar ook andere ketens tonen interesse. Zo koopt Brantano kleine zakjes blokjes, die het als cadeau aan kinderen geeft. Van Roy: "Het is simpel speelgoed, zeg maar back to basics. Een emmertje met 170 blokjes kost maar 499 frank. Zoek daar maar eens een Lego-doos voor." Bovendien heeft de BBM een volwaardig patent op de Clicstoys. Het patent van Lego is verleden tijd, zodat iedereen het product kan namaken. De BBM, die alles zelf bestiert van de productie tot de verkoop en marketing, zal vanaf 2002 een andere naam krijgen. "Er bestaat veel verwarring rond de naam van de maatschappij en het product dat het vervaardigt. Na januari zal het dus Clicstoys nv gaan heten," aldus Van Roy. De BBM haalt een balanstotaal van 1 miljoen euro, een eigen vermogen van 468.000 euro en boekte in 2000 een verlies van 223.000 euro. Momenteel wil het bedrijf zich uitsluitend richten op de productie in België, maar met de tijd lonkt het ook naar Nederland en Frankrijk. Ken Houben